3. júla 2019

Radšej menej, no nech sú kvalitné. Tohto hesla sa skalopevne držia manželia Katarína a Martin Fašankovci z Trenčína. Tí si totiž v roku 2017 založili internetový obchod Minilove, v ktorom rodičom a ich ratolestiam ponúkajú hračky z ekologických materiálov, ktoré napomáhajú správnemu rastu detí. 

„Nie je dôležité, koľko produktov máte v ponuke. Dôležité je, či majú pridanú hodnotu,“ vysvetľuje Katarína koncept a filozofiu ich biznisu. Podľa nej je tiež dôležité, aby ľudia pochopili význam jednotlivých hračiek. „Pre nás je to jednoduché, pretože väčšinu z nich využívajú alebo využívali naše deti. Vo veľkej miere iba dokumentujeme náš každodenný život,“ hovorí s úsmevom.

Do biznisu investovali veľkú časť úspor

Katarína prišla s nápadom rozbehnúť vlastný biznis počas druhej rodičovskej dovolenky, na ktorej bola so synom Patrikom. „Rok pred jej skončením som sa začala zaoberať otázkou ako ďalej,“ vysvetľuje. Bola si totiž absolútne istá, že sa nechce vrátiť do predchádzajúcej práce, v ktorej pôsobila ako finančná kontrolórka pre firmu Hella. Pri dvoch deťoch viac netúžila fungovať v pevne stanovených pracovných hodinách od 8:00 do 17:00 hodiny a niekedy i dlhšie.

Vymysleli jedinečné drevené puzzle.
Načo? Lebo Mädveď, tvrdia traja spolužiaci 

Zlom prišiel, keď spolu so synom začali navštevovať kurzy netradičného vzdelávania podľa konceptu talianskej pedagogičky Marie Montessori, na ktorých spoznávali také učebné pomôcky, ktoré majú deťom pomáhať správne rásť a zároveň ich viesť k samostatnosti. „Tam som sa zamilovala do drevených hračiek. Voľba biznisu bola jasná,“ spomína si. Spolu s manželom síce nikdy predtým nepodnikali, no neznáme vody podnikania ich nezastavili.

Manželia v biznise uprednostňujú drevené hračky. Tie totiž deti len tak ľahko nezničia a vydržia im skutočne dlho. Foto: Slávka Miklošová

Katarína si v prvom rade urobila podrobný prieskum trhu. „Pozerala som sa po značkách, ktoré by ma zaujali,“ vysvetľuje. Následne sa pustila do čítania literatúry o podnikaní. Za najdôležitejší krok pri príprave na biznis považuje návštevu výstavy hračiek Spielwarenmesse v Norimbergu. „Tam sme prvýkrát nadviazali osobný kontakt s výrobcami a zástupcami jednotlivých značiek,“ ozrejmuje bližšie.

Nový biznis nakopla detská knižka o veľrybe.
Značka Mellow ide do sveta 

Následne spolu s manželom Martinom študovali cenníky a obchodné podmienky dodávateľov, až kým sa nedostali k prvému „nástrelu“ ponuky Minilove. A, samozrejme, sa im črtali prvé predstavy o potrebnom budgete. Vytvorili si biznis plán a pokúsili sa čo najpresnejšie vyčísliť počiatočné investície. Manželia sa totiž nechceli zadlžiť a do podnikania radšej vložili podstatnú časť svojich úspor. Podľa Kataríny išlo o päťcifernú sumu. Najväčšou položkou boli skladové zásoby hračiek.

Drevo, kaučuk aj PET fľaše

Hračky, ktoré manželia Fašankovci zaraďujú do svojej ponuky v internetovom obchode Minilove, musia spĺňať viaceré kritériá. V biznise im totiž nejde len o to, aby sa hračkami deti na chvíľu zabavili. Rodičia by mali podľa dvojice svojim ratolestiam vytvoriť priestor na rozvoj jemnej motoriky, logického zmýšľania i tvorivosti. „Hračky majú deti podnecovať k učeniu sa nových vecí v duchu hesla: learning by playing (učenie sa hrou, pozn. red.),“ vraví Katarína.

Hračky, ktoré manželia ponúkajú vo svojom internetovom obchode Minilove, testujú ich ratolesti. Doma majú ozaj veselo. Foto: Slávka Miklošová

Každý produkt v Minilove má podľa Kataríny v určitej fáze vývoja dieťaťa význam. „Napríklad u bábätka sa v prvých mesiacoch objavuje úchopový reflex. Ten sa dá podnecovať výberom vhodnej hrkálky. U detí vo veku od jedného roka do 18 mesiacov treba zase podnecovať rozvoj jemnej motoriky, či už drevenou aktivity kockou alebo skladačkami. Neskôr sú to manipulačné hračky, ako napríklad navliekanie korálikov na šnúrku,“ opisuje.

Ďalším dôležitým kritériom v Minilove je ekologický aspekt hračiek. Manželia preferujú predovšetkým tie drevené. Ich výhodou je totiž kvalita, trvácnosť a tiež bližšie prepojenie dieťaťa s prírodou. Okrem toho do svojej ponuky zahrnuli napríklad i produkty z prírodného kaučuku, ktoré pochádzajú zo Srí Lanky, a tiež z bio bavlny alebo bambusových vlákien. „Mnohé majú ako výplň použité recyklované PET fľaše,“ vysvetľuje.

Chodia na veľtrhy a natáčajú videá o hračkách

Momentálne majú v internetovom obchode Minilove v ponuke viac ako 20 hračkárskych značiek z krajín, akými sú Holandsko, Veľká Británia, Dánsko či Belgicko. Väčšinu z nich manželia objavili práve na veľtrhoch a výstavách vo svete, ktoré sa snažia navštevovať minimálne dva razy do roka. „Prešli sme už trikrát veľtrh v Norimbergu, navštívili sme Playtime v Paríži, výstavu v Brne a tento rok sa chystáme tiež do Kolína,“ hovorí.

Manželom pri výbere hračiek záleží okrem iného i na estetickej stránke. Chcú ponúkať milé a pekné produkty. Foto: Slávka Miklošová

Keď to manželom čas a starostlivosť o syna Patrika a dcéru Sáru dovolí, tak si tiež radi zájdu na predajné udalosti, kde ľuďom prezentujú hračky z Minilove. Nedávno sa jednej takejto akcie zúčastnili v Trnave, kde objavili malú lokálnu firmu Šikulkovo, ktorá sa venuje výrobe drevených hračiek. „Onedlho teda rozšírime ponuku aj o prvé slovenské výrobky,“ priznáva Katarína.

Stálych zákazníkov si v internetovom obchode Minilove chcú udržať kvalitnými službami. Hračky sa totiž snažia doručiť novým majiteľom čo najrýchlejšie a tiež s ľuďmi otvorene komunikujú. „Pripravujeme aj bonusový vernostný systém,“ vraví Katarína s úsmevom.

Katarína nechcela, aby bolo Minilove len miestom pre obyčajné hračky. V biznise preto ponúka produkty, ktoré deťom pomáhajú sa rozvíjať. Foto: Slávka Miklošová

A čo sa prilákania nových zákazníkov týka, tak v tomto smere zohrávajú v prípade Minilove dôležitú úlohu sociálne siete. „Cez ne sa snažíme vysvetľovať prednosti konkrétnych hračiek. A nejde len o fotografie, ale už nejaký čas natáčame krátke videá, v ktorých dokážeme produkty jednoducho a hravo predstaviť,“ vysvetľuje. A presne v tom vidia manželia i veľký potenciál do budúcnosti. Robiť veci inak ako konkurencia.

Hlavné foto: Táto rodina stojí za internetovým obchodom Minilove. Otec Martin, deti Patrik so Sárou a mama Katarína. Foto: Slávka Miklošová

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk