9. novembra 2018

Napriek tomu, že sa tento rozhovor odohral pred 26 rokmi, si na naň veľmi dobre spomínam. Bol som mladý manažér v konzervatívnej finančnej spoločnosti z amerického rebríčka Fortune 500. Môj nadriadený, viceprezident s dokonale ušitými oblekmi značky Brooks Brothers, si ma v jeden deň zavolal na bok a jednoducho mi povedal: „Viete, Victor, myslím, že by ste mali pouvažovať nad žehlením košieľ. Vďaka tomu budete vyzerať ráznejšie a dôležitejšie – a to predsa vysiela jasný signál.“

Najskôr ma to trochu zarazilo. Mal som mladú rodinu a veľa výdavkov. Okrem toho som po nociach pracoval na získaní magisterského titulu v odbore obchodnej administratívy a bol som unavený ako pes. Nechať si žehliť košele by ma stálo 2 doláre na deň, a teda okolo 40 dolárov mesačne.

Kvalitný oblek je základ. Štyri tipy, ako si vybrať ten správny

Tak som sa o tom porozprával s manželkou, ktorá bola v prípade, keď som mal v hlave chaos, vždy múdrou kariérnou poradkyňou. Ako obvykle i tentokrát bola jej rada priama a k veci. „Urob to,“ povedala.

Priznávam, bol som sklamaný. Očakával som viac empatie a podpory, čo sa môjho starého vzhľadu týkalo. „Počúvni ho,“ povedala jednoducho. „Chceš vyzerať ako pokrčený editor alebo vedúci pracovník?“ Predtým, než som vkročil do sveta biznisu, som totiž pracoval v oblasti žurnalistiky, kde dress code jednoducho tvorilo neformálne oblečenie.

Obleky od troch gentlemanov: Ako funguje rodinný biznis Mucskovcov

A tak som išiel do obchodu a nakúpil som si biele a modré košele značky Brooks Brothers. Rovnako do môjho šatníka pribudlo niekoľko kvalitných tmavých oblekov. Košele som si nechal každý deň vyžehliť a v podstate presne takto oblečený som chodil do práce nasledujúcich 20 rokov. Bola to investícia do seba samého. Taká, ktorú som ani na stotinu sekundy nikdy neoľutoval.

Jasný signál

Na tento starý, no pravdivý príbeh som si spomenul, keď som čítal nový prieskum od spoločnosti Office Team o oblečení a jeho súvislosti s kariérnym povýšením. „To, čo nosíte oblečené v práci, môže brániť vášmu povýšeniu.“

A tu sú kľúčové zistenia výskumu: 86 % pracovníkov a 80 % manažérov verí, že „oblečenie môže ovplyvniť šancu človeka získať povýšenie.“ Môj názor? Mám pre vás len 7 slov. Áno. Áno. Absolútne. Vôbec o tom nepochybujte.

To, samozrejme, ale neznamená, že by mal teraz každý človek nosiť biele košele a tmavé obleky. Práve naopak. Každá firma má predsa vlastné normy a spôsoby. Vzhľadom na tieto rozdiely, ak chcete zvýšiť svoje šance na postup v kariére, tak by ste tie normy aj štýly mali poznať.

Kvalitné a vkusné oblečenie vám povýšenie nezíska, no ak sa nebudete vhodne obliekať, tak na to môžete doplatiť. Chcete predsa smerom k ostatným ľuďom vysielať tie správne signály, no nie? Poďte sa teda pozrieť na niekoľko ďalších zistení onej nedávnej štúdie:

Množstvo stráveného času pri výbere odevov: „Profesionáli strávia priemerne 11 minút denne výberom svojho odevu do práce.“ Zaujímavé je, že podľa dát venujú muži tejto činnosti viac času ako ženy. Je to 12 minút k deviatim. Z mojej vlastnej skúsenosti: hneď, ako som si nechal žehliť košele, tak som výberu oblečenia do práce venoval asi tak 13 sekúnd. Obyčajne som si vzal bielu alebo modrú košeľu (častejšie tú bielu) a tmavý oblek. Jediná vec, ktorú som si musel vybrať, bola kravata. To bolo pre mňa skutočne príjemné, keďže som si postupne vybudoval kolekciu farebných kravát, ktoré oživili môj inak konzervatívny šatník.

Trendy: Prieskum ukázal, že v porovnaní s obdobím pred piatimi rokmi sú v súčasnosti džínsy, tenisky a legíny „prijateľnejším“ oblečením na pracovisku. Naopak, tými „menej prijateľnými“ sú kúsky ako tielka, tričká s odhalenými ramenami a šortky. A s určitosťou viem povedať, že obleky a kravaty sa na pracoviskách nosia menej ako pred 26 rokmi.

Otvorené rozhovory o oblečení: Ako sa teda manažéri cítia v prípade úprimných rozhovorov o oblečení? Niet divu, že v tejto téme existuje široká škála úrovní komfortu. 44 % manažérov so svojím zamestnancom hovorilo o „nevhodnom oblečení“ a 32 % z nich poslalo ľudí domov na základe toho, aké oblečenie nosili. Z tejto skupiny manažérov, ktorí viedli otvorený rozhovor o oblečení, sa 50 % cítilo komfortne, 35 % nepríjemne a 15 % takúto konverzáciu vôbec viesť nechcelo.

Sám môžem dodať, že spätne som vďačný za to, že bol ku mne môj manažér v spomínaný deň absolútne úprimný.

Hlavné foto: Unsplash/Shamim Nakhaei

Prispievateľ Victor Lipman píše pre Forbes.com o rôznych hľadiskách manažmentu.