Kupujete nehnuteľnosť? Keďže ide o dlhodobú (a nemalú) investíciu, tak by ste si mali všetko dobre premyslieť. Vo svojej domácnosti budete predsa tráviť veľkú časť života. Postarajte sa teda o to, aby priestor, ktorý vás bude obklopovať, spĺňal všetky vaše nároky.
A presne to dbajú i ľudia zo slovenskej značky .archstyl. Nápad ju založiť vznikol ešte v roku 2008, keď Juraj Krč a Zoltán Horváth kreslili prvé projekty pre klientov v školskej knižnici. Oficiálne však spoločnosť založili až v roku 2010, a to ako pokračujúci biznis rodinnej nábytkárskej firmy. Neskôr sa ale firma zamerala na tvorbu a realizáciu kompletných interiérov na kľúč a na návrhy rezidenčných projektov. V súčasnosti tvorí tím značky už 10 ľudí.
Ako má vyzerať moderná kancelária? Architekt menuje 4 trendy
Okrem Slovenska možno ich prácu vidieť i v zahraničí. Podieľali sa na projektoch v Španielsku, Chorvátsku, Nemecku, Rakúsku i Luxembursku. „Väčšinou išlo o kontakty, ktoré sme nazbierali počas nášho pôsobenia,“ hovorí Juraj Krč pre Forbes.sk. Všetky zahraničné projekty mali rezidenčný charakter, a tím sa venoval i tamojším interiérom.
Ako Juraj Krč dodal, keďže spoločnosť .archstyl pracuje v segmente rezidenčných projektov, tak najdrahšie investície sa pohybovali v hodnote okolo 2 miliónov eur.
Z ľavej strany: Juraj Krč, Zoltán Horváth a Zuzana Horniaková. Foto: .archstyl
Trojica z tímu tejto slovenskej značky nám však čo-to prezradila aj o aktuálnych tipoch a trendoch, ktoré sa týkajú nehnuteľností. Tu sú:
V čom robia Slováci pri zariaďovaní či kúpe nehnuteľnosti chyby?
Podľa architekta Zoltána Horvátha je na Slovensku ešte stále cítiť dozvuky minulej doby, a teda, že si všetko radšej spravíme sami. I keď sa podľa neho situácia postupne zlepšuje, tak najväčší problém vidí v tom, že pri dlhodobej investícii, akou je bývanie, sa ľudia neprídu najskôr poradiť s architektom alebo iným odborníkom.
FOTO: Top architektúra Slovenska.
Na prestížnu cenu je nominovaný Matúš Vallo či bistro Soho
„Nakoniec kupujú nehnuteľnosť, pri ktorej musia robiť oveľa viac kompromisov, ako pôvodne plánovali. No a, samozrejme, v takom prípade musia načrieť hlboko do peňaženiek,“ upresňuje architekt značky .archstyl.
Na čo by mali Slováci pri výbere nehnuteľnosti aktuálne staviť?
„Pri dnešnej situácii na realitnom trhu si môžu vyberať z pomerne veľkej škály bývania,“ hovorí dizajnérka Zuzana Horniaková. Ďalej však dodáva, že je dôležité dobre zvážiť dostupnosť lokality a nadväznú infraštruktúru, ako i overeného developera a stavebníka.
„Vo všeobecnosti tiež platí pravidlo, že vynaloženie času, ktoré ľudia strávia pri príprave a zbieraní informácií o projekte, ich v konečnom dôsledku ochráni pred nepredvídanými nákladmi a stresom,“ dopĺňa hlavná dizajnérka značky .archstyl.
Aké sú súčasné trendy pri zariaďovaní nehnuteľností?
Ako súčasný trend vníma Juraj Krč jednoduchosť a minimalizmus. To podľa architekta možno vidieť i na výstavách v Miláne alebo Kolíne nad Rýnom či v množstve reklám na sociálnych sieťach. „Veľkým trendom je v súčasnosti inteligentné ovládanie smart prvkov a spotrebičov v domácnostiach,“ dodáva.
Tím značky .archstyl vníma ako pozitívum to, že ľudia si môžu pomocou sociálnych sietí vyprofilovať vlastné predstavy.
Použitie akých materiálov je v interiéroch aktuálne populárne?
Na trhu je podľa dizajnérky Zuzany Horniakovej aktuálne k dispozícii množstvo materiálov, no medzi stálice patrí drevo, drevená dyha, lakované povrchy a sklo.
Ľudia sa už neboja experimentovať hlavne pri tvorbe detailov s materiálmi ako kov alebo nerez. „Podstatné je vždy stanoviť únosnú mieru medzi dizajnom, kvalitou a cenou, ktorá je pre každého človeka iná,“ hovorí.
Podľa vás by mal byť priestor pekný i funkčný. Čím môžu ľudia tú funkčnosť dosiahnuť?
„Držíme sa sedliackeho rozumu. To znamená, že dizajn a funkčnosť musia ísť pri navrhovaní ruka v ruke,“ upresňuje architekt Zoltán Horváth. A práve funkčnosť možno dosiahnuť viacerými spôsobmi, všetko však závisí od konkrétnej situácie.
V interiéroch to znamená všetko od premyslenej dispozície až po detaily, zatiaľ čo pri budovách ide o celkovú koncepciu, osadenie, fyzikálne podmienky i využívanie energetických zdrojov.
Pri prezentáciách projektov využívate virtuálnu realitu. Čo je jej výhodou?
V tejto oblasti sa podľa slov architekta Juraja Krča snaží byť tím značky .archstyl priekopníkom. Použitie tých najmodernejších technológií zabezpečuje, že si ľudia vedia konkrétne predstaviť, do čoho vlastne investujú.
„Pomocou virtuálnej reality dokážeme odprezentovať celý priestor bez nutnosti chodenia po showroomoch alebo predajniach,“ dodáva Krč. Jednoducho si môžete nasadiť okuliare a poprechádzať sa po svojej vysnívanej nehnuteľnosti.
Hlavná foto: zľava Juraj Krč a Zoltán Horváth. Zdroj. .archstyl