24. septembra 2019

Rešpekt. Ten je alfou a omegou pre každého vedúceho pracovníka spoločnosti. Túžia po ňom všetci a výnimkou nie sú ani ženy – manažérky. Tie sa musia často presadzovať medzi mužmi a ak uspejú, získavajú autoritu a moc. V novej úlohe pracujú na tom, aby ich tím, ktorý vedú, rešpektoval. Čo však v prípade, že sa to nestane? Problém môže byť na jednej i druhej strane. A s tým sa treba vysporiadať. 

„Ak hovoríme o úlohe manažéra, tak primárne na 70 až 80 % ide o samotné požiadavky na osobnosť človeka ako takéto. To, či je manažér muž, alebo žena je až sekundárny vplyv,“ vysvetľuje lektorka a koučka Martina Georgievová, ktorá pôsobí v spoločnosti Develor a venuje sa oblastiam soft skills školení a zlepšovaniu manažérskych zručností.

Ak chcú ženy zažiariť na mítingu, musia použiť svoj hlas smerom “nadol”

Podľa nej úspešnosť určuje predovšetkým zrelosť človeka a ten vo vedení by mal ovládať svoje emócie, dobre komunikovať, strategicky premýšľať a vedieť riskovať. Sama však uznáva, že zamestnanci a vedenie spoločnosti majú čiastočne iné očakávania od manažéra a manažérky.

O tom, ako si manažérka získa rešpekt sme sa rozprávali s Martinou Georgievovou (vľavo) a Martinou Mašlejovou. Foto: archív respondentiek

„Prejavuje sa to hlavne tak, že od ženy sa čaká, že bude empatickejšia a chápajúcejšia. Od muža zase, že bude rozhodnejší,“ ozrejmuje bližšie. Získanie rešpektu by ale nemalo byť samotným cieľom. Je to prirodzený dôsledok toho, kým človek je a ako sa správa v rozhodujúcich situáciách.

Kariéra alebo rodina? Nemusíte si vybrať len jedno. Slovenská topmanažérka hovorí, akých zásad sa drží ona 

Manažérka by sa v tíme, za ktorý je zodpovedná, ale nemala v žiadnom prípade správať ako muži na rovnakej pozícii či dokonca kopírovať ich štýl vedenia. „Je dôležité, aby chápala spôsob uvažovania jednotlivých členov tímu, ďalej to, ako pristupujú k riešeniu problémov a prežívajú rôzne situácie. Každý sme jedinečný a je potrebné tieto odlišnosti vidieť a vedieť s nimi individuálne pracovať,“ upresňuje z praxe Martina Mašlejová, ktorá pracovala ako manažérka pre spoločnosti Sygic, Slido, Eset a aktuálne pôsobí vo firme Minit.

Provokácie a porovnávanie ako test

Keď je manažérka na pozícii nová, tak ju môžu kolegovia i zamestnanci testovať. „Medzi mužmi panuje prirodzená rivalita a pri vzájomnej interakcii sa často provokujú a porovnávajú,“ vraví Georgievová. V prípade, že žena na túto hru pristúpi, tak sa chytá do pasce, a nemá možnosť vyhrať. Pre mužov je totiž súťaživosť spôsob, akým si udržať vnútornú motiváciu a ostať v dobrej kondícii. Žena ale podobnú hrozbu z okolia nepotrebuje, aby na sebe ďalej pracovala. Prirodzene sa totiž stará o oblasť a ľudí, ktorí jej boli zverení.

„Nemôže reagovať na takéto podnety zo strany mužov. Oni len testujú jej hranice a to, čo si môžu dovoliť,“ dopĺňa Georgievová. Na polceste má manažérka vyhraté, ak zachová pokoj alebo sa dokonca usmeje a dá tým najavo, že chápe dynamiku ostatných vzťahov a svoju cenu nepotrebuje dokazovať slovnými alebo inými súbojmi s mužmi. Všetko chce čas a výsledky práce. Pretože nič iné túto bitku nevyhrá. „Ak sa správa prirodzene a s nadhľadom, rešpekt prirodzene príde,“ vysvetľuje odborníčka.

Muži podľa Mašlejovej často nerešpektujú a podceňujú manažérky, pretože nedôverujú ich schopnostiam a vedomostiam. Pokiaľ sa však žena na manažérskej pozícii osvedčí, a rešpekt i napriek tomu neprichádza, tak treba zasiahnuť. „Jedinou možnosťou je otvorený a jasný rozhovor bez odkladu. Ak žena prejaví strach a danú situáciu nerieši včas, ťažko získa rešpekt,“ vraví manažérka.

Manažérky si tiež musia uvedomiť, že majú plné právo zamestnancom niečo prikázať či požadovať nápravu ich práce, pokiaľ výsledkami nenaplnili očakávania. A to sú podľa Georgievovej emocionálne vypäté situácie, ktoré nezvládajú ľahko ani muži – manažéri. Vtedy treba zakročiť razantne. „To neznamená kričať a vyhrážať sa, či zastrašovať. Manažérka musí jasne popísať, v čom je problém. Ak to nepomôže, tak musí vyvodiť dôsledky a čeliť aj tomu, že u niekoho nebude obľúbená. Inak si rešpekt nezaslúži,“ dopĺňa.

Deti a domácnosť manažérku nepotrebujú

Netreba zabúdať na to, že rešpekt je obojstranná záležitosť. Podľa Mašlejovej sa môže stať, že ak manažérka nie je rešpektovaná, tak v niektorých prípadoch sama nerešpektuje druhú stranu. Je teda dôležité, aby vedela prijať skutočnosť, že nemôže mať za každú cenu pravdu a aj si to otvorene priznať. Rovnako ako svoje chyby a zlyhania. Otvorená diskusia a akceptovanie iných názorov jej môžu vo vedúcej pozícii len a len pomôcť.

„Manažérka by mala vedieť povedať veci na rovinu a vytvárať priestor na dialóg. Mnohí lídri sú presvedčení o tom, že si musia zachovať profesionalitu až do takej miery, že si potom držia odstup od zamestnancov,“ opisuje Mašlejová. Z osobnej skúsenosti však vie, že otvorenosť, nadšenie, ocenenie ich práce alebo sklamanie zo samej seba netreba zakrývať. Empatia je nevyhnutná. A taktiež komunikácia.

Tá by mala byť podľa Georgievovej pokojná. Manažérka predsa nepotrebuje demonštrovať svoju moc tým, že ponižuje druhých. Mala by si teda premyslieť, čo chce zamestnancom komunikovať a aké má od nich očakávania. „Pomáha, ak hovorí s rozvahou. Pekným vzorom v komunikácii je naša nová pani prezidentka,“ vraví odborníčka.

A v neposlednom rade netreba zabúdať, že manažérky sú mimo kariéry aj matkami, dcérami či vnučkami. Osobný život je dôležitý a výrazne ovplyvňuje aj ten pracovný. Na to, aby bola manažérka v práci sústredená a aby tímu zamestnancov ukazovala, že si ich rešpekt zaslúži, musí vedieť vypnúť a nabrať energiu. Georgievová odporúča relax a najmä vystúpenie zo svojej pracovnej úlohy.

„Netreba byť manažérkou detí, manažérkou domácností a podobne. Niesť túto zodpovednosť celý čas na pleciach je vyčerpávajúce,“ ozrejmuje otvorene odborníčka. Každá žena vo vedúcej (ale i inej) pozícii by si mala nájsť také aktivity, ktoré ju tešia a rozhodne nemusia byť primárne zamerané na výkon. „Spokojná žena dokáže prirodzene kultivovať prostredie, aby všetko, čo sa v ňom nachádza, prirodzene rástlo,“ dodáva na záver Georgievová.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk