22. júna 2018

Nekončiaci boj medzi snom a realitou zvádzajú talentovaní dizajnéri z Partizánskeho. Minimalizmus, funkčnosť a estetika sú piliere, na ktorých budujú svoju značku LESS. Manželia Michaela a Martin Gunišoví vyrábajú nadčasové tašky a batohy, z ktorých cítiť radosť z tvorby, ľudskosť a dôraz na udržateľnosť. Najnovším prírastkom do ich portfólia sú Banerovci – rodina tašiek ušitých z použitých reklamných plachiet. Ako podnikajú a prečo sa rozhodli dať druhý život bannerom, ktoré tvoria vizuálny smog?

Mies van der Rohe, jeden z pionierov modernej architektúry (Villa Savoye, Villa Tugendhat) vyslovil: „Less is more,“ alebo v Partizánskom aj „Menej je viac“. Veta, ktorá priliehavo vystihuje hodnoty značky LESS. Tú v roku 2017 založili manželia Gunišoví – Martin vyštudoval produktový dizajn na bratislavskej STU a Michaela estetiku a výtvarné umenie na UKF v Nitre. Obidvaja pracujú ako grafickí dizajnéri na plný úväzok, tvoriť spolu na full time je však ich snom: „Zatiaľ je to tak, že v nás LESS živí nádej v to, že nás jedného dňa naplno uživí,“ skicuje budúcnosť Martin.

Batohy LESS sú vyrobené z režného plátna. Foto: archív manželov Gunišových

Keď menej je viac

Dvojica už počas štúdia cítila, že túži tvoriť slobodne a zmysluplne. Dizajn znamená pre každého niečo iné, Michaela s Martinom sa však zhodujú – pre nich je to spojenie estetiky, funkčnosti a minimalizmu. Vydať sa touto cestou im pomohli aj hodnoty, ktoré vyznávajú. „Môžeme povedať, že veľkú časť toho, čo nás spája, tvorí práve dizajn a minimalizmus.“ Aj to je dôvod, prečo ich značka vychádza z nadčasovej myšlienky architekta van der Rohe.

Žiadne pípanie pokladne ani logá výrobcov. V Košiciach majú prvý bezobalový obchod

LESS je zatiaľ iba Martin a Michaela, ktorí tašky vlastnoručne šijú vo firme svojich rodičov v Partizánskom. Tí sú verní tradícii mesta a vyrábajú topánky, okrem toho však podporujú aj talentovaný pár. „Zatiaľ sme dvaja, ale už uvažujeme nad spoluprácou, aby sme mali viac času posúvať našu značku vpred.“ Podnikanie je pre manželov plné výziev – jednou z najväčších je dobrý time management, ktorý im komplikuje aj stále zamestnanie. „Myslíme, že to bude nekončiaci boj medzi snom realitou,“ konštatuje Michaela.

Darina, Alojz, Irena či Dorota

Martin priznáva, že proces výroby je veľmi dlhý, náročný, no na konci blažený. Na začiatku musí byť nápad, ktorý ich nadchne tak, aby mali chuť ho zrealizovať. Nasleduje hľadanie materiálov, ktoré musia byť kvalitné a zároveň udržateľné. Potom vyrobia niekoľko verzií a z nich vyberú prototyp. „Ten testujeme a vychytávame prípadné nedostatky. Ručná výroba pozostáva z prípravy dielcov a šitia. Celý proces vyžaduje veľa času a trpezlivosti. Máme radi ten okamih, keď sa z plošného materiálu stáva funkčný a estetický produkt.“

Manželia si všetko šijú sami vo firme rodičov. Foto: archív manželov Gunišových

Darina, Alojz, Irena či Dorota. Tašky dostávajú mená, ktoré sú manželom niečím blízke, alebo vystihujú výrobok. Hravosť má v celom procese svoje miesto. Obzvlášť si dávajú záležať na balení, hoci ide „len“ o detail, je dôležitý – lebo celý svet sa skladá z maličkostí.

Učí výtvarnú výchovu a šije eko svadobné šaty. Jej značka je u nás unikát

„Snažíme sa, aby grafický dizajn nijako nezaostával za tým produktovým. Dôležitá je pre nás i prezentácia, transparentnosť a priama komunikácia s ľuďmi, ktorí majú záujem o značku LESS.“ Ako však vznikla idea vyrábať tašky z použitých reklamných plachiet?

Každý kus je originál

Nápad nosili v hlavách už dlhšie a postupne dozrieval. „Ako grafickí dizajnéri sme prišli do kontaktu s bannermi a prišlo nám šialené, že po takom krátkom a jednorazovom využití končia v odpade. Nehovoriac o tom, že reklama zamoruje verejný priestor a vytvára vizuálny smog,“ vysvetľuje Michaela. Potlačené plachty totiž nie sú recyklovateľné a okrem narušenia estetiky verejného priestoru tak vzniká aj nepoužiteľný odpad.

Manželia Gunišoví s novými prírastkami: rodinou Banerovcov. Foto: archív manželov Gunišových

Rozhodli sme sa preto vytvoriť upcycling rodinu Banerovcov. Estetickú, funkčnú a hodnotnú. Každý kus je originál. Sme radi, že môžeme malým skutkom vyjadriť svoj názor.“ Vizuálnemu smogu výrazne nezabránia, ale použitým bannerom dávajú nový život v zmysle udržateľnej módy. Nie je to však jednoduchá cesta, náročné je nielen nadobúdanie takýchto plachiet, ale aj manipulácia s nimi a ich ďalšie spracovanie. A odkiaľ ich získavajú? „Z firiem, kde ich tlačia, inštalujú a demontujú. Taktiež od priateľov, ktorí tvoria rôzne aktivity a potrebujú bannery na prezentáciu. Všetko sú to ľudia, ktorým záleží na tom, aby odpad nebol odpadom.“

Slováci a slow fashion

Slow fashion alebo aj pomalá móda ukazuje, že obrovský konzum má alternatívu. Alternatívu, ktorá ľuďom ukazuje, aby spomalili a venovali dostatok času tomu, čo v skutočnosti potrebujú. Ako tento životný štýl vnímame u nás? „Myslíme, že Slováci sa s danou témou práve zoznamujú, ale veľmi príjemne. Pomalá móda pozitívne podporuje lokálny trh, kvalitu nad kvantitu, ekosystém a spoločnosť, v ktorej žijeme,“ hovorí Martin. Značka LESS okrem Mies van der Rohe odkazuje aj na Vivienne Westwood a jej „Buy less, choose well, make it last.“ (Kupuj menej, starostlivo vyberaj, staraj sa, aby to vydržalo čo najdlhšie.)

Každý produkt vyrobený z reklamných plachiet je originál Foto: archív manželov Gunišových

Manželia Gunišoví si aj v podnikaní zakladajú na svojich ideáloch a hodnotách. Bez čoho by neboli spokojní s výsledkom práce? „Ak by sa nedostavila vzájomná radosť z toho, čo spolu tvoríme. Obaja chceme a intenzívne pracujeme na tom, aby značka LESS bola zmysluplná, kvalitná a vďačná.“

Podnikajú od roku 2017, natíska sa teda otázka, kde sa vidia o dva, päť či desať rokov? „Chceme rásť, napredovať, neustále tvoriť, cítiť sa pritom šťastne a slobodne. Je to reálne?“ Veria, že áno.

Hlavna foto: archív manželov Gunišových