11. septembra 2018

Dvaja kamaráti,  ilustrátor Adrián Macho a podnikateľ Marcel Melicher, sa pustili do spoločného biznisu, keď spojili svoje schopnosti a vytvorili značku Mellow. Záujem ľudí o vankúše plné snov ich prekvapil a vyprázdnil im sklad oveľa skôr, ako to čakali. Na začiatku predávali desiatky produktov, dnes ich vyrobia tisíce a len takmer rok od spustenia značky sa chystajú nasmerovať obchodné aktivity aj do sveta.

Poznajú sa už desať rokov a myšlienka pustiť sa do spoločného podnikania prišla celkom prirodzene. Ilustrátor Adrián Macho obdarovával na Vianoce svojich blízkych darčekmi vytvorenými z vlastných dizajnov, ktoré mali úspech. Tak mu napadlo, že by jeho tvorba mohla tešiť ešte oveľa viac ľudí. Oslovil preto Marcela Melichera a začali spoločne budovať značku Mellow.

Ilustrátorka Tina Minor: Úspech by mal prísť do 5 rokov, inak opustite loď

Cesta k vlastnej krajčírskej dielni

Začať vyrábať tvarované vankúše s originálnou potlačou však nebolo také jednoduché a spusteniu značky predchádzalo asi trištvrte roka príprav. „Najskôr sme uvažovali, že to budeme robiť externe. Zabezpečovali by sme obchod a výrobu by sme prenechali niekomu, kto s tým má väčšie skúsenosti,“ vraví Melicher. Po prvých pokusoch o spoluprácu napokon ich podnikanie nabralo nové rozmery. „Rozhodli sme, že bude najlepšie urobiť si vlastnú krajčírsku dielňu a mať to celé pod kontrolou,“ dodáva.

Pre tvarované vankúše Mellow sú charakteristické sýte farby a originálne dizajny ilustrátora Adriána Macha. Foto: Adrián Macho

Problém bol, že s externou krajčírskou dielňou nevedeli flexibilne reagovať na vzniknutú situáciu a bolo to aj logisticky náročné.  Preto si zriadili vlastnú dielňu a vyrábať začali náročným, no osvedčeným systémom pokus-omyl. Dokonca ešte aj dnes sa im stane, že navrhnutý produkt v forme tvarovaného vankúša v konečnom dôsledku nevyzerá dobre a do výroby ho nezaradia. „Jedna vec je niečo navrhnúť, ale keď to povystrihujeme a povyšívame, tak to zmení tvar. Dolaďovať dizajny tak, aby vankúše boli funkčné a pekné na pohľad, to dá dosť práce,“ vysvetľuje Adrián Macho.

Toto sú knihy nášho detstva. Ktoré z nich by ste vybrali vlastným deťom?

Vytvorenie vlastnej dielne im tiež pomohlo sa vymedziť voči konkurencii. „Nakoniec, keď sme zrealizovali vlastnú dielňu s vlastným skladom, sa to ukázalo ako konkurenčná výhoda a zákazníci oceňujú, že vieme byť rýchli a flexibilní,“ hovorí Marcel.  Mellow v nej teraz zamestnáva troch pracovníkov, ktorí okrem firemných produktov šijú aj pre iné spoločnosti či projekty, s ktorými podnik spolupracuje.

Mellow rozširuje svoje portfólio produktov aj na základe požiadaviek od zákazníkov. Foto: Adrián Macho

Dizajn značky Mellow má pritom jasný rukopis Adriána Macha a dominujú mu výrazné farby. V tomto sa ilustrátor odklonil od minimalistického trendu, ktorý vládne detskému dizajnovému svetu. „Robím to zámerne také páčivé s dôrazom na koncového užívateľa. Má to byť pre deti, tak je super, že je to farebné a milé, lebo na to deti reagujú,“ vysvetľuje Adrián.

Popularita malej veľryby

K triumfu im dopomohol aj úspech detskej knihy Gerda, ktorú vytvoril Macho spolu s Petrom Kaveckým (ten mu pomáhal s textom). Príbeh o veľrybe na dobrodružnej ceste oceánom prirodzene vyústil do predaja vankúšov či prikrývok so zvieracou hrdinkou.

„Nepostavili sme náš biznis na Gerde, ale celé to vygradovala. Mali sme rôzne pokusy, možnosti, ktorým smerom to hnať, ale Gerda bola v tom celom taká čerešnička na torte,“ hovorí ilustrátor, pre ktorého je vlastný projekt únikom do neobmedzeného sveta. „To, že prišla na trh kniha, ktorá je úspešná, nás potiahlo a bolo to citeľné. Posunula predaj o stupeň vyššie,“ priznáva Marcel Melicher, ktorý sa stará o obchod. Keď pred rokom začínali, vyrábali 50 vankúšov mesačne, dnes sú to tisíce.

Hrdinovia z dielne Mellow sú zaručeným detským spoločníkom aj na cestách. Foto: Zuzana Gavulová

Vo firme potom zažila dvojica aj pár krízových momentov, keď ju prekvapil dopyt. Objednávky podnikateľom doslova „vybielili“ sklad. „Stalo sa nám, že sme boli pár týždňov vypredaní a nemohli sme zákazníkom vybaviť objednávky. Nielen v začiatkoch,“ vraví Marcel Melicher.

Smerom na Západ

Po roku fungovania je Mellow stále vo fáze, keď zarobené peniaze ďalej investuje do rozvoja spoločnosti. „Nie je vhodné obdobie, aby sme z toho profitovali osobne,“ hovorí Marcel a s jeho slovami súhlasí aj Adrián. „Čas, ktorý tomu venujeme, je pre nás ako investícia. Do budúcna s tým máme rôzne plány.“

Zásadným krokom pre značku by bola expanzia na zahraničné trhy. „Našli sme si partnera v Británii, s ktorým momentálne rozbiehame projekt externého skladu a distribúcie a budeme riešiť predaj zákazníkom na západe cez pobočku v Británii,“ prezrádza Marcel. Zamerajú sa na britský, možno neskôr aj americký, trh a západnú Európu. „Začína to maličkým skladom, jedným počítačom, jedným človekom a verím, že časom to porastie do niečoho seriózneho,“ uzatvára s pozitívnymi vyhliadkami Marcel Melicher.

Mellow majú kľúč do detského sveta. Foto: Zuzana Gavulová
Hlavná foto: Marcel Melicher (vľavo) a Adrián Macho stoja za značkou Mellow. Foto: Kristína Botlová