Košická firma Matsuko, ktorá vyvíja prevratnú technológiu umožňujúcu 3D holografické prepojenie v rozšírenej realite, si pripísala na konto novú investíciu. Získala takmer milión eur, prevažne od britsko-slovenského investičného fondu IPM a skupiny súkromných investorov. Najnovšia investícia vytiahla hodnotu košického startupu na viac ako päť miliónov eur.
Noví hráči na palube
Na čele investičného kola bola britsko-slovenská investičná spoločnosť IPM, ktorú doprevádzala skupina menších investorov. Medzi nich sa zaradil aj Peter Komorník, CEO a spoluzakladateľ startupu sli.do.
Najnovšie zloženie majiteľov a investorov do startupu Matsuko. Foto: Matsuko
„Približne polovica našej spoločnosti pracuje na diaľku a videokonferenčnú technológiu Zoom používame tak pravidelne, ako dýchame. No umožňuje nám vidieť zhruba iba polovicu ľudí v miestnosti, čo má veľký dopad na dynamiku našich videokonferencií,“ opisuje Peter Komorník jeden z dôvodov, pre ktoré sa rozhodol zainvestovať do košickej firmy.
Slido už použil Elon Musk aj Steve Wozniak.
Peter Komorník o tom, ako majú namierené na svetovú jednotku
„Táto technológia môže celkom zmeniť pravidlá hry a pomôcť, aby aj stretnutia na diaľku boli efektívnejšie a spravodlivé pre každého,“ verí Komorník.
Zaujímavé je, že ide o vôbec prvú investíciu rýchlo rastúceho startupu sli.do, ktorý umožňuje publiku interagovať s hosťami na konferenciách a cez ich aplikáciu odpovedal na otázky už aj Elon Musk či Steve Wozniack.
Ďalšími investormi do technologického startupu Matsuko sú fond First Stone Venture a maďarskí investori: filantrop Peter Kulloi a Miklos Kobor, zakladateľ fondu Granpool Innovative Investments.
Matsuko vedie z pozície CEO Matúš Kirchmayer a Mária Virčíková ako šéfka inovácií. Foto: Matsuko
Spoluzakladateľmi košickej firmy Matsuko sú vedkyňa a odborníčka na robotiku Mária Virčíková, niekoľkonásobná držiteľka ocenenia Forbes 30pod30 a Matúš Kirchmayer, ktorý má skúsenosti z najväčšieho herného štúdia na svete Ubisoft a podieľal sa na vývoji herných hitov, ako sú Assassin’s Creed či Far Cry.
Odkedy sa spojili v jednej firme, pracujú na vytvorení sci-fi technológie „Skype budúcnosti“, ktorá umožní komunikáciu na konferenciách prostredníctvom 3D hologramov v rozšírenej realite.
Matsuko: Nové a staré investície
Do ich startupu vložil v roku 2016 seed investíciu fond rizikového kapitálu Neulogy Ventures a pridali sa aj podnikateľ Šimon Šicko, šéf herného štúdia Pixel Federation, a Ľuboš Pahuli, zakladateľ dizajnérskeho štúdia No Discipline Art.
Matsuko sa snažilo prilákať nový kapitál už vyše roka, kedy sme prvýkrát písali, že plánuje uzatvoriť nové investičné kolo. Pozerali sa na domácich aj zahraničných investorov, napokon sa však rozhodli pre partnerov, ktorí podľa nich priniesli do firmy „smart money.“
Štát naleje do startupov 33 miliónov.
Do správy ich dal súkromným fondom
Išlo pritom o investíciu v investičnom kole pre-series A. Výška investície sa mala pohybovať okolo milióna eur, niektoré zdroje uvádzali, že išlo o 800-tisíc eur.
Na čele investičného kola bol britsko-slovenský investičný fond IPM, ktorý už zainvestoval aj do iných popredných slovenských startupov. Napríklad do lietajúceho auta AeroMobil, do technológie plazmového vŕtania GA Drilling či do slovensko-americkej čipovej firmy Tachyum.
3D míľnik
„Napriek obrovským inováciám v telekomunikačnom odvetví za posledné dekády, od nástupu mobilov až po rozmach videokonferencií, je táto technológia (3D hologramov) stále ešte ďaleko od želaných výsledkov. Nám sa však podarilo už dosiahnuť veľký míľnik – interné spustenie holografickej konferencie v reálnom čase,“ hovorí CEO košického startupu Matúš Kirchmayer a dodáva: „Tieto peniaze použijeme na pokračovanie vývoja technológie, ktorá je budúcnosťou komunikácie.“
Matsuko už teraz dokáže zrekonštrudovať z 2D do 3D hornú časť ľudského tela a premietnuť ju v reálnom čase. Demo vie ukázať na zariadeniach Magic leap, Hololens, Oculus a na smartfónoch, no podľa slov Márie Virčíkovej sa pripravujú na deň, keď vlastné okuliare pre rozšírenú realitu prinesie na trh Apple.
Náhľad možného využitia technológie 3D Telepresence, ktorú košický startup označuje za „Skype budúcnosti“. Scéna je vystrihnutá z filmu Kingsman. Foto: Matsuko
Matsuko už teraz niektoré časti technológie monetizuje. Medzi jeho klientov patrí nemecký kozmetický gigant Symrise a v súčasnosti testujú spoluprácu aj s ďalšou kozmetickou firmou Beiersdorf, ktorá má ročné tržby na úrovni sedem miliárd eur. Medzi ďalších klientov startupu patria Microsoft, Michelin, Novartis či jedno z najväčších herných štúdií na svete Ubisoft.
Momentálne predáva licenciu na technológiu pre premium zákazníkov. Technológia, na ktorej košický startup pracuje, má podľa jeho zakladateľov široké možnosti aplikácie – od firemných mítingov, koučingu, školení a workshopov až po ukladanie holografických spomienok, 3D streamovanie hier či šport a medicínu na diaľku.
Ďalšia méta je päť miliónov
Matsuko má aj ďalšie veľké plány. Pripravuje sa na otvorenie investičného kola Series A na zhruba 5 miliónov eur, ktoré im má pomôcť uspieť na trhoch v USA a vo Veľkej Británii. Toto kolo plánujú otvoriť v priebehu najbližších dvoch rokov, keď už „bude na to trh pripravený“.
Zakladatelia pripúšťajú, že pri nadchádzajúcom kole sa chcú sústrediť na zahraničné venture kapitálové fondy. Napriek tomu, že analyzujú príležitosti aj v Číne alebo na Blízkom východe, primárnu snahu o dobytie amerického trhu považujú za „logickú“.
Našli ste chybu? Napíšte na [email protected].