6. novembra 2019

Začínali s predajom bytov a ich prerábaním. Manželia Markovci sa však svoju rodinnú firmu rozhodli pretransformovať na dizajnové kúpeľňové štúdio. Tomuto smeru dali podľa svojich slov prednosť kvôli kreatívnemu vyžitiu, ktoré im pri práci realitných agentov chýbalo. 

Ceny bytov, nielen v hlavnom meste, stúpajú už niekoľko rokov rýchlym tempom, záujem o ne neutícha. Ideálna živná pôda pre realitných agentov. Prečo by sa teda niekto s touto kariérou rozlúčil a začal radšej podnikať s predajom kúpeľní a doplnkov? Manželia Marína a Juraj Markovci tak urobili – kvôli väčšej láske k dizajnu a kreativite. 

Každé písmeno či symbol razia ručne a zvlášť. Takto zdobia manželia náramky, lyžice i tortové lopatky

„Realitní makléri sú predajcovia. Práca so zariaďovaním interiérov je viac tvorivá,“ vysvetľuje svoju motiváciu pre Forbes Marína. Ako však dodáva, na realitné remeslo úplne s manželom nezanevreli, skôr to opisuje ako zmenu zamerania. Chceli sme nielen predávať produkty, ale vložiť tam aj kúsok seba, vytvoriť niečo podľa predstáv klienta. Tak sa postupne Marktech pretransformoval na kúpeľňové štúdio,” hovorí.

Zo školských lavíc do kúpeľne

Príbeh ich firmy Marktech sa začal písať v roku 2006. Vtedy manželia Markovci zabezpečovali pre svojich klientov aj celkovú prestavbu bytov a aj vodo či elektroinštálácie. Toto odvetvie im prirástlo k srdcu počas štúdia na STU, kde sa zameriavali na technické a stavebné smery. Preto sa prvé roky ich rodinná firma venovala najskôr prestavbám, kým dozrela do úzko špecializované segmentu prémiových obkladov a sanít. „Najskôr sme si založili e-shop, ktorý bol jeden z prvých na Slovensku. Sklad sme mali v garáži v Pezinku a začínali sme doslova na kolene,” opisuje Marína.

V ich portfóliu sa nájde aj obklad, ktorý imituje graffiti z Berlínskeho múra. Foto: Marktech

Ako tvrdia, kúpeľňa podľa nich nemá len praktickú funkciu, ale aj estetickú a mnoho ľudí sa do nej chodí zrelaxovať. Preto sa zamerali na dizajnérské kúsky, či už sanity, ale aj obkladov a podláh, ktoré dovážajú z Nemecka alebo Talianska. Podľa Markovcov je dnes zložité nájsť originálne veci v bežných obchodoch a aj to bol jeden z dôvodov, prečo sa zamerali na luxusnejší tovar a tým pádom aj solventnejšiu klientelu. „Sú ľudia, ktorí sú ochotní dať niekoľko tisíc eur len za vaňu a stovky eur za doplnky a sú takí, ktorí skôr investujú do dlažby a obkladov a šetria na doplnkoch či sanite,” tvrdí Marína. 

Rovno zo showroomu

Ako vysvetľuje, najjednoduchšie je, keď príde zákazník k nim do predajne a učaruje mu už hotová kúpeľňa. Potom už len stačí preniesť všetko do iných rozmerov a reálnych priestorov,” dodáva podnikateľka. Avšak väčšinou si navrhnutie kúpeľne vyžaduje trochu viac času. Klienti k nim chodia s určitou predstavou a úlohou manželov Markovcov je potom ich idey zhmotniť a presne „napasovať” do kúpeľne daného zákazníka.

Manželia Markovci dali prednosť dizajnu pred predajom bytov. Foto: Marktech

Avšak jedným z dôvodov, prečo sa Markovci zahľadeli do luxusného tovaru, je udržateľnosť. Drahšie výrobky majú podľa nich dlhšiu životnosť, okrem toho je prémiová keramika vyrobená z materiálov, ktoré sú odolnejšie a nie je potrebné ich čistiť množstvom chemických prostriedkov. 

Česko proti Slovensku: Ktorá krajina má väčšie rodinné firmy?

Tržby firmy Marktech sa dnes pohybujú na úrovni viac ako 420-tisíc eur a aj keď stúpajú, expanziu momentálne neplánujú. To, že sú malou rodinnou firmou im vyhovuje pri komunikácií so zákazníkmi, keďže si zakladajú na osobnom kontakte a utužovaní vzťahov. „A to by s rozsiahlym kolektívom zamestnancov šlo asi veľmi ťažko,“ uzatvára Marína. Aj kvôli tomuto príde ďalšie rozširovanie podľa nej do úvahy až vtedy, keď dospejú ich deti a do biznisu sa pripoja. 

Našli ste chybu? Napíšte  nám na editori@forbes.sk