19. februára 2020

Výber mliečnych produktov v regáloch obchodov im nevyhovoval, tak začali vyrábať vlastné. Z nápadu, ako svojim deťom priniesť to najkvalitnejšie, vznikla rodinná firma Malý gazda, ktorá v súčasnosti denne vyrába tisíce jogurtov.

Manželia Jozef a Zuzana Ševcovci sa v roku 2010 presťahovali z mesta na vidiek, kde sa začal príbeh značky Malý gazda. „Hľadali sme kvalitné mliečne produkty, ktoré by boli také zdravé, aby sme ich chceli dať aj našim deťom. Bohužiaľ, v tom období ich bolo veľmi málo alebo boli nedostupné,“ hovorí pre Forbes zakladateľka firmy Zuzana Ševcová.

Mala dosť proteínových tyčiniek, ktoré sú plné cukru.
Začala ich vyrábať sama v značke Ryska

V tom čase vyrábali jogurty len z ovčieho mlieka, o kravské mlieko sa ponuka zväčšila o tri roky neskôr. Za dekádu sa ich tím rozšíril z piatich ľudí na 20 a v roku 2018 dosiahli tržby viac ako pol milióna eur.

Domáce a sklenené

Aj keď sa ešte nedávno hovorilo, najmä na Slovensku, o mliečnej kríze (liter mlieka sa predával za rovnakú sumu, aké boli jeho výrobné náklady, preto boli niektorí farmári nútení rušiť celé chovy kráv, pozn. red.), tá Malého Gazdu podľa slov majiteľov nezasiahla.

„Naopak, zaznamenali sme rastúci dopyt po mliečnych výrobkoch vyrábaných pôvodným spôsobom zrenia v skle. A tie sa približujú k domácim jogurtom,“ dopĺňa Ševcová s tým, že okrem toho stúpa počet zákazníkov, ktorí z ekologických dôvodov uprednostňujú sklenené balenie jogurtov pred plastovým. A aj keď je momentálne trend siahať po rastlinných, vegánskych produktoch, Ševcovci sa do tohto segmentu zatiaľ pustiť nechcú.

Aj takto vyzerá produkt rodinnej firmy z východu. Foto: Malý gazda

Okrem klasických jogurtov rozšírila firma svoje portfólio o detské produkty a tvarohové dezerty. Zo Slovenska sa jej úspešne podarilo expandovať k našim južným susedom. Ako ďalšiu stanicu pre svoj biznis majú naplánovanú Českú republiku, kde by sa mali dostať na trh už tento rok.

Malý gazda získal investíciu od Crowdberry

K tomuto kroku im pritom prispela aj nedávna investícia platformy Crowdberry vo výške pol milióna eur. „Prílev kapitálu a investorov z platformy Crowdberry spolu s ich dlhoročnými skúsenosťami v podnikaní, najmä v potravinárstve, nám umožňuje ďalej rásť a pripravovať sa na medzinárodnú expanziu,“ vysvetľuje Ševcová. Okrem toho rozširovanie na nové trhy súvisí aj s modernizáciou výroby. To znamená, že ich produkcia sa z dnešných štyritisíc kusov za deň zvýši na osemtisíc.

Od cukríkov a lízaniek k tortám. V manufaktúre Le Sucré
vyrába dvojica žien poctivé a lokálne dezerty

Ako hovorí Daniel Gašpar zo spoločnosti Crowdberry, pre investíciu do prešovskej rodinnej firmy sa rozhodli, pretože sú typickým príkladom spoločnosti, ktorá má našliapnuté na významný rast. „Pridaná hodnota tak spočíva nielen v lepšej ziskovosti, ktorú Malý gazda za minulý rok významne navýšil, ale aj v organickom raste tržieb, ktorý je očakávaný z novo uvedených aj pôvodných produktov,“ opisuje.

Jogurt za hranice

Ševcová okrem toho pripomína, že za záujmom platformy o investovanie do firmy Malý gazda môže byť aj fakt, že hoci sa sústreďujú na prémiový segment, môžu sa stať mliečnou manufaktúrou s medzinárodnými ambíciami.

Dnes podľa vlastných slov spolupracujú s farmármi v okolí Prešova, ktorí im dodávajú mlieko. To sa následne pasterizuje, ale nehomogenizuje, teda zostáva v ňom nerovnomerne rozložený tuk. Pri zretí sa v skle usádza v hornej vrstve jogurtu. Pôvodný spôsob výroby jogurtu okrem toho spočíva v tom, že sa mliečny produkt ochladí na potrebnú teplotu, pridajú sa do jogurtové kultúry a plní sa do skleneného obalu, kde zreje. Jogurtové baktérie sa počas troch až štyroch hodín premenia na laktózu. Keď má jogurt dostatočnú kyslosť, ochladí sa a skladuje v chlade.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk