6. októbra 2019

Bezlaktózové, bezlepkové a nízkohistamínové. Tento popis sedí na ovocné raw tyčinky slovenskej značky Pink Onion, ktorú spoločnými silami budujú manželia Martin a Ivana Dadovci od roku 2018. Hlavným impulzom pre vytvorenie týchto produktov sa stal ich syn Michal. Keď mal jeden a pol roka, tak mu diagnostikovali laktózovú intoleranciu. Dvojica doma všetko zvládala, no v škôlke mu i napriek prosbám dávali mlieko naďalej. 

Ako starostliví rodičia škôlku vymenili a do novej vyslali syna v tričku, ktoré hovorilo za všetko: #Sorry mliečko nemôžem. Martin spätne konštatuje, že do vlastného biznisu sa pustil ešte z ďalšieho dôvodu. Založil značku Pink Onion, v ktorej sa dostala ku slovu jeho kreatívna stránka. A to ho bavilo. Neskôr sa mu ozvali ďalší kamaráti, ktorí mali problém s histamínovou intoleranciou. Im vyrobil tričká s nápismi: #Som intolerantná a #Fck the histamine.

Konvenčného nakupovania mali dosť.
V Piešťanoch otvorili bezobalový obchod a melú v ňom i múku

Značku manželia sprvu postavili práve na takýchto vtipných odevoch. Martin stále pracoval na plný úväzok v online marketingovej agentúre, začiatkom tohto leta svoj pracovný pomer však skresal na štvrtinový. „Koncom roka sa už plánujem v Pink Onion zamestnať a dať si prvú výplatu,“ priznáva a usmieva sa. Ivana stále pracuje na plný úväzok ako stomatologička.

Ľudí s potravinovou intoleranciou oblečú a nakŕmia

Veľká zmena prišla vlani na jeseň. Ľudia, ktorí značku Pink Onion sledovali na sociálnych sieťach, si začali žiadať i zdravú maškrtu. „Mali sme na blogu anketu. Pýtali sme sa, čo by followeri najviac chceli. Vyhrala to nízkohistamínová tyčinka,“ hovorí Martin.

Značka Pink Onion ponúka nielen tyčinky, ale aj rôzny tovar s vtipnými nápismi.
Tričkom na ľavej strane sa to všetko začalo. Martin s manželkou Ivanou (na pravej fotografii) pre laktózovú intoleranciu syna Michala (na oboch fotografiách) vytvorili vtipné oblečenie, ktoré hovorí za všetko. Foto: archív Dadovcov

Pre veľký záujem o tieto produkty sa manželia vybrali do banky s tým, že si potrebujú požičať 10-tisíc eur. „V banke boli veľmi milí, ústretoví, no úver nám nedali,“ vraví otvorene. Dadovci však mali odložené peniaze na splátku hypotéky, ktoré po vzájomnej dohode investovali do tyčiniek. Pomyselnú „pokladničku“ rozbili a doposiaľ túto voľbu neoľutovali.

V korporátnej práci trpeli. Otvorili si vlastný bezobalový obchod

Ovocné raw tyčinky začali vyrábať v príchutiach mango, kakao a jahoda. Prioritou v biznise je pre Dadovcov vášeň a radosť. No nechýba im ani humor či nadsádzka, všetko totiž myslia dvojzmyselne. „Naše #Fck v podstate znamená Futbalový club Kodaň. A že #Som intolerantná môže povedať žena na priateľove zlozvyky a nie na potraviny,“ hovorí Martin a na tvári má široký úsmev.

Majitelia Pink Onion robia tiež ochutnávky

Do dnešného dňa investovali do značky Pink Onion spolu viac ako 35-tisíc eur. Všetky peniaze smerovali do výroby, bežných nákladov spojených s podnikaním a taktiež reklamy. Práve do tej investujú mesačne 600 eur, napríklad na bilbordy, Google, Facebook, Instagram, Youtube a na spoluprácu mikroinfluencerkami. „Máme jednu editorku, ktorá nám píše články a je tiež celiatička,“ dodáva.

Na konkurenciu sa dvojica nepozerá. To, aké tyčinky sú na trhu, zistili až v momente, keď išli do predajní ponúkať tie svoje.

Hlavné heslo ich tyčiniek znie: "Som intolerantná."
Značku Pink Onion vedú manželia hravo. Chcú, aby bola o vášni a radosti. A tiež, aby ich poznali ľudia doma a neskôr vo svete. Foto: Vierka Dušková

Pri vlastných tyčinkách chceli zaujať obalom a chuťou. Preto ingrediencie vyberali v prvom rade s dôrazom na kvalitu a až potom na cenu. Trvali tiež na tom, aby ovocie, ktoré pridávajú do svojich produktov, bolo sušené prirodzenou cestou. Teda slnkom či mrazom, a tak, aby pri jeho konzervácii nemuseli byť použité žiadne siričitany. „Vďaka tomu sú vhodné aj pre histaminikov,“ dodáva Martin.

Manželia však myslia i na ostatných ľudí, ktorí podobné problémy nemajú, no chcú jesť zdravo. Raz mesačne robia ochutnávky priamo u zákazníkov alebo na nejakom podujatí. To preto, aby aj „všežravci“ zistili, že časy sa zmenili a aj takéto potraviny môžu byť chutné.

Prednosť dávajú bezobalovým obchodom

Aktuálne majú v značke Pink Onion manželia v ponuke vtipné tričká, hrnčeky, tyčinka a občas i nejakú zásteru alebo šiltovku. Podľa Martina sú najpredávanejšie tričká s nápismi #Fck the gluten a #Som intolerantná. Firmu však živí práve predaj tyčiniek. „Asi aj preto, lebo ich výrobe a predaju venujeme najviac našej energie,“ ozrejmuje.

Produkty tejto značky sú dostupné tiež v Českej republike. A práve na susednom trhu vidia Dadovci rozdiely. Tam podľa nich podobné produkty vyrába už každá druhá rodina a domáci preferujú české firmy a produkty. „Na Slovensku až tak nefunguje lokálpatriotizmus. Asi ako v každom odvetví, i tu sa presadili české firmy. Niektorí zákazníci nás na to upozorňujú, že toho majú už dosť,“ dodáva Martin.

Hlavné heslo ich tyčiniek znie: "Som intolerantná."
Pri výrobe ovocných raw tyčiniek Pink Onion sa pár pozeral v prvom rade na kvalitu. Dostať ich chcú do všetkých kútov Slovenska. Foto: Vierka Dušková/Zuzosa

Manželov však nič neodrádza, na trhu si razia vlastnú cestu. Viac zákazníkov si chcú získať silným tandemom – vtipným obalom a dobrou chuťou. Vďaka tomu ich oslovil dodávateľ siete DM drogerie markt, aby im ponúkol miesto v regáloch. Dvojica však na ponuku kývla len tomuto reťazcu. „Nemáme kapacity obehať celé Slovensko. No chceme, aby si tyčinky mohli kúpiť i ľudia z kútov, do ktorých nemáme možnosť osobne dodávať,“ dopĺňa.

So značkou Pink Onion radšej podporujú zdravé obchody, lekárne alebo bezobalové obchody. Manželia v týchto priestoroch robia ochutnávky, podporujú ich na sociálnych sieťach a píšu o nich články. Rovnako sa v bežných obchodoch snažia presvedčiť záujemcov, aby do predaja radšej zaradili ich bezobalovú alternatívu tyčiniek.

Do budúcnosti majú Dadovci v biznise dva ciele. Jeden je podľa Martina skromný a ten druhý o čosi náročnejší. Naďalej chcú, aby bola Pink Onion o vášni, radosti a kvalitných produktoch, po ktorých môžu siahnuť ľudia s potravinovými intoleranciami. Postupom času by radi dosiahli i niečo náročnejšie – aby ich ľudia s podobnými problémami poznali na Slovensku, v Česku a tiež zahraničí. „A aby sme si mohli dovoliť zamestnať ľudí, ktorým sa už teraz naša značka páči a chcú u nás pracovať,“ uzatvára Martin.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk