6. februára 2020

Produkujú plastové fólie, ale vyvážajú ich prevažne do zahraničia, pretože tam vedia odsledovať, ako s nimi nakladajú. Ich klientmi sú napríklad aj švajčiarska armáda, nemecké a holandské nemocnice, IKEA alebo McDonald´s.

Tržbami prevyšujú 11 miliónov eur ročne a stabilne vykazujú zisk. Napriek tomu je rodinná firma Novplasta zo Šenkvíc postavená na úplne iných hodnotách, ako je finančný úspech. Jej spolumajiteľka a výkonná riaditeľka menuje medzi inými rodinné hodnoty, ľudský prístup k zamestnancom a partnerom, spoľahlivosť a úprimný záujem o ekológiu.

Práve pre tieto hodnoty získala Lívia Naništová ocenenie Technologický podnikateľ roka 2017 podľa poradenskej spoločnosti EY. Novplasta je výnimočná aj svojím výskumným programom, v rámci ktorého sa venujú vývoju zelených riešení. Je totiž jedinou firmou na Slovensku, ktorá vyvíja a vyrába biodegradovateľné plastové fólie.

Prečítajte si, na akých princípoch už 30 rokov funguje firma Novplasta slovami dcéry jej zakladateľa a zároveň jej dlhoročnej riaditeľky Lívie Naništovej.

Lívia Naništová je šéfkou rodinnej firmy Novplasta od roku 2004. Odkedy je na jej čele, firme sa násobne zvýšili tržby aj zisk. Foto: Miro Nôta pre Forbes

Poctivosť a svedomitosť.

„Už na začiatku sme si povedali, že chceme robiť biznis tak, aby sme nemali žiadnu výhradu svedomia,“ začína rozprávanie Lívia Naništová. To sa odrazilo na spôsobe, akým začala firma Novplasta vyrábať a predávať plastové fólie.

Keďže začiatkom 90. rokov nevedeli odkontrolovať, čo sa deje s plastami na Slovensku, a videli, že tunajšie firmy sa v tom období o recykláciu nezaujímali, rozhodli sa aj z tohto dôvodu orientovať na dodávky pre zahraničie.

Novplasta dodáva až 90 percent svojej produkcie do krajín ako sú Česko, Rakúsko, Dánsko, Holandsko, Belgicko, Nemecko alebo Švajčiarsko. Iba nedávno začala realizovať dodávky aj na Slovensko.

Tretina slovenských firiem zaviedla ekoinovácie.
Odrazí sa to na zvýšení cien za služby i tovar

Rovnako tomuto princípu podriadili aj rozhodnutie, pre koho dodávať budú a pre koho nie. „Keďže sme nemohli mať pod kontrolou, čo budú s obalmi z fólií robiť v maloobchode, tak sme do neho ani nedodávali. Namiesto toho sme sa rozhodli dodávať len do priemyslu, kde máme istotu, ako s našimi fóliami naložia, to znamená, že ich budú ďalej separovať a recyklovať alebo priemyselne zhodnocovať,“ vysvetľuje Naništová.

Dodáva, že aj naďalej si u svojich odberateľov overujú, ako s ich plastami a obalmi z nich nakladajú a navrhujú im ďalšie riešenia.

Ekológia.

„Stále sa sama seba pýtam, či príliš nezaťažujeme prírodu,“ prizná šéfka rodinnej firmy. Predsa len, závod produkuje 600 – 700 ton plastov mesačne.

„Na druhú stranu, my to robíme poriadne, vieme si odsledovať každú fóliu, ktorú sme vyrobili za posledných desať rokov, kedy vznikla, z akých materiálov, kam išla,“ poznamená.  Práve preto, aby prírodu zaťažovali čo najmenej, si už na začiatku výroby definovali, že budú robiť iba stopercentne recyklovateľné fólie.

Googlerka zo Silicon Valley:
Ak bude v tech sfére viac žien, prestanú na nás hľadieť ako na anomáliu

Zároveň to pre nich znamenalo, že budú nemalé prostriedky investovať aj do výskumu a do vývoja zelených riešení pre plasty. Napríklad do biodegradovateľných fólií a do fólií z obnoviteľných zdrojov, napríklad jačmeňa, vo vývoji ktorých sú dnes na Slovensku priekopníkom.

Na to, aby vedome znížili svoju produkciu plastov, rozhodli sa vyvinúť fólie aj o polovicu tenšie, ako je bežné, pri zachovaní ich technických vlastností. „Nerozhodli sme sa tak na základe ekonomiky, pretože pri pohľade na čísla to nedáva zmysel, ale na základe nášho presvedčenia,“ opisuje Naništová. Dodáva, že tenšie fólie znamenajú aj menej odpadu, menej energie spotrebovanej pri ich výrobe a aj paliva pri preprave. Pre firmu to však prirodzene znamená aj nižšie tržby.

Lívia Naništová
Lívia Naništová si pri výrobe plastových fólií a vriec neustále kladie otázky, ako čo najmenej zaťažovať životné prostredie. Foto: Miro Nôta pre Forbes

Zodpovednosť.

Podľa šéfky rodinnej firmy je dôležité počínať si zodpovedne a zbytočne neriskovať. „Dobre si spočítame, na čo máme, a púšťame sa len do toho, čo nás nemôže ohroziť. Možno je to spôsobené tým, že ako rodinná firma prirodzene pociťujeme väčšiu zodpovednosť za ľudí,“ zamýšľa sa šéfka firmy Novplasta.

Dodáva, že pri každom novom projekte zvažuje, či je to dobré nielen pre firmu, ale aj pre jej ľudí. „Nikdy by sme sa nepúšťali do výroby produktov, pri ktorej by mohli vznikať napríklad nejaké škodlivé výpary. To by som si so svojím svedomím nedovolila,“ poznamená s tým, že do úvahy berie aj úplne iné veci ako len čísla.

Ďalším príkladom zodpovedného prístupu je napríklad to, ako sa zachovali počas gréckej krízy. „Keď to vyzeralo, že sa rozpadne eurozóna, tak sme zvažovali, že presunieme časť výroby do Vietnamu alebo sa tam s niekým spojíme. Boli sme tam na niekoľkých stretnutiach. No keď som videla, aké tam majú štandardy, napríklad pracovné a ekologické, tak sme od toho radšej upustili,“ opisuje Naništová a dopĺňa, že potom sa ekonomika, našťastie, stabilizovala.

Slovensko ostáva automobilovou veľmocou.
Vlani sme vyrobili viac ako milión nových áut

Dlhodobé hľadisko.

„Neorientujeme sa na krátkodobé výsledky, ale na dlhodobú prosperitu,“ povie presvedčivo Lívia Naništová a jedným dychom dopĺňa: „Dokázala by som urobiť aj o 20 – 30 percent väčší zisk, keby som nebrala do úvahy, že chceme spoľahlivo fungovať aj o rok či o dva a mať spokojných ľudí.“

Dopĺňa, že je pre ňu dôležité, aby mali ľudia dobré pracovné podmienky a aby aj naďalej pokračovali vo vývoji a výskume. Čo z toho vyplýva? Netreba sa bezhlavo a za každú cenu naháňať len za vyšším ziskom.

Spoľahlivosť.

Podľa šéfky rodinnej firmy je v súčasnosti „kríza spoľahlivosti“ a môže to mať i horšie následky ako ekonomická kríza, ktorú odborníci prognózujú. „Je náročné nájsť spoľahlivého dodávateľa alebo zamestnanca. To je také cenné, ako mať dobrú zákazku,“ myslí si Naništová.

Má to pritom dopad aj na fungovanie celého biznisu. Napríklad pre nespoľahlivosť niektorých subdodávateľov musí šenkvický výrobca plastových fólií vytvárať strategické zásoby. „Ak chceme byť my strategickým dodávateľom, nestačí nám spoliehať sa na in-time zásoby,“ podotkne.

Hoci skúšali dodávateľov zaväzovať aj rôznymi bonusmi za spoľahlivé dodávky a dodávky doručené včas, neosvedčilo sa im nič iné ako vytváranie vlastných zásob.

Ekologické pasty, prášky i tablety na čistenie zubov.
Tieto alternatívy ponúkajú bezobalové obchody

Konzistencia.

„Nášmu úspechu vďačíme aj za to, že sa konzistentne posledných 30 rokov venujeme jednej činnosti. Neskúšame stále niečo nové a nové, na čom by sme rýchlo zbohatli,“ zdôrazní Naništová. Výhoda je podľa nej aj v tom, že za ten čas už dobre spoznali európsky trh.

Flexibilita. 

To, že sú rodinná firma, má mnoho výhod. Napríklad možnosť počas roka prehodnocovať a upraviť firemnú stratégiu a v prípade potreby zaveliť zmenu kurzu. „Nastavujeme si podmienky a systém tak, aby sme mohli zareagovať aj v prípade, že sa na trhu niečo zmení.“

Lívia Naništová v továrni firmy Novplasta.

FOTO: Miro Nôta pre Forbes

Spolupráca s odborníkmi. 

Pôsobiť v rodinnej firme však môže mať aj niekoľko úskalí. Napríklad to, že dôverne poznáte vlastnú firmu a ľudí v nej, vás môže v konečnom dôsledku obmedzovať pri hľadaní inovatívnych riešení.

„Nepozeráte sa na veci s nadhľadom, môže sa stať, že nevidíte celok,“ opisuje šéfka firmy Novplasta. Preto rodinná firma zamestnáva externých manažérov a špecialistov. Zároveň sa už pred niekoľkými rokmi rozhodla pravidelne spolupracovať s konzultantmi, hlavne v oblasti nastavovania procesov a určovania stratégie.

Jedinečnosť.

Firme už niekoľkokrát konzultačné agentúry ponúkali, že v nej zavedú rôzne manažérske programy, no Naništová s tým nesúhlasila. „Ako môže niečo platiť pre všetky firmy rovnako? Niekto si povie, že chce byť jednotka na trhu a pôjde dravo za svojím cieľom, ale my máme úplne inú filozofiu, voči ľuďom aj produktu,“ dôvodí.

Podľa nej je dôležité, aby si každá firma našla svoj konzistentný spôsob fungovania, ktorý bude vyhovovať jej identite, filozofii a kultúre.

Lívia Naništová (56)
Vyštudovala Ekonomickú univerzitu v Bratislave. Od roku 1991 bola pri budovaní firmy Novplasta na výrobu polyetylénových fólií, ktorú založil jej otec Jakub Novák. V roku 2004 prevzala vedenie ako výkonná riaditeľka, naštartovala orientáciu výroby na zahraničie a násobne zvýšila tržby aj zisky. Firma dnes prevažnú väčšinu výrobkov exportuje do Nemecka, Holandska, Dánska, Rakúska, Švajčiarska a Českej republiky, kde má aj dcérsku firmu Novplasta CZ. Firma sa ako jediná na Slovensku zaoberá výskumom a výrobou biodegradovateľných fólií. Vo firme pôsobia aj jej manžel a syn.

Celý rozhovor s Líviou Naništovou o tom, ako ich firma pristupuje k spracúvaniu plastov a vývoju zelených riešení, si môžete prečítať v najnovšom čísle Forbesu. Kúpiť si ho môžete TU.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk