E-shop eyerim, ktorý sa špecializuje na predaj značkovej optiky, si pripísal na konto nové investície v celkovej výške 1,5 milióna eur. To posunulo valuáciu spoločnosti na vyše 10 miliónov. Podľa slov Martina Zahuranca, spoluzakladateľa a CEO startupu, im nové investície pomôžu na ich ceste k firme s hodnotou 100 miliónov eur.
Nové investície
Do jedného z najrýchlejšie rastúcich slovenských startupov zainvestovala 800-tisíc eur poľská skupina Inovo Venture Partners, ktorá sa zameriava na škálovanie prevažne technologických startupov v strednej a východnej Európe.
Pre tento relatívne nový fond ide o jednu z prvých transakcií z celkového objemu približne 23 miliónov eur, ktoré chce počas najbližších piatich rokov naliať do startupov.
CEO eyerimu Martin Zahuranec. Foto: Miro Nôta pre Forbes
„Na počiatku sme sa zamerali na spoločnosti, ktoré sú ako v štádiu nápadu, tak aj už v pokročilom štádiu vývoja. Postupne sa však ukázalo, že tie z druhej skupiny nám priniesli omnoho vyššie výnosy. Pozorovaním sme zistili, že títo podnikatelia tvoria veľkú skupinu a hľadajú investície vo výške niekoľko miliónov, no taká suma bola obvykle príliš veľká pre poľské VC fondy a zároveň ešte nepritiahla záujem globálnych hráčov. Tento niche má pre nás veľký potenciál, a presne takouto spoločnosťou je pre nás eyerim,“ povedal pre poľský Business Insider prezident fondu Tomasz Swieboda.
Od práce v Malajzii, Vietname či Viedni po CEO startupu 2018.
Takto Martin Zahuranec budoval eyerim
„Inovo sú ľudia z nášho cesta, rovnako majú pozadie v Rocket Internete (jednom z najväčších fondov na budovanie nových startupov nemeckých bratov Samwerovcov, pozn. red.) a tiež skúsenosti s agresívnym budovaním nadnárodných e-commerce projektov. Taktiež nám je neuveriteľne sympatická ich misia stať sa najlepším fondom v strednej a východnej Európe, ktorá je založená na podpore ambicióznych zakladateľov startupov,“ opisuje Martin Zahuranec dôvody, pre ktoré sa rozhodli vpustiť do vlastníckej štruktúry poľský fond. Zároveň dodal, že im to môže pomôcť posilniť si pozíciu na poľskom trhu, ktorý pre firmu označil ako kľúčový.
Inovo podľa neho navyše zaujala schopnosť zakladateľov nájsť seniorných a šikovných ľudí do tímu. V polovici minulého roka totiž posilnila eyerim dvojica špičkových manažérov. Po 14 rokoch v automatovom gigante Selecta prišiel do firmy CFO Jan Gabriel a z Adidasu zase posilnil eyerim Pavel Kitko ako terajší šéf marketingu.
Ďalší hráči
Ďalších 700-tisíc eur zainvestovali do e-shopu 3TS Capital Partners. Skupina, za ktorou stojí prevažne investičný fond amerického technologického gigantu Cisco, už do slovenského startupu eyerim investovala pred vyše rokom viac ako milión eur.
„Odkedy 3TS Capital vstúpili do eyerimu v lete 2017, stali sa pre nás neodmysliteľným partnerom a zdrojom know-how,“ opisuje Zahuranec. Ich zameranie na e-commerce dokazujú podľa neho aj ich ďalšie investície v regióne, či už ich niekdajšie pôsobenie v e-shope Mall.cz alebo v rumunskom e-commerce gigante Elefant.ro, ktorý funguje ako lokálna alternatíva Amazonu.
Multimiliónový startup zo strednej Európy?
Investori z najväčších fondov v USA radia, ako ho vybudovať
Prostredníctvom nového investičného kola sa stal jedným zo spoločníkov aj slovenský fond PSIS, ktorý je aj spolumajiteľom Petit Pressu, vydavateľa denníka SME. PSIS si tak s týmto investičným kolom, pod vedením zahraničných investičných fondov, uplatnil predkupné právo na podiel eyerimu, ktoré získal už v minulosti.
Ďalším spoločníkom eyerimu zostáva slovenský fond Neulogy Ventures, ktorý v začiatkoch poskytol startupu seed investíciu 200-tisíc eur a neskôr premenil predkupné právo za ďalších 300-tisíc eur.
Získané financie chce startup použiť najmä na vytvorenie vlastnej značky optiky, čo má eyerimu pomôcť prerásť hranice „veľkého e-shopu s okuliarmi.“ Ďalej chce získané prostriedky použiť na investovanie do nových a skúsených ľudí, radikálne zlepšiť logistickú infraštruktúru a služby zákazníkom.
Vízia: 100 miliónov
“V eyerime neuvažujeme o konkrétnom bode, do ktorého keď sa dostaneme, tak vztýčime vlajku a vyhlásime víťazstvo. Pre nás je tento segment jedným z posledných tradičných odvetví, ktoré ešte len čaká transformácia v spôsobe, ako ľudia nakupujú, smerom k online. A to bude beh na dlhú trať,“ povedal pre Forbes Martin Zahuranec, spoluzakladateľ a CEO startupu.
Cieľom startupu je stať sa prvou firmou, ktorá ľuďom napadne, keď sa povie optika – či už ide o slnečné okuliare, profesionálne zhotovené dioptrie alebo módnu inšpiráciu.
Toto sú slovenské top startupy roka.
Kto nás bude reprezentovať v zahraničí?
„Budujeme značku, ktorá sa môže stať ikonickou. V priebehu piatich rokov sa chceme stať biznisom s hodnotou 100 miliónov eur,“ načrtol víziu startupu Zahuranec.
Jeden z najrýchlejšie rastúcich e-shopov v regióne v súčasnosti pôsobí v 12 krajinách, ďalšie obsluhuje prostredníctom .com domény. Jeho vlaňajšie tržby sa pohybovali okolo 5 miliónov eur. Minulý rok získal aj ocenenie „Startup roka“ na startup súťaži CESAwards.
Eyerim založila v roku 2015 štvorica mladých ľudí: Martin Zahuranec, minuloročný člen Forbes rebríčka 30pod30, Andrea Zahurancová, členka minuloročného Forbes rebríčka top slovenských startupistiek, Yassaman Omidbakhsh a Branislav Ramšák.
Hlavné foto: Patrik Paulínyi