15. apríla 2019

Detským nohám chceli dopriať absolútnu voľnosť. Presne z tohto dôvodu sa manželia Eva a Peter Gendiarovci rozhodli, že si popri full-time zamestnaniach založia vlastnú značku Crpce.

Dnes prostredníctvom vlastných produktov chcú ľuďom ukázať, že obuv s výrezom pripomínajúcim slovenské tradície sa hodí hoci aj na vychádzky do mesta. Hlavné však je, aby topánky deti počas prvých krokov netlačili a nespôsobovali im pády.

Biznis rozbehli popri zamestnaniach

Celý príbeh značky Crpce sa začal písať okolo roku 2016. Vtedy bola Eva na materskej dovolenke. „Vlastne to bolo popri kočíkovaní s mojou kamarátkou. Neustále sme riešili a zháňali capačky, papučky či sandálky, ktoré by spĺňali kritériá chôdze naboso,“ hovorí pre Forbes.sk. Chceli nájsť takú obuv, vďaka ktorej by detská noha získala absolútnu voľnosť. Zároveň mali záujem aj o pridanú hodnotu. Jednoducho hľadali spojenie vkusného dizajnu s hlbším významom produktu.

Topánky ako pre Jamesa Bonda: Majú telefón či vodu po holení

A keďže trh nič podobné neponúkal, tak dostala Eva „bláznivý“ nápad. Bláznivý preto, lebo v tom čase o výrobe topánok vôbec nič netušila. Svoju ideu tak podrobne prebrala s manželom Petrom. „Vravela som, že by bolo krásne spojiť zdravú bosú chôdzu s mestským životným štýlom a tradíciami,“ dopĺňa. A tak sa spoločne dohodli na tom, že sa pustia do vlastného biznisu a značka Crpce bola na svete.

V značke Crpce sa snažia, aby sa ich produkty páčili a dobre nosili deťom. Foto: archív značky Crpce

Teda, až také jednoduché to nebolo. Systémom pokus a omyl sa totiž najskôr snažili vyrobiť prvé prototypy. „Našťastie sa nás ujal svokrov známy, ktorý vyrába práve detskú obuv,“ vraví Eva s úsmevom. Trvalo to asi rok, kým sa dopracovali k výsledku, s ktorým boli naozaj spokojní. A nielen oni, ale tiež ich syn, ktorý ako prvý Crpce otestoval.

Najprv jazdila na koni, teraz šije topánky pre svetové celebrity

Spoločný biznis od začiatku vedú popri zamestnaniach. Kým Eva pracuje ako marketingová špecialistka, tak Peter podniká v Lehote pod Vtáčnikom, kde má malé rodinné záhradníctvo. „Chcelo to odvahu začať s niečím, o čom sme pred pár mesiacmi nemali ani poňatia,“ ozrejmuje Eva pre Forbes.sk. Prvú objednávku na 30 párov týchto topánok dostali ešte skôr, než spustili vlastný e-shop. Stačili prvé správy o tom, že sa niečo takéto na Slovensku rozbieha.

Bavia sa budovaním vlastného brandu

Na to, koľko financií museli investovať do pomyselného štartu značky, si Eva presne nespomína. „Radšej to ani nechcem vedieť, no nebolo to málo. Všetko išlo z úspor,“ ozrejmuje. Investovať museli do materiálov, výrobných pomôcok a tiež jedného stroja. Síce sa obávali toho, aká bude návratnosť, no pre svoju víziu boli ochotní toto riziko podstúpiť. Podnikanie nie je predsa hra na istotu.

Dnes však Eva priznáva, že celá značka vznikla najmä z lásky a nadšenia. Spolu s manželom ich baví pracovať na brande, zveľaďovať ho a prostredníctvom neho odkazovať ľuďom, že bosá chôdza a súčasný mestský životný štýl k sebe jednoducho patria.

Úspech ale doprajú všetkým domácim značkám. „Na Slovensku máme veľa šikovných a kreatívnych ľudí a projektov, ktoré majú potenciál uspieť v medzinárodnej konkurencii,“ dopĺňa podnikateľka.

Tradičné slovenské produkty môžu v modernom meste vyniknúť. Foto: archív značky Crpce

Výroba Crpcov prebieha v slovenskej firme, ktorá sa dlhé roky venuje práve oblasti výroby tradičnej detskej obuvi. Tento proces síce urýchľujú vysekávacie nože, no i napriek tomu prejde každá jedna topánka rukami krajčírok, ktoré vrstvia a šijú materiál na strojoch. Manželskej dvojici v biznise nejde o pásovú výrobu, vďaka ktorej by do sveta „chrlili“ množstvo obuvi. Radšej stavajú na jedinečnosti.

Kým sa Crpce dostanú k zákazníkovi, tak prejdú minimálne cez šesť párov rúk. Eva s Petrom totiž prispôsobujú zákazníkom i balenie. „Aj vďaka obalu cítiť tú lásku a nadšenie, s akými to robíme,“ zhodujú sa spoločne. Čo sa týka materiálov na výrobu detskej obuvi, tie nakupujú manželia v Českej republike. Pre svoju značku zvolili tú najkvalitnejšiu kožu a tiež doplnkové materiály, ktoré našli na trhu.

Pri deťoch by nechceli zabúdať ani na dospelých

Podľa Evy vyrobia mesačne desiatky až stovku párov topánok. Všetko však závisí od konkrétneho mesiaca a sezóny. Ich produkty vyhľadávajú najmä ľudia, ktorí obľubujú tradície, folklór alebo tematiku zdravej bosej chôdze.

Manželia si dávajú záležať aj na tom, aby bolo balenie dokonalé. Foto: archív značky Crpce

Za najnáročnejšie na vedení tohto biznisu označuje manželská dvojica množstvo času, ktorú venujú ako komunikácii, tak i celému výrobnému procesu. „Čas je pre nás najvzácnejší, pretože sa samozrejme nikde nedá kúpiť,“ vraví Eva s úsmevom.

V najbližších rokoch by sa chceli pustiť aj do výroby ďalších produktov, vďaka ktorým by rozšírili svoje portfólio. K detskej obuvi by radi pridali kúsky pre dospelých. Nesnažia sa to však uponáhľať. „Nechceme tlačiť na pílu. V zmysle čo sezóna – to nový produkt,“ ozrejmuje pre Forbes.sk. Ako spomínala už v úvode, ich e-shop nechce prísť o pridanú hodnotu. V budúcich projektoch sa opäť plánujú sústrediť na prepojenie tradície s niečím netradičným.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk