14. októbra 2020

Vianoce majú byť sviatkami pokoja, no prípravy, ktoré im predchádzajú, by sa v mnohých domácnostiach dali opísať ako presný opak. Pod zhon, chaos a stres sa často podpisujú i nákupy darčekov na poslednú chvíľu. Neskorému objednávaniu v online prostredí či masovým náletom na obchodné centrá by sme sa tento rok mali vyhnúť predovšetkým pre pandémiu koronavírusu.

Zisťovali sme, či je dobré začať s nákupmi čo najskôr a ako sa na toto obdobie pripravujú prepravné spoločnosti, predajcovia a výrobcovia.

Prepravné spoločnosti

ReMax Courier Service očakáva rekordný nárast zásielok   

S náporom zásielok sa v predvianočnom období musia každoročne popasovať prepravné spoločnosti, ktorých kuriéri do poslednej možnej chvíle neprestajne pendlujú od domácnosti k domácnosti. Tento rok bude ešte zložitejší než tie predchádzajúce.

„Na Vianoce 2020 očakávame rekordný nárast zásielok, konštatuje Petr Sochora, CEO spoločnosti ReMax Courier Service. S prípravami na predvianočné obdobie začali už v marci, počas prvej vlny pandémie. „V danom období bol objem zásielok vyšší než na Vianoce 2019, porovnáva.

V priebehu roka sa spoločnosti podarilo otvoriť štyri nové depá, k dispozícii má aktuálne 200 vozidiel a postupne sa na území celého Slovenska snaží navyšovať počet ďalších kuriérov. V prípade predvianočného náporu zásielok sú v ReMaxe pripravení pristúpiť aj na ich doručovanie počas víkendových dní. „Našim partnerom z radov firiem, e-shopov garantujeme doručenie zásielok pri podaní v našich depách do 16. decembra,vysvetľuje CEO.

Čo darovať deťom na Vianoce?
Vyskúšajte kooperatívne hry, radí Peter Černák z iHRYska

Už o mesiac sa podľa Sochoru naplno spustí predvianočný nápor, ktorý očakáva od 16. novembra do 16. decembra. Presne to je dôvod, pre ktorý netreba nákupy zbytočne odkladať, a radšej sa tomuto mesiacu vyhnúť. „Pokiaľ viete, čo chcete, tak s nákupom darčekov odporúčam neotáľať, dodáva Sochora, ktorý predpokladá, že predvianočné obdobie bude vskutku náročné, preto by mali byť zákazníci voči kuriérom zhovievaví.

GLS Slovakia radí využiť doplnkové služby 

Prepravná spoločnosť GLS Slovakia, ako po ostatné roky, odštartovala prípravu na predvianočné obdobie už v jarných mesiacoch. „Aktuálny rok je pre nás prelomový z pohľadu rozširovania prepravných kapacít, rovnako aj kapacít na spracovanie balíkov v našich centrálnych a lokálnych prekladiskách, približuje Ján Prečuch, manažér operatívy GLS Slovakia.

S cieľom ďalšieho zefektívnenia práce kuriérov a priblíženia sa k zákazníkom otvorila spoločnosť tento rok päť nových dep, zvýšila počet výdajných miest GLS ParcelShop a takú istú taktiku má v pláne i so službou GLS Balíkomat 

Čo sa týka počtu kuriérov a vozidiel, tieto čísla sa v spoločnosti neustále menia. „Tak, ako každý rok, očakávame, že počet balíkov v predvianočnom období bude niekoľkonásobne vyšší ako počas priemerného týždňa v roku. Hlavne posledné dni pred Vianocami sú tradične náporom, ktorý prevyšuje štandardné kapacity kuriérskych spoločností nielen na Slovensku, prízvukuje Prečuch.

V GLS Slovakia podľa neho začiatkom decembra pracujú doslova na 110 percent aj kvôli populárnemu Black Friday 

Aké knihy kúpiť na Vianoce? Príbehy silných žien, ktoré sa zapísali do dejín

Manažér operatívy GLS Slovakia má i radu, ktorá ušetrí v predvianočnom nápore čas zákazníkom aj kuriérom. „Pri objednávaní tovaru treba využiť také e-shopy, ktoré pri doručení ponúkajú rôzne doplnkové služby ako sú SMS/e-mail notifikácie, možnosti platby kartou, presmerovanie balíkov do GLS Parcelshopu alebo Balíkomatu a podobne, odporúča.

V čase pandémie koronavírusu je výhodou, že sa zákazníci práve vďaka takýmto možnostiam vyvarujú zbytočných stretnutí alebo ich obmedzia na čo najkratší čas.  

Predajcovia a výrobcovia

Alza upozorňuje na možný nedostatok tovaru 

Predvianočný nápor musia každý rok zvládnuť i výrobcovia, predajcovia a ich kamenné či internetové obchody. „V rámci personálnej prípravy masívne naberáme primárne skladnícke pozície, zároveň sme navýšili skladové kapacity. Celkovo odštartuje Alza hlavnú, vianočnú sezónu s kapacitami skladov zväčšenými o 39 percent, čo je takmer 42-tisíc nových štvorcových metrov úžitkovej plochy, hovorí Petr Bena, podpredseda predstavenstva Alzy.

Tretinu tohto rastu netreba hľadať ďaleko, predstavuje ju totiž senecké logistické centrum. 

Spoločnosť okrem toho v Senci vybudovala už druhý slovenský AlzaDrive a neustále pracuje na zvyšovaní počtu Alzaboxov. Okrem toho odštartovala vianočnú kampaň, v ktorej sa sústredila aj na tému skorého a predovšetkým bezpečného nakupovania darčekov. „Našou hlavnou prioritou tohoročných Vianoc sú práve bezpečné nákupy, pri ktorých chceme zaistiť zákazníkom príjemný zážitok bez ohrozenia ich zdravia, prízvukuje Bena. 

Čo nám zostalo z tradičných Vianoc?
Zvyky zachovávame predovšetkým v súvislosti s jedlom

V Alze si myslia, že v roku 2020 budú online nákupy oveľa normálnejšie a bežnejšie, než kedykoľvek predtým. I napriek nárastu záujmu zákazníkov o takéto služby však nebude všetko bezproblémové. Bena upozorňuje na prípadné výpadky či nedostatok tovaru pre ohniská nákazy v oblasti výroby.

„Napríklad notebookov, počítačových komponentov i tlačiarní je na trhu pre silný globálny dopyt pomerne málo a tento stav bude trvať určite minimálne do Vianoc, dodáva.

Mall sa spolieha na bezpečnosť a opatrnosť  

V polovici roka 2020 odštartovala prípravy na predvianočné obdobie aj spoločnosť Mall. Tá s príchodom pandémie koronavírusu zaznamenala nových záujemcov o služby.

„Počas koronakrízy si u nás nákupy vyskúšali aj ľudia, ktorí online priestoru ešte pred pár mesiacmi nechceli dať ani šancu, konštatuje Jakub StřeštíkChief Commercial Officer (CCO) Mallu. Podľa neho to nebola jednorazová záležitosť, títo zákazníci sa opätovne vracajú. Okrem toho sa objavili ľudia, ktorí nakupujú aj pre svojich blízkych, a tovar im nechávajú bezpečne doručovať domov.  

Ako po ostatné roky, aj tento presmerujú v spoločnosti Mall pozornosť na kapacity v skladových priestoroch. Střeštík hovorí, že počas predvianočného náporu sa do ich tímu pridá viac ako 100 osôb, s ktorými už v minulosti spoločnosť spolupracovala.

„Začíname v podstate už v letných mesiacoch preto, aby sa stihli včas a dostatočne preškoliť, a samotná vianočná špička u nás prebiehala bez problémov, ozrejmuje CCO. 

Predvianočné obdobie plné stresu?
Treba nájsť rovnováhu medzi prácou a sviatkami

Čo sa týka predčasného objednávania vianočných darčekov, Střeštík sa odvoláva na informácie z vlaňajšieho prieskumu spoločnosti Mall. V ňom sa totiž ukázalo, že štvrtina Slovákov si tieto darčeky zabezpečuje vopred, konkrétne v septembri, aby sa dokázala vyhnúť komplikáciám či neželanému stresu.

„Hlavnými dôvodmi sú túžba vyhnúť sa davom, úspora času a tiež dostatok času na starostlivý výber každého darčeka. Očakávame, že faktor bezpečnosti a opatrnosti bude tento rok u zákazníkov dominovať, dopĺňa. 

Chcete si užiť Vianoce bez stresu? Začnite s včasným nakupovaním darčekov. Foto: Unsplash/Jonathan Borba

Martinus odporúča nakupovať aj hneď alebo čo najskôr

Sieť kníhkupectiev Martinus v prvom rade poukazuje na to, že to najdôležitejšie, na čo sa momentálne zameriava v súvislosti s predvianočným náporom, je zvýšená bezpečnosť na oboch pomyselných frontoch. Reč je o samotných zamestnancoch a zákazníkoch. Veríme, že v prípade dostatočnej disciplíny na všetkých stranách dokážeme doručiť knižky aj napriek výzvam, ktoré nám do cesty kladie pandémia, konštatuje Juraj Šlesar, marketingový manažér Martinusu.

Zvýšený dopyt po tovare v online priestore na svojej internetovej stránke očakáva sieť kníhkupectiev aj kvôli opatreniam, v rámci ktorých musí obmedziť počet zákazníkov prítomných v kamenných predajniach. Radi by sme na nich apelovali, aby zrealizovali svoje vianočné nákupy čo najskôr. Pokojne aj hneď, dodáva Šlesar, podľa ktorého sa v tejto chvíli nedá odhadnúť, ako sa aktuálna situácia vyvinie a aké budú doručovacie lehoty tesne pred Vianocami.

V Martinuse sa na nápor objednávok pripravujú, počítajú s ich nárastom, ktorý zaznamenali už počas prvej vlny pandémie.

Toyeto sa obáva uzatvorenia nákupných centier  

Vývoj pandémie a vládne opatrenia detailne sleduje i Dominik Rusňák, CEO značky Toyeto. Príprava na predvianočný nápor je podľa neho oveľa zložitejšia a komplikovanejšia ako kedykoľvek predtým.

„Minulé roky bolo oveľa jednoduchšie odhadnúť počet a výber tovaru, štatisticky, podľa sledovanej predajnosti a podobne. Dnes je to doslova veštecká guľa, keďže množstvo dodávok tovaru má omeškanie, niektoré objednávky nám dodávatelia dokonca zrušili pre zlú situáciu u nich, opisuje CEO hračkárstva.  

Pre značku Toyeto by mohlo mať podľa Rusňáka fatálne následky, pokiaľ by pre pandémiu koronavírusu došlo v predvianočnom období k uzatvoreniu obchodných centier. Celkovo 10 kamenných predajní tejto značky totižto tvorí približne 70 percent tržieb spoločnosti.

Nehovoriac o tom, aké dôležité je z finančného hľadiska nadchádzajúce obdobie. „V posledných troch mesiacoch roka, počas vianočnej sezóny, tvoríme až polovicu celoročného obratu, dodáva. E-shop Toyeto je podľa Rusňáka plne pripravený na sezónu, no i tak radí zákazníkom, aby vianočné nákupy neodkladali na neskôr pre vyťaženosť kuriérov a predovšetkým pre dostupnosť tovaru. 

Dedoles testoval záťaž svojho webu 

Plné ruky práce majú momentálne aj vo firme Dedoles, pretože sa pustili do prípravy vianočnej televíznej kampane a taktiež kampane, ktorá je určená k Black Friday. S ohľadom na predvianočný nápor posilňujú svoj pracovný tím predovšetkým v sklade.

„Zatiaľ sa nám darí objednávky vybavovať v štandardnom režime, bez akýchkoľvek zdržaní. Uvidíme však, ako sa situácia s koronavírusom vyvinie a ako to ovplyvní ich doručovanie, približuje Jana Hrubcová, PR manažérka Dedolesu. Aj ona radí začať s nákupmi darčekov v predstihu. 

Hrubcová konštatuje, že internetový obchod je hlavnou predajnou platformou značky, preto sa treba na zvýšený nárast návštevníkov a transakcií dopredu pripraviť. „Je nevyhnutné zabezpečiť vyššiu stabilitu webu a rýchlosť reakcií na stránke. Robili sme testovanie záťaže webu, ktoré nám pomáha zabezpečiť úspešné zvládnutie náporu návštev bez výpadkov, opisuje PR manažérka. 

Two Cosmetics: Neskôr môže byť neskoro

To, ako sa napokon vyvinie situácia ohľadom pandémie koronavírusu v predvianočnom období, si Martina Horváthová a Marek Karcol, majitelia značky Two Cosmetics, netrúfajú zhodnotiť. Rovnako ako predrečníci, aj oni spoločne odporúčajú zákazníkom, aby nákupy vianočných darčekov vyriešili čo najskôr. „Neskôr už môže byť neskoro, pripomínajú, a na margo svojho e-shopu dodávajú, „Ak sa nezavrú všetky kamenné prevádzky, neočakávame v novembri a decembri extrémny nárast návštevnosti.

Práve pre túto dvojicu predstavuje predvianočný nátlak dvojmesačný maratón, počas ktorého pracujú na výrobe svojich kozmetických produktov prakticky nonstop, no tomu sa chcú momentálne vyhnúť. Obyčajne si práve pred týmito sviatkami robia zásoby, ktoré sa rozhodli v roku 2020 ešte väčšmi navýšiť.

Aký majú dôvod? Očakávajú príchod potomka, kvôli čomu by chceli prvé Vianoce v trojici stráviť v pokojnej atmosfére.  

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?