21. augusta 2019

Od nápadu jednotlivca až po jedného z top globálnych hráčov na poli SEO riešení. Podľa zakladateľa firmy Mangools Petra Hrbáčika pri online riešeniach nezáleží, či máte pracovný stôl v krajine pod Tatrami alebo v Amerike. 

Na oko nenápadná slovenská firma nevďačí za úspech žiadnemu zázraku ani zložitému vzorcu. Peter Hrbáčik, zakladateľ firmy na vývoj SEO nástrojov Mangools, tvrdí, že stačilo od začiatku nastaviť komunikáciu na angličtinu a propagovať sa na správnych marketingových weboch. A úspech sa dostavil – za 5 rokov od založenia sa podľa portálu Finstat minuloročné tržby firmy vyšplhali k vyše dvom miliónom eur. 

V Británii reformoval informatiku.
Hovorí, že deti by sa mali učiť o technológiách od narodenia

Avšak aj tomuto úspechu predchádzalo niekoľko neúspechov. Firme Mangools predskakovalo množstvo Hrbáčikových projektov, ktoré buď odišli do stratena, alebo v danom čase jednoducho nebol o produkt záujem. 

„V niektorých prípadoch skrátka nefungovalo čarovné spojenie product-market fit (vytvorenie produktu, ktorý uspokojí dopyt na trhu, pozn. red.). Konkurencia na globálnom trhu je enormná a prísť v správny čas s niečím, čo ľudí zaujme a za čo sú ochotní platiť, sa dá prirovnať k hľadaniu ihly v kope sena,“ vysvetľuje Hrbáčik pre Forbes. 

Dôležitá je cena a kvalita, nie pôvod

Napriek rastúcej popularite po celom svete sa Slováci nechystajú presunúť do biznisovo atraktívnejšej krajiny. „Nálepka ‚Made in Ostblock‘ vôbec nie je prekážkou a ani to nijako neskrývame. Dôležitá je kvalita a cena,“ vysvetľuje Hrbáčik. 

Jeho tvrdenia podporuje aj fakt, že jeden z najsilnejších hráčov na tomto poli pôsobenia je firma z Ukrajiny. Avšak z konkurencie si veľkú hlavu nerobia. „Možno si niekto povie, že čo sme to za firmu, keď si nevšímame novovznikajúcu konkurenciu. Môj názor je taký, že niekedy treba na konkurenciu úplne kašlať,“ dodáva s tým, že namiesto napredovania a vylepšovania svojho produktu sa ľudia sústreďujú na kroky konkurencie, ktorá ich časom nakoniec predbehne. 

Ako sa teda firme podarilo uspieť na poli SEO? Aj keď dnes už mnohé webové stránky nevedia fungovať bez optimalizácie, práca so SEO bola ešte v nie dávnej minulosti pre mnohé spoločnosti niečo abstraktné. Zo stále narastajúceho záujmu o tieto služby ťaží aj Mangools. 

„V súčasnosti sa snažia svoje webstránky optimalizovať aj ľudia, ktorí by v minulosti do toho nešli, ani keby im za to zaplatili,“ vysvetľuje Hrbáčik. Avšak podľa neho sa len na fakt, že má produkt, ktorý splní očakávania zákazníka – a teda zanalyzuje mu dáta, nestačí spoliehať. Slovenskej firme sa podľa jej zakladateľa podarilo uspieť aj vďaka vizuálnej stránke ich aplikácie a jej jednoduchosti. „V mnohých prípadoch sa pozrieme na komplikovanú funkciu, ktorú má povedzme konkurencia, a prerobíme ju do jednoduchých a hlavne ľahko zrozumiteľných dát aj pre úplných začiatočníkov,“ dopĺňa. 

Majster sveta F1 a tech investor Nico Rosberg:
Málo športovcov, ktorí investujú, rozumejú tomu, čo robia

Aj keď v začiatkoch si Hrbáčik vystačil sám, už v roku 2015 sa k nemu pridal ďalší člen tímu. V tom čase sa firma sústredila na vyšperkovanie svojho pilotného produktu KWFinder (nástroj na analýzu kľúčových slov). 

„Moja univerzálnosť začala byť brzdou rýchlejšieho pokroku v momente, keď o KWFinder nastal väčší záujem a bolo žiaduce začať napĺňať jeho potenciál vo väčšej miere,“ opisuje CEO spoločnosti moment, keď sa rozhodol nájsť si kolegov a svoje sídlo postupne presťahovať do Bratislavy. Dnes tvorí firmu už 11 ľudí. 

Posun v akvizíciách

Okrem štruktúry prešla zmenami aj ponuka produktov – tých je dnes už päť. Aj keď Hrbáčik tvrdí, že najlepšia reklama je produkt zadarmo, svoje nástroje predávali od začiatku v modeli freemium. Čiže ponúkali plne funkčnú a časovo neobmedzenú verziu, ktorá bola zadarmo. Rozdiel bol oproti plateným plánom v počte vyhľadávaní či ďalších dát.  

„Uvádzali sme na trh už v poradí tretí SEO nástroj v balíku Mangools a s ním úplne nový dizajn a množstvo ďalších vylepšení v KWFinderi. Bol to teda logický krok. Ceny sme takmer zdvojnásobili a vytvorili sme aj tretí platený plán určený pre pokročilých užívateľov a agentúry,“ priznáva šéf spoločnosti. Avšak upozorňuje, že dvojnásobná cena nie je cestou k dvojnásobnému zisku. 

Firma sa však v súčasnosti začala obzerať aj po ďalšom poli pôsobnosti, keďže podľa vlastných slov sa im už minuli možnosti, do čoho rozumne investovať u „seba doma“. Rozhodli sa teda pre akvizíciu online projektov. Prvým z nich je kúpa online nástroja EmailListVerify, ktorý verifikuje emailové adresy pre emailových marketérov. O ďalších akvizíciách Hrbáčik zatiaľ mlčí, dodal však, že v dohľadnom čase bude ich tím potrebovať ďalších developerov. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk