14. októbra 2019

„Maškrtiť“ sa podľa nej dá aj zdravo a bez výčitiek. Petra Kopecká pracuje ako výživová poradkyňa a svoje zanietenie i lásku k tomuto odboru preniesla do ďalšieho projektu. Tento rok v máji založila značku Ryska, v ktorej vyrába čerstvé proteínové tyčinky a zabezpečuje ich rozvoz po Bratislave. Cieľovou skupinou jej konceptu sú ľudia, ktorí sa zaujímajú o to, čo jedia a čo konkrétne produkty obsahujú. Ale tiež celiatici a diabetici. 

Petra si vlastné proteínové tyčinky sprvu vyrábala doma, len tak, sama pre seba. V obchodoch si ich v žiadnom prípade kupovať nechcela, pretože v slovenských regáloch nenašla nič, čo by jej vyhovovalo. Či už chuťou alebo zložením. Mala obzvlášť vysoké nároky, keďže už viac ako 8 rokov pracuje ako výživová poradkyňa. Neostala však len pri sebe, proteínové tyčinky rozdala rodine a okruhu priateľov. Tí ich zasa posúvali vlastným známym. A tak to išlo ďalej a ďalej.

Manželia založili značku Pink Onion. Vyrábajú tyčinky pre ľudí s potravinovými intoleranciami

Až sa dopyt po jej domácich produktoch zväčšil natoľko, že sa Petra tento rok rozhodla pustiť do vlastného biznisu. Zriadila si vlastnú výrobňu pri bratislavskom Trnavskom mýte, ktorú zdieľa so značkou Lord Pudington, a založila značku Ryska. V tom, že o jej produkty bude záujem, ju utvrdili i vlastní klienti, ktorí u nej ako u odborníčky hľadali tipy na zdravé sladkosti. Také, ktoré neobsahujú cukor či múku. „Väčšina z nich nemala čas si vlastné tyčinky vyrábať,“ dopĺňa.

Do vlastného biznisu s Ryskou sa Petra pustila, pretože dobre pozná svet zdravej výživy. Foto: archív respondentky

Ešte skôr, než vôbec značku Ryska predstavila trhu, do nej investovala okolo 25-tisíc eur. Najväčšími položkami na zozname boli stroje a vybavenie kuchyne, v ktorej dnes proteínové tyčinky vyrába spolu so svojou mamou Danou Kopeckou. Nerezové stoly, miešač na cesto, formovač či chladnička. Bez týchto technologických pomocníkov by sa Petra v biznise nezaobišla. Peniaze investovala taktiež do webovej stránky, letákov, reklamných banerov, loga, obalov, vybavenia stánkov na predajné akcie či pokladne. Vraví, že ide o mnoho drobností, ktoré s biznisom súvisia a možno ich ľahko prehliadnuť.

Proteínové tyčinky bez cukru? Nie tak celkom

V Ryske sa chcela Petra vyhradiť, odlíšiť od konkurencie a tyčiniek, ktoré sú na trhu. Tie svoje preto začala vyrábať s dôrazom na čerstvosť, šťavnatosť, mäkkú štruktúru a len s pár mesačnou trvanlivosťou. O tyčinkách, ktoré môžu ľudia skladovať rok alebo dva, vraví, že majú tvrdú, gumenú alebo pieskovú konzistenciu. Pri vlastných produktoch sa rozhodla pre šetrný spôsob konzervácie, teda chladom a vákuovaním.

Slovenka rozbehla v Sydney biznis s raw sladkosťami. Výrobu plánuje rozšíriť i do Európy

Na otázku, v čom je tento proces oproti iným lepší, odpovedá: „Zabránili sme napríklad oxidácii tukov. Vtedy ide o to, že sa zo zdravých tukov, napríklad z ľanových semienok, stávajú škodlivé tuky pre ľudský organizmus.“ V jej produktoch by preto ľudia márne hľadali glycerol, umelé sladidlá, farbivá, stabilizátory alebo konzervanty. A ešte niečo. Petrine proteínové tyčinky sú bezlepkové. Samu ju trápi celiakia a na Slovensku je podľa nej výber zdravých produktov pre ľudí s potravinovými intoleranciami malý a biedny.

S výrobou čerstvých proteínových tyčiniek jej pomáha mama. S rozvozom zasa priateľ. Fungovanie tímu si pochvaľuje. Foto: archív respondentky

A pokiaľ sa aj niečo nájde, tak Petra otvorene a kriticky konštatuje: „Všetky bezlepkové sladkosti sú plné cukru, škrobov a éčok, aby vôbec držali pohromade. A navyše sú neskutočne predražené.“ Svoje proteínové tyčinky preto vyrába tak, aby boli skutočne bez cukru. Ľudia síce v obchodoch siahajú po produktoch s takýmto označením, no tie často obsahujú ďatle, figy a reálne je v nich podľa zakladateľky Rysky až 70 % sacharidov.

Tento problém vyriešila vo vlastnom biznise použitím kokosu, arašidov, ľanových semienok, proteínu, kokosového oleja, cíceru, lyofylizovaných jahôd, kakaa či maku. S dôrazom na lokálnosť. „Snažíme sa mať absolútnu väčšinu surovín zo Slovenska. Aj proteín,“ dodáva Petra. Ten jej na mieru vyrába Ján Kopček zo Zvolena. Namiesto umelých sladidiel, ktoré sa vyrábajú chemicky, do neho pridáva prírodné sladidlo – stéviu.

Cukru a umelinám sa treba vyhnúť

Ľuďom chce zakladateľka značky Ryska ukázať, že zdravé produkty môžu byť chutné. Tiež sa im ale v biznise a najmä ako výživová poradkyňa snaží vysvetliť, aké dôležité je obmedzovať cukor a vyhýbať sa v potravinách zbytočným umelinám. Proteínové tyčinky zatiaľ rozváža po Bratislave Petrin priateľ. A kam putujú? „Do fitness centier, coworkingov, na lezeckú stenu ale aj individuálne klientom domov alebo do práce,“ dopĺňa. Napríklad do Fitnationu, Sportwellu, Fit Curvesu, Efectfitu či coworkingu Campus.

Petra do budúcnosti plánuje rozšíriť rozvoz proteínových tyčiniek i do ďalších slovenských miest, akými sú Banská Bystrica či Košice. A tiež pripravuje nové príchute tyčiniek. Vanilková, arašidová, jahodová, čokoládová a makovo-citrónová tyčinka sa tak dočkajú nového prírastku. A čo sa nových zákazníkov týka, tak tých si chce zakladateľka Rysky naďalej získavať aj na predajných akciách, teda Urban Markete, Dobrom trhu, Eco Village alebo Danubius Gastre.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk