7. októbra 2018

Keď sa dve mamy, Jana Kováčiková Klárová a Ľubica Borš, rozhodli pustiť do spoločného biznisu, prakticky sa nepoznali. Spojila ich náhoda a inzerát, nakoniec spolu vytvorili produkt, ktorý vedie deti k umeniu. Tak vznikla značka Mini Artist, pod ktorou vyrábajú tričká s originálnymi ilustráciami slovenských umelcov. Pridanou hodnotou je, že ilustrácie nechávajú priestor pre tvorbu a fantáziu dieťaťa, ktoré môže fixkami na textil vyfarbiť či doplniť obrázky profesionálov.

Jana a jej rodina sa po trinástich rokoch chystali odsťahovať z Bratislavy do rodného Bardejova a týždeň pred sťahovaním rozpredávali nepotrebné veci. Detská papierová hasičská stanica, ktorú ponúkala cez inzerát, jej priniesla do života Ľubicu. Strávili spolu nejaký čas a zistili, že sú si v niečom podobné. Ľubica bola v tom čase na konci materskej dovolenky a uvažovala, čo bude robiť ďalej.

Chcete, aby mali deti zo športu radosť? Dve mamy vymysleli program, ako na to

Obe vedeli, že chcú viac času tráviť so svojimi deťmi ako v práci. Jana mala „rozbehnutú“ vlastnú značku DORAdizajn, ktorá je zameraná na výrobu kožených doplnkov. Ľubica preto dostala nápad, že by mohli spojiť sily – Janinu kreatívnu dušu a jej obchodné schopnosti, pričom Ľubica bola aj hlavnou investorkou. Svoje úspory vtedy poslala Jane, napriek tomu, že sa takmer nepoznali.

Ľubica Borš (vľavo) a Jana Kováčiková Klárová spolu vytvorili značku Mini Artist.
Ľubica Borš (vľavo) a Jana Kováčiková Klárová spolu vytvorili značku Mini Artist. Foto: koláž

Jana Kováčiková Klárová a Ľubica Borš žijú na opačných stranách republiky. Keď začali vytvárať produkt a značku Mini Artist, rok sa nevideli, no v elektronickom kontakte boli denne. Značka Mini Artist je teda dôkazom toho, že aj obchodné partnerstvo na diaľku môže fungovať.

Spolupracujú so známymi ilustrátormi

K vytvoreniu Mini Artist ich inšpirovali vlastné deti a tiež skúsenosť, že nie všetky deti majú priestor na kreatívnu tvorbu. Tak ich chceli posmeliť. „Chceli sme deti priviesť k umeniu, ale hravou formou. Ukázať rodičom, čo všetko sa dá. Deti dosť často stopne hlava a boja sa, čo nakreslia. Ale keď majú gro nakreslené, tak to doilustrujú samy. Cieľom je nechať dieťa tvoriť, aby nakreslilo, čo chce, s jedným základom, ktorým je ilustrácia,“ vysvetľuje Jana, ktorá je presvedčená, že deťom treba len nechať priestor a ony sa vybláznia.

Opustila kanceláriu a začala vyrábať típí pre deti. Najprv uspela v cudzine

„Mala som konkrétny nápad robiť oblečenie s potlačou s obrázkom od slovenského ilustrátora, ktoré by si deti mohli vymaľovať. Janka má prehľad o ilustrátoroch a povedala, že pozná jednu, ktorá má veľmi pekné, nežné veci,“ spomína na začiatky Mini Artist Ľubica. Oslovili teda ilustrátorku Vieru Kočiš Čechovú, ktorá im nakreslila prvý obrázok na tričko. Dnes s nimi spolupracujú aj Anna Černáková a Adrián Macho.

Tri dievčatká manjú na sebe tričko značky Mini Artist, ktoré sa predáva biele s ilustráciou, ktorú je možné vyfarbiť.
Mini Artist Ponúka deťom ilustráciu na bielom tričku, ktorú môžu samé vyfarbiť aj dokresliť. Foto: archív Mini Artist

Hlavným poslaním Mini Artist je naštartovať v dieťati tvorivý proces. V balíčku dostane tričko s ilustráciou v čiernych kontúrach a s pohľadnicou, na ktorej je ilustrácia vo svojej finálnej podobe okom samotného autora. Balenie tiež obsahuje fixky na textil, takže rodič dostane pre svoje dieťa kompletnú výbavu. Malých umelcov pritom vyzývajú, aby si uleteli na krídlach fantázie.

Ich ideou je tiež predstavovať deťom rôzne techniky maľovania. Preto po tričkách vytvorili pohľadnice, ktoré si rovnako môžu deti dotvoriť, ale akvarelovou technikou. V blízkej budúcnosti plánujú svojimi produktmi predstaviť aj ďalšie techniky.

Biele tričko – klasika, ktorá ich potrápila

Mali ideu, oslovili umelcov, no potrebovali zásadnú vec – biele tričko. Chceli tričko z čistej bavlny, ktoré bude mať vyššiu gramáž. Pôvodne túžili po tom, aby išlo o slovenský výrobok. „Keď tričko, musí byť v najvyššej kvalite, aká existuje, musí byť z čistej bavlny a musí mať všetky certifikáty o kvalite a pôvode,“ uvažovali podnikateľky.

Tričko napokon hľadala Jana pol roka. „Na tričká sme experti. Chceli sme slovenského výrobcu, ale ani jeden nevedel garantovať kvalitu dlhodobo, lebo sú závislí od dodávateľov,“ hovorí Ľubica.

Balíček značky Mini Artist obsahuje tričko, obrázok od ilustrátora a fixky na textil.
Balíček Mini Artist má priviesť deti k umeniu. Foto: Mini Artits

Po dôkladnom prieskume trhu zo svojho zámeru „slovenského trička“ upustili a objednávajú 220-gramové tričká z Dánska. „Chceli sme, aby boli kvalitné za akúkoľvek cenu, aby sa k nám zákazníci vrátili. Máme zákazníčku, ktorá si kúpila jedno tričko a vzápätí ďalších osem, lebo išla do Ameriky na návštevu,“ vraví Jana a dodáva: „Najmä v zahraničí sa im tento nápad veľmi pozdáva. Viac tam vedia oceniť, že každé tričko je originál.“ Mini Artist tričká pritom už putovali aj do Kanady či Talianska.

Na trh vstúpili minulý rok v marci a ich prvý náklad bol 580 kusov, pričom odvtedy už dávali potláčať ďalšie tričká a výroba presiahla dvojnásobok. V ich prípade nejde o raketový biznis, ale keď vidia svojich spokojných zákazníkov, najmä v podobe tvorivých detí, tak vedia, že ich práca má zmysel. So svojimi zákazníkmi si vytvárajú vzťah, a v tom je aj pre ne Mini Artist výnimočnou skúsenosťou.

Hlavné foto: Mini Artist je výzvou pre tvorivé deti. Zdroj: archív Mini Artist