20. marca 2018

Skromnosť v biznise je dnes skôr raritou ako samozrejmosťou. Traja mladí Košičania Juraj Tury, Matej Papík a Erik Surmánek, ktorí sa pred dvoma rokmi spojili a založili skateboardovú značku Tlakers, sa jej nevzdávajú. Aj keď chcú ich oblečenie nosiť aj v USA oni sa stále sústreďujú hlavne na svoj e-shop.

Pred dvoma rokmi, keď sa košická trojica pustila do podnikania bol v Košiciach aj na celom východe Slovenska problém kúpiť skateboard. Tomuto športu sa tu pritom venuje minimálne niekoľko stovák mladých ľudí. Medzi nimi aj majster Slovenska a Jurajov brat Richard Tury.

Starý otec jej venoval svoj klobúk. Dnes jej modely nosí McCartney či will.i.am

Predtým sme sa venovali iba jazdeniu na doske, ale medzičasom nás napadlo posunúť sa ďalej a dať do skateboardingu niečo viac ako len jazdenie. Využili sme príležitosť a vyplnili dieru, ktorá na trhu tu v Košiciach a celkovo na východe bola, pretože skateboardingu sa tu nikto nevenoval. Ľudí nebavilo čakať na dosky týždeň, keď ju zlomili chceli novú hneď,” opisuje začiatky hlava marketingu Juraj Tury.

Jurajov brat Richard reprezentuje košickú značku po celom svete. Foto: Tlakers

Rozdelili si úlohy a spravili prieskum trhu. Zistili, že tak komplexne ako sa chcú venovať biznisu v ich športe, sa mu na Slovensku v podstate nikto nevenuje. “Buď to robili len pre svoje potešenie, skôr ako hobby pre okruh svojich známych, alebo tak napoly, povedal by som amatérsky. Tak ako sme to chceli robiť my to nikto to neriešil,” vraví grafik Tlakers Matej Papík.

Český miliardár Fait otvára ďalší investičný fond. Slovenskí investori sú vítaní

Pri začiatkoch sa poučili hlavne z chýb druhých. “Netlačiť príliš na pílu, nakupovať si Ferrari hneď z prvej výplaty a skromnosť. Tá bola na prvom mieste, čo sa ľuďom páčilo a začali si kupovať veci,” spomína Matej.

Zľavy pre mladých a občianske združenie

Základom úspechu bolo podľa Juraja hlavne úzke spojenie s komunitou skateboardistov. Keďže sám skateboardoval a jeho brat dodnes reprezentuje Slovensko na najrozličnejších súťažiach po svete, vedel, že práve to je kľúčové. “Ak ťa komunita nepodporuje, na trhu nemôžeš uspieť. Preto napríklad dávame podporu mladým chlapcom, napríklad vo forme zliav,” konštatuje Juraj Tury. Ich predchodcovia podľa neho robili práve tú chybu, že neboli v úzkom kontakte s komunitou.

Výrobky nakupujú z európskych veľkoskladov a finalizujú pri Košiciach. Foto: Tlakers

Ešte pred tým ako začali s biznisom, komunitu a rozvoj športu na východe podporovali cez svoje občianske združenie. Dnes nezačnú s predajom nového modelu skateboardu bez toho, aby ho nedali otestovať svojim skateboardistom. ”Robíme to pre jazdcov a keď oni povedia, že je to fajn, tak to dáme vyrobiť,” vraví Juraj.

Expanzia za hranice

Okrem skateboardov, ktoré im na zákazku popri ďalších svetových značkách vyrábajú v Španielsku, predávajú aj oblečenie – tričká, košele, mikiny, vetrovky, čiapky, tašky, ale napríklad aj šály. “Textil objednávame podľa najlepšieho zloženia z európskych skladov a finalizujeme u kamaráta pri Košiciach,” objasňuje Juraj.

Dnes sú okrem Slovenska prítomní aj v Česku, kde je konkurencia omnoho silnejšia. Predaje v kamenných obchodoch sú však pre nich zatiaľ sotva dvadsiatimi percentami obratu. Väčšinu obratu realizujú cez vlastný e-shop. Aj preto, že dokážu lepšie odkomunikovať vlastnú identitu. Ľudia v obchodoch podľa nich stále viac veria väčším značkám.

Aj keď svoje produkty predávajú aj v kamenných obchodoch, stále je pre nich kľúčový predaj cez web. Foto: Tlakers

Súčasťou biznisu v tomto odvetví je aj veľmi inovatívny marketing. Tým, že cieľovkou sú mladí, hlavne do 25 rokov, základom sú sociálne siete. “Bez fungovania na sociálnych sieťach by sme to mohli rovno zabaliť. Máme tím jazdcov, ktorí jazdia v našich veciach, sami sa fotia a publikujú aj na vlastných sieťach, čím pomáhajú šíriť značku do sveta,” opisuje Juraj.

Jeden výlet do zahraničia im napríklad pokryje 2 až 3 mesiace postov. Okrem toho je základom nakrúcanie videí, pretože podľa ich úrovne hodnotia zákazníci, kde momentálne značka je. Základným pilierom ich marketingu je aj organizovanie súťaží, patrí medzi ne aj tá najväčšia na Slovensku – Cassovia Skate Cup. “Na súťažiach môžu deti ukázať rodičom, že skateboarding je seriózny šport a tí im potom dajú peniaze na nákup. A dôležité je to aj preto, že si vieme vybrať, kto je šikovný a koho podporiť,” hovorí Tury.

Chcú ich v USA aj Číne

Kým on rozvíja značku na Slovensku, jeho brat Richard chodí po svete a vyhráva prestížne skateboardingové súťaže. “Veľmi nám pomáha aj to, že brat chodí na súťaže po svete a napríklad aj vďaka tomu máme kamoša v Los Angeles, ktorý vyslovene chce naše veci, rád v nich jazdí a robí nám tak reklamu. Je super, že nám veľa ľudí posiela fotky v našich veciach, či už je to z USA alebo Číny,” hovorí Juraj.

Aj napriek obľúbenosti slovenskej značky skateboardistami v USA Slováci ostávajú pri zemi. Cesta na trh, kde robí skateboarding miliardové tržby, je veľmi zložitá. “Napríklad preto, že tam majú veľké značky dohody s jazdcami, ktorí za to dostávajú peniaze. Myslím si, že keby sa nám pre začiatok podarilo zvládnuť strednú Európu, boli by sme radi,” zhodnotil Juraj Tury.

Základom ich marketingu je podpora mladých skateboardových talentov, budúcich influencerov. Foto: Tlakers
Hlavné foto: zľava Juraj Tury, Erik Surmánek a Matej Papík. Foto: Tlakers