14. júla 2020

Počas karantény významne narástli predaje bicyklov a cyklistických doplnkov a na cestách sa objavilo veľa nových cyklistov. Niektorí si hlavu chránia, no jeden z najvýznamnejších výrobcov cyklistických heliem prízvukuje aj to, že helmy vám nezaručia ochranu pri kolíziách s motorovými vozidlami.

„Zaznamenali sme veľký nárast dopytu,“ napísal mi v maile Eric Richter, brand development manager spoločnosti Giro Sport Design. Tento nárast, dodáva, je „pre nás odmenou, pretože vidíme, že ľudia opäť sadajú na bicykle, ktoré mali už roky odložené v garážach či skladoch, a pre nás to je pozitívna dlhodobá príležitosť.“

Na podnikanie nás pripravila profesionálna cyklistika, hovoria bratia Velitsovci

Cyklisti by sa však nemali spoliehať na to, že helmy ich ochránia pred nárazmi áut, dodávok či iných veľkých a často rýchlo idúcich cestných vozidiel. „O helmách sa hovorí veľa neprávd,“ povedal Richter 6. júla v rozhovore s britským magazínom Cycling Industry News.

„Nenavrhujeme helmy špecificky pre to, aby znížili šance pravdepodobnosť alebo vážnosť zranenia v prípade zrážky s automobilmi,“ povedal. „Počet premenných v takom prípade je totiž priveľký na to, aby sa to dalo spočítať.“ Medzi premennými, ktoré spomína, je napríklad rýchlosť motorového vozidla, jeho veľkosť, uhol zrážky s cyklistom či profil automobilu.

Chyby pri behu môžu spôsobiť zranenia.
Športový tréner radí, ako sa im vyhnúť

V roku 2016 až 50 percent cyklistov, ktorí zomreli v USA, nemali helmy. Zostáva druhá polovica, z ktorých časť možno mala helmy, no po zrážke s motorovým vozidlom aj tak zahynuli.

Bez helmy bezpečnejšie?

Zdá sa byť zjavné, že ľahké cyklistické helmy, zvyčajne vyrobené z expandovaného polystyrénu, ponúkajú len málo ochrany pri zrážke s niekoľko ton ťažkým rýchlo idúcim vozidlom – no mnoho cyklistov hovorí, že vodiči na nich aj tak často kričia, keď helmy na hlave nemajú.

Nemecký minister dopravy a digitálnej infraštruktúry Andreas Scheuer jazdí na bicykli aj do práce. FOTO: Michael Kappeler/dpa/Getty Images.

Dokonca by sa dalo povedať, že helma na hlave cyklistu predstavuje aj ďalšiu komplikáciu – tesné predbiehanie cyklistov automobilmi. Vodiči totiž často predpokladajú, že cyklistické helmy sú výzbrojou, ktorá cyklistov ochráni v prípade akéhokoľvek stretu s automobilom.

Toto je zistenie z často citovanej štúdie britského psychológa Iana Walkera, ktorý zistil, že ženy-cyklistky, ktoré nemali na hlave helmu, vodiči predbiehali s oveľa väčším oblúkom. Walker pri štúdii z roku 2007 využíval bicykel s namontovanou kamerou a prístroj na meranie vzdialenosti.

Walker zaznamenal údaje 2500 vodičov, ktorí ho predbiehali v lokalite blízko jeho práce na univerzite v mestečku Bath. V polovici prípadov mal helmu na hlave, počas zvyšných jázd ju nemal. Výsledky ukázali, že motoristi mali tendenciu ho predbiehať v bližšej vzdialenosti v prípade, že mal helmu na hlave. Túto štúdiu zopakoval v roku 2018 s austrálskou štatističkou Dorothy Robinson a výsledky boli podobné. Takéto predbiehanie môže viesť ku kolíziám a kolízie môžu viesť k zraneniam či dokonca usmrteniu.

Vlani zrealizoval výskum výrobca automobilov Volvo spoločne s výrobcom heliem POC, počas ktorého zistili, že „súčasné testovacie procedúry sú vskutku jednoduché“. Obe švédske spoločnosti uviedli, že takéto testy zahŕňajú pády heliem na zem z rôznych výšok na rovný alebo kolmý povrch a neberú do úvahy rolu motorových vozidiel pri cyklistických nehodách.

Cyklistické helmy predávané v USA musia prejsť testami, ktoré navrhuje komisia pre bezpečnosť spotrebiteľských produktov (CPSC) a niekedy aj americká spoločnosť pre testovanie a materiály (ASTM). Tieto testy sa zameriavajú na ochranu proti fraktúram lebky, ale cyklistické helmy nie sú navrhnuté tak, aby zabránili napríklad otrasom mozgu.

„Materiály, ktoré sa v súčasnosti používajú na výrobu rekreačných heliem, sú vyvinuté tak, aby absorbovali vysoko nárazové energie, ktoré môžu vyústiť do fraktúry lebky či ťažkého zranenia mozgu,“ uviedla CPSC.

Ako však dopĺňa komisia, „tieto materiály však dokázateľne nepôsobia proti energiám, ktoré môžu spôsobiť otrasy mozgu.“ Ako prízvukuje CPSC: „Žiadna helma dokázateľne nezabráni otrasom mozgu.“

Kedy vám helma môže zachrániť život?

Napriek týmto nedostatkom však helmy môžu zachraňovať životy, keď ich majú jazdci na hlave v situáciách, na ktoré boli helmy vyvinuté. Ide napríklad o nárazy hlavou do konárov stromov či pády na obrubníky počas pádu na chodník pri pomalej jazde.

Nie všetky údery do hlavy sú priame rany a mnohé sa dejú v rôznych uhloch. Mnohé súčasné helmy už ponúkajú ochranu proti rotačným silám, ktoré by mohli vyústiť aj do menšieho otrasu mozgu.

Hlavný výrobca antirotačnej technológie je MIPS (Multi-Directional Impact Protection System) a helma vybavená týmto systémom umožňuje istý pohyb medzi vonkajšou časťou helmy a vrstvou, ktorá je blízko k hlave a pohlcuje istý rotačný šok, a potenciálne tak zmenšuje riziko otrasov.

„V ostatných rokoch malo väčšie zameranie na riešenie rotačných síl významný vplyv na dizajn, technológie, výrobu a testovanie heliem,“ hovorí Richter.

„Pochopenie účinkov rotačného pohybu na mozog a snaha o redukciu rotačných síl využitím technológií, akou je MIPS, je za ostatných 5 – 10 rokov najviditeľnejším príkladom toho, ako sa vyvíja ochrana hlavy súbežne s novými poznatkami v tejto oblasti.“

Evel Knievel preskakuje fontánu v lasvegaskom Caesars Palace koncom decembra roku 1967. Skok bol hladký, no pri pristátí na zem narazil a museli ho odviezť do nemocnice. Knievel uviedol, že mu helma zachránila život. FOTO: BETTMANN ARCHIVE

Autor textu Carlton Reid píše pre Forbes US o doprave.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?