Rovnako ako iné segmenty podnikania si aj maloobchodný sektor prešiel ťažkým obdobím, ktoré podčiarkovala nielen pandémia nového koronavírusu, ale aj energetická kríza či geopolitická situácia.
Jeho výkonnosť však rástla už v závere roku 2022 a rovnako to bolo aj v 1. štvrťroku 2023. Medziročne sa zaznamenal voči začiatku roka 2022 až 17-percentý nárast tržieb.
Počet návštevníkov medziročne vzrástol o 19 percent. Vyplýva to z najnovších kvartálnych meraní globálnej realitno-poradenskej spoločnosti CBRE.
„V prvom kvartáli tohto roku sa v slovenských regiónoch ukončila dostavba viacerých menších retail parkov. Najočakávanejším projektom je však tento rok jednoznačne bratislavská Eurovea 2, ktorá zákazníkom prináša až 25-tisíc metrov štvorcových novej maloobchodnej plochy. Hlavným nájomcom je pilotná prevádzka známej írskej značky Primark na Slovensku, ktorá svoje brány otvorí v máji,“ uviedol Tomáš Lörincz, riaditeľ oddelenia prenájmu obchodných priestorov v CBRE Slovensko.
Svoje priestory rozširuje aj bratislavské obchodné centrum Aupark v Petržalke. Zväčšiť by sa malo o 10-tisíc štvorcov.
Získajte výber najlepších správ
Prihláste sa na odber Newslettra Forbes Espresso a získavajte exkluzívne postrehy a rady od úspešných podnikateľov, odborníkov a inšpiratívnych lídrov z rôznych odvetví.
Pri vyplnení emailu súhlasím so spracovaním osobných údajov.
Ďakujeme za vaše prihlásenie! Vitajte v komunite Forbes.
V rámci regiónov Slovenska zase podľa neho dominuje výstavba retailových parkov. „Tie prinášajú známe značky bližšie k spotrebiteľovi a sú u zákazníkov stále obľúbené z dôvodu praktickosti nakupovania či veľkého množstva voľných parkovacích miest,“ upozornil Lörincz.
Dodal, že výška nájomného sa v 1. kvartáli 2023 zvýšila o približne päť percent, a to nielen v prípade nákupných centier, ale aj retail parkov. Najväčší vplyv na tento rast však mala indexácia, vyplývajúca z nájomných zmlúv.