3. septembra 2019

Zamestnávatelia i sami zamestnanci s radosťou hovoria o atribútoch, ktoré definujú najobľúbenejších pracovníkov. Zamestnanci predsa chcú byť obľúbencami a zamestnávatelia sa zase snažia prilákať takých jednotlivcov, o ktorých majú pocit, že sú nenahraditeľní. 

Michael Gottlieb je zakladajúcim partnerom advokátskej kancelárie Momentum Law Group. Na nedávnom stretnutí, ktoré organizuje každý mesiac pre skupinu generálnych riaditeľov, sa opýtal: „Akými atribútmi by ste opísali svojho obľúbeného zamestnanca?“ A tento ich zoznam je prekvapujúci. Ešte prekvapivejšie však je, že 12 generálnych riaditeľov sa na ňom zhodlo.

Žiadne scény a žiadna dráma

Na začiatku zoznamu je: žiadna dráma a žiadne scény. Obľúbení zamestnanci sa totiž nesťažujú. Nevyhľadávajú pozornosť. Nešíria klebety. Svoju prácu robia jednoducho bez toho, aby museli upozorňovať na výzvy, ktorým čelia vo svojej profesii či osobnom živote. Nevidia potrebu pripomenúť ostatným, aké náročné môžu byť ich úlohy. Nepriťahujú pozornosť na skutočnosť, že niekto iný nesplnil svoju úlohu.

Frustrovaný zamestnanec? Týchto 8 otázok by si mal zodpovedať skôr,
než sa rozhodne pre výpoveď

Jeff Lesher, riaditeľ poradenskej spoločnosti EntreQuest, vraví: „Najcennejší zamestnanci robia svoju prácu obdivuhodne, so skúsenosťami, sústredením a s vášňou. No okrem toho ju robia tiež spôsobom, ktorý preukazuje ich pracovné odhodlanie.“

Jeff ďalej vysvetľuje: „Scény a dráma sú sebecké. Nezištnejší prístup je zvyčajne znakom vysokého nasadenia.“ Problémom však je, že ľudia, ktorí sa do drám v práci zapletú, nevnímajú, že sú sami dramatickí.

Zamestnanci zameraní na splnenie úloh

Špičkoví zamestnanci o svojich nápadoch len nehovoria a ani neidentifikujú problémy. Vždy sa skôr zamerajú na to, ako splniť konkrétnu úlohu. Títo talentovaní jednotlivci veľmi dobre vedia, že existuje veľký rozdiel medzi úmyslom a skutkami. Najcennejší zamestnanci sú si vedomí, že nezáleží na ničom, kým si neurčia cieľ a nedosiahnu výsledky.

Vysnívaný zamestnanec je lojálny a zodpovedný.
O takéhoto človeka by sa zamestnávateľ mal starať

Špičkoví zamestnanci vedia, že ich angažovanosť voči zákazníkom či úspechy môžu pomôcť pri raste spoločnosti a vzbudení dôvery zákazníkov. Vedia teda, kedy treba pokračovať, a netreba im ani pripomínať, čo je skutočne dôležité.

Iniciatíva: sebavedomie a vnútorná motivácia

Obľúbení zamestnanci nečakajú, kým im niekto povie, čo by mali robiť. Len čo poznajú cieľ, chcú sa k nemu každý deň o čosi priblížiť. Nič sa im nepostaví do cesty. Niektorí ich môžu považovať za tvrdohlavých. Väčšina to ale vníma tak, že majú superschopnosti.

Najväčším plusom je ale ich schopnosť prijímať a osvojiť si spätnú väzbu. Majú dostatok sebavedomia, aby akceptovali konštruktívnu kritiku a považovali ju za možnosť zlepšiť sa. A to všetko bez toho, aby ju vnímali ako negatívnu.

To sa však deje len v pracovných prostrediach, kde nie sú zamestnanci potrestaní v prípade, že riskujú. Sebavedomý a iniciatívny zamestnanec s radosťou prijme konštruktívnu spätnú väzbu. Ak ho však niekto za iniciatívu potrestá, tak sa bude držať bokom. A s najväčšou pravdepodobnosťou si bude hľadať nové zamestnanie, v ktorom takúto iniciatívu môže využiť.

Čo hovoria experti

Podľa Kathy Albarado, generálnej riaditeľky firmy Helios HR, „skutočnosť, že generálni riaditelia túžia po tom, aby zamestnanci nerobili drámu a scény, môže poukazovať na medzeru v prijímacom procese. Počas dobre zostaveného pohovoru by ste mali spoznať tých, ktorí by mohli byť najhodnotnejšími členmi tímu.“ Kathy povzbudzuje zamestnávateľov, aby hľadali podobné atribúty, aké si osvojujú dievčenské skautky v USA. Odvaha, charakter a sebadôvera. Odvahu potrebnú na riskovanie, charakter na pokračovanie v úlohách a sebadôveru na prijatie spätnej väzby.

Gabe Muller, prevádzkový riaditeľ firmy Glassman Wealth Services, vraví: „Obľubujem tri atribúty. Mindset nastavený na riešenie problémov, prispôsobivosť a schopnosť dostať spätnú väzby i schopnosť spolupracovať s ostatnými.“

Tí najlepší zamestnanci robia veci s vášňou a dosahujú výsledky. Ak si neceníte svojich zamestnancov, ktorí preukážu tieto atribúty, tak si buďte istí, že sa im iný zamestnávateľ nesmierne poteší.

Prispievateľ Ian Altman píše pre Forbes.com o leadershipe. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk