23. júla 2019

Andrej Mikula už päť rokov ľuďom radí, ako žiť bez stresov a dosahovať ciele, ktoré dávajú zmysel. Kým na začiatku sa ľudia na jeho web Timemanagement.sk obracali s otázkami, ako si lepšie rozdeliť čas a mať viac času na rodinu, v poslednom čase viac prahnú po vyššom výkone a úspechu. Zabúdajú pritom, že súčasťou úspešného príbehu musí byť aj „vypnutie“.

Hovorí sa, že trendom súčasnosti je „odstrihávanie sa“ od sociálnych sietí. Vnímate to tak aj vy?

Áno, ľudia to riešia. Možno ich k tomu naštartovalo, že iPhony aj Androidy majú nové funkcie, ktoré vám ukazujú čas, ktorý na svojom smartfóne denne strávite a na čom. Pre mnohých to zistenie mohlo byť prekvapujúce.

Ak človek trávi na mobile povedzme tri hodiny denne a zníži to na jednu, vie čo s tými dvoma získanými hodinami?

Ja sa s ľuďmi často rozprávam o tom, či si uvedomujú tie každodenné maličkosti, ktoré im robia radosť. Niekomu náladu zlepší, keď sa prejde z práce domov peši, inému jedno pivo s kamarátmi, je to veľmi individuálne. Dôležité je, aby si človek tieto momenty uvedomil a robil ich pravidelne. Ľudia sa ma potom pýtajú – to si mám plánovať aj voľný čas? Nuž, áno. Keď si vy sami nenaplánujete voľný čas, tak vám ten čas zaplní niekto iný.

Potrebujete vypnúť od sveta?
Pozrite si, aké knihy vtedy číta šéf Martinusu

Spomínali ste pivo s kamarátmi. Nie je dnes tendencia hľadať aj vo voľnom čase nejaké zmysluplnejšie aktivity? Nemajú ľudia výčitky, keď ho trávia pri drinku alebo napríklad hraním videohier?

Áno, ľudia majú výčitky, a to je zlé. Ten tlak na výkon sa prenáša aj do súkromného života a potom má človek pocit, že keď sa práve po večeroch nevenuje výučbe čínštiny, robí niečo zavrhnutiahodné. Ale človek potrebuje reset, ktorý môže byť aj formou pozerania youtube videa či prezeraním si facebooku. Ak tomu nepodľahne. Niekde som čítal o výskume, ktorý porovnával dve oddelenia v jednej firme. V jednom zamestnancom zakázali sociálne siete, v druhom boli povolené. A tí s facebookom podávali napokon vyšší výkon.

Andrej Mikula hovorí, že ľudia majú často výčitky, keď vo voľnom čase len oddychujú. Foto: Miro Nôta

Sociálne siete však mnohých vyrušujú.

Je to o prístupe. Vyhraďte si na ne čas a napríklad si vypnite notifikácie. To nie sú žiadne veľké rady, ale niekedy to ľudia potrebujú počuť od niekoho iného. Občas ľuďom poradím viac spánku a oni sú vďační. Možno počúvajú len príbehy, akým bol ten o bývalej CEO spoločnosti Yahoo! Marissy Mayer, ktorá sa často chválila tým, že robí 130 hodín týždenne a spáva len štyri hodiny denne.

Podľa posledných výskumov sú ľudia, ktorí málo spia, úspešní skôr napriek tomu, že ponocujú, nie vďaka tomu.

Presne tak. Ale pri tej vidine úspechu to obetovanie dáva ľuďom zmysel a nasledujú ho. Pritom na mojich kurzoch často zistíme, že vlastne ani nevedia, prečo chcú zlepšiť svoj výkon. Nevedia, čo je ich cieľ.

Máte plnú hlavu a hlučné myšlienky?
Pomôcť vám môže týchto 8 vecí

A vedia ľudia vypnúť?

Často sa nevedia ani len zastaviť. A to je podľa mňa veľmi dôležité. Aspoň raz za týždeň vystúpiť z toho rýchlika a zamyslieť sa nad svojimi rozhodnutiami a životom celkovo. Lebo, kedy robíme takéto zamyslenia? Na Nový rok a možno na svoje narodeniny. A to je málo.

Niektorí ľudia nevedia pustiť prácu či každodenný šum z hlavy a potom sa snažia vypnúť nejakou extrémnejšou cestou, napríklad pobytom v tme…

To je podľa mňa tiež výsledkom toho tlaku na výkon. Akcia vyvoláva reakciu a tou sú v tomto prípade rôzne aplikácie na relaxovanie či terapie tmou. Z môjho pohľadu je to trochu extrém, ale nejdem to hodnotiť. Chcem len povedať, že z dlhodobého pohľadu je oveľa dôležitejšie naučiť sa vypnúť každý deň – aspoň na chvíľu.

Venujete sa aj stres manažmentu, v rámci ktorého odporúčate meditáciu…

To áno, je to však náročná technika. Ľudia ťažko chápu, ako sa dá na nič nemyslieť.

A čo keď je potrebný dlhší oddych. Je nejaký odporúčaný minimálny čas dovolenky?

Často sa spomína desať dní, ale to je len cifra vycucaná z prstu, opäť platí, že je to veľmi individuálne. Je však dobré si ju naplánovať v tom zmysle, že nie je dobré byť v piatok o šiestej večer ešte v práci a ďalšie ráno vstávať o piatej ráno na letisko. Naplánujte si minidovolenku pred a po dovolenke a zanechá to lepší pocit. Na samotnej dovolenke zase pre zmenu odložte plánovanie preč. Nemusíte mať každú minútu rozplánovanú – teraz safari, potom bazén, potom návšteva hradu. Doprajte si leňošenie.

Viac o téme „Ako vypnúť“ ste mohli nájsť februárovom vydaní magazínu Forbes. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk