28. apríla 2020

Táto rada sa ľahko ignoruje. „Len dýchajte!“ Keď však bojujeme so stresom, je jednoduché, kontrolované dýchanie jedným z najlepších nástrojov na to, aby sme zvládli emócie a prejavy stresu.

Je to súčasne aj nástroj, po ktorý nemusíme nikam chodiť. Stačí pár dobrých rád a trochu času. Urobte si jednoduché dýchacie cvičenie nosom a ústami – dýchanie do štvorca (box breathing), fúkanie bublín (bubble breathing) alebo metóda dýchania 4-7-8.

Tieto metódy nájdete opísané hocikde na internete, ako aj vo viacerých aplikáciách. Nie je také rozhodujúce, ktoré konkrétne cvičenie si vyberiete, záleží na tom, že si nájdete jasnú metódu, ako ovládať dýchanie.

Prečo vdychovať nosom, a nie ústami?

Tu je odpoveď od nositeľa Nobelovej ceny za výskum oxidu dusnatého (NO) Louisa J. Ignarra: „Oxid dusnatý je plyn, ktorý sa tvorí v našich tepnách vo všetkých orgánoch kvôli regulovaniu kardiovaskulárnej funkcie. Spôsobuje, že svalové bunky (hladkej svaloviny), ktoré obaľujú tepny, sa uvoľnia, a spôsobia vazodilatáciu, čiže rozšírenie tepien.“

Citát pochádza z novej Ignarrovej štúdie o oxide dusnatom a pandémii Covid-19.

„Táto fyziologická akcia spôsobí, že sa zníži krvný tlak v tepnách a zvýši sa prítok krvi do všetkých orgánov cez dilatované tepny.“

Kontrolované dýchanie: 9 tipov, ako na stres

Ignarro, ktorý je aj emeritným profesorom farmakológie na UCLA School of Medicine, vysvetľuje, že oxid dusnatý hrá v mozgu a našich telách dôležitú úlohu, ktorej niektoré aspekty stále len objavujeme. „Oxid dusnatý sa ukazuje ako všadeprítomná molekula, ktorá má viaceré vlastnosti. Napríklad nielenže uvoľňuje hladké svalstvo, ale chemicky reaguje s niektorými ďalšími molekulami v bunkách, a mení tak ich fungovanie.“

Čo robiť, aby sme maximalizovali objem oxidu dusnatého pri dýchaní? Ignarro hovorí:

„Všetkým odporúčam, aby si počas pandémie koronavírusu nacvičili jednu vec – vdychovať NOSOM a vydychovať ústami. Bunky a tkanivá v nose, ale nie v ústach, konštantne a trvalo produkujú oxid dusnatý v plynnej podobe. Fyziologická dôležitosť nosom vyprodukovaného NO je, že zlepšuje zásobovanie kyslíkom do pľúc, keďže spôsobuje vazodilatáciu.

Takže, ak vdychujeme nosom, vdýchnutý NO v konečnom dôsledku uvoľní tepny a svaly, ktoré počas stresu zažívajú tlak.

Ignarro tvrdí, že viac NO v pľúcach môže zvýšiť aj ochranu proti vírusom a baktériám. „V pľúcach môže interagovať s molekulami v inváznych bunkách, parazitoch, baktériách či vírusoch, zabiť ich či spomaliť ich replikáciu a rozširovanie.“ Ignarro s ďalšími vedcami skúma pôsobenie NO na koronavírus v pľúcach.

„Vdychovanie ústami toto nedosiahne,“ hovorí Ignarro. „Rovnako, vydychovanie nosom je veľké plytvanie, keďže vytvorený NO vytláčate preč od pľúc, kde ho potrebujeme najviac.“

Piešťanský výrobca pľúcnych ventilátorov robí na dve zmeny

Takže, ak sa vrátime k tým jednoduchým dýchacím cvičeniam, nezáleží na tom, ktoré si vyberiete, akurát pamätajte na Ignarrovu radu.

Ak to budete robiť, získate dobre známe benefity ovládaného dýchania – pravidelný tep, tlak, pozitívny vplyv na nervový systém, možno aj posilnenie pamäti. Trochu špekulatívnejšia oblasť výskumu hovorí dokonca aj to, že ovládanie dýchania pomáha povzbudzovať imunitný systém a zlepšuje metabolizmus (viac o tom napríklad tu.)

Zhrnutie: jednoduché techniky na ovládanie dýchania, ktoré maximalizujú prísun oxidu dusnatého, patria medzi najúčinnejšie a najjednoduchšie nástroje na ovládanie stresu, ktoré máme. A to nikam nemusíme chodiť a nič si nemusíme kupovať. Len dýchajte.

Autor David DiSalvo píše na Forbes.com o zdravotníctve.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?