23. októbra 2019

Slovenská značka Lyra Chocolate opäť potvrdila to, čo deklarovala Forbesu aj v minuloročnom rozhovore – že na Slovensku prichádza s novinkami v oblasti čokolád ako prvá. Najnovšou inováciou spoločnosti je blockchainová čokoláda. Na svete ju ponúkajú zatiaľ ako jediní.

Značka slovenských čokolád Lyra známa aj v ďalekom Singapure predstavila novú kolekciu tejto sladkej dobroty. Ide o prvú čokoládu na svete, o ktorej sa konzument dozvie prostredníctvom technológie blockchain informácie o pôvode kakaových bôbov, ich kompletnú cestu na Slovensko či to, akými procesmi čokoláda prešla priamo vo výrobni v Ivanke pri Nitre.

Lyra krok po kroku

Zjednodušene povedané, technológia blockchain dokumentuje čas a miesto každej výrobnej operácie čokolád radu Lyra Gallery Collection. Obaly týchto čokolád sú vybavené QR kódom, ktorý po oskenovaní do telefónu slúži ako „farm to table“ (v preklade od farmy na stôl, pozn. red.) sledovací systém. Ten krok po kroku zobrazuje všetkých 15 fáz spojených s výrobou čokolády. Na tejto blockchainovej technológii spolupracoval slovenský startup 3IPK a spoločnosť Decent.

Na trhu je už dekádu. Lyra chocolate najviac exportuje do Južnej Kórey

„Žijeme v dobe informačného chaosu a ľudia majú problém zorientovať sa v informáciách. Majú problém odlíšiť pravdu od nepravdy. Napríklad také certifikáty. Je ich hneď niekoľko, ako napríklad Bio či Fair Trade, tie však majú za sebou pár škandálov a ľudia im už skôr neveria. Podľa mňa je budúcnosť v tom, že ľudia budú alebo nebudú veriť značke, nie certifikátu,“ vysvetľuje spolumajiteľ Lyra Chocolate Karol Stýblo dôvody, pre ktoré sa nechcú spoliehať len na certifikáty.

Po oskenovaní QR kódu sa konzument dozvie celý proces výroby čokolády. Foto: archív Lyra
Po oskenovaní QR kódu sa konzument dozvie celý proces výroby čokolády. Foto: archív Lyra

Čokolatiér Stýblo dodáva, že podľa jeho názoru by výrobcovia mali zákazníkom ukazovať to, že robia veci transparentne. A aj to, že majú na to dôkaz. „To je pointa tohto radu čokolád. Zákazníkovi chceme ukázať všetko, čo sa spája s jeho výrobou. Plánujeme ísť ešte do väčších detailov, kde zákazník uvidí všetko o všetkých surovinách, ktoré boli použité na výrobu našej ponuky.“

Vystopovateľnosť každého detailu

„Pôvod potravín a ich dvojaká kvalita sú teraz veľké témy, a práve blockchainovou čokoládou sme to u nás vo firme vyriešili,“ ozrejmuje Stýblo, prečo sa ako výrobca rozhodli využiť túto technológiu.

Z elektrotechnikov k výrobe čokolád a bonbónov.
Žilinská rodinná firma dokazuje, že ísť za svojím snom sa vypláca

Využívanie blockchainovej technológie môže byť pre samotného výrobcu aj istým bremenom. Stýblo hovorí, že ak sa počas produkcie tovaru čokoľvek pokazí, pri používaní blockchainu firma nedokáže dodatočne upraviť záznamy z procesu výroby. „Ak by sa robil audit alebo by prišla hygiena, a existovala by snaha prísť na to, kde sa stala nejaká chyba, vy ako firma už nedokážete upraviť záznamy.“

Paradoxom týchto čokolád je, že napriek zakomponovaniu novej technológie do ich obalov, stoja menej ako ostatné čokolády spomínanej značky. „Pomerne veľkú časť nákladov sme zmenšili tým, že sme zautomatizovali výrobu. To je totiž niečo, čo konzumentovi neprináša nič extra. Len ho to stojí viac peňazí,“ vysvetľuje Stýblo zníženú cenu nového produktu. Dodáva, že vystopovateľnosť svojich výrobkov robili aj tak, keďže sa na ne vzťahuje certifikácia BRC, ktorá potvrdzuje bezpečnosť potravín, takže na tento úkon nemuseli vynaložiť žiadne dodatočné investície.

Na obaloch nových čokolád pracoval akademický maliar Daniel Bidelnica. Foto: archív Lyra
Na obaloch nových čokolád pracoval akademický maliar Daniel Bidelnica. Foto: archív Lyra

„Dúfam, že nás konkurencia bude nasledovať. Aj preto sme to robili. Ak vás niekto kopíruje, tak to znamená, že ste to urobili dobre. A pre mňa ako spotrebiteľa to bude mať veľkú výhodu, pretože prídem do obchodu a vďaka QR kódom budem vedieť, čo si kupujem,“ uzatvára predstavenie unikátnej novinky spolumajiteľ značky Lyra.

Netradičné obaly

Na obaloch tejto kolekcie čokolád pracoval slovenský akademický maliar Daniel Bidelnica, čím sa značka snaží priniesť na domáci aj zahraničný trh s potravinami aspoň kúsok slovenského umenia. Bidelnicove obrazy najčastejšie zobrazujú štyri živly – oheň, vodu, vzduch a zem – a práve tie preniesol aj na obaly blockchainových produktov Lyra. „Zamyslel som sa tiež nad pôvodom kakaových bôbov týchto čokolád, ktoré pochádzajú z Južnej Ameriky. A preto mi napadlo, že obaly by mali nejako súzvučať s týmto kontinentom,“ vysvetlil Bidelnica motiváciu pri tvorbe ich vzhľadu.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk