10. marca 2020

Preventívne opatrenia proti šíreniu nového koronavírusu Covid-19 zasiahli azda najväčšmi letecké spoločnosti, ktoré buď rušia lety, alebo vypravujú poloprázdne lietadlá. Napríklad od začiatku tohto týždňa sú až do odvolania zrušené všetky prílety a odlety zo Slovenska do Talianska a späť.

Nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair, ktorá lieta z Bratislavy, musela zrušiť všetky lety do populárnych destinácií, ako sú Rím, Miláno, Bologna a Alghera. Podľa oficiálnych správ letiska bude spoločnosť Ryanair cestujúcich informovať e-mailom či SMS správou o ďalšom postupe.

Hromadné rušenie letov

Zrušenie letov sa týka aj ďalších dvoch medzinárodných letísk v Košiciach a v Poprade. Podobne reagujú aj ďalšie letiská. Napríklad letisko Václava Havla v Prahe už od minulého týždňa zrušilo všetky lety, ktoré spájajú českú metropolu so severom Talianska alebo s Južnou Kóreou.

Pražské letisko na svojej stránke zároveň cestujúcich upozorňuje, aby zbytočne necestovali na letisko, ale aby storná leteniek či otázky o kompenzáciách smerovali priamo na letecké spoločnosti či spoločnosti, cez ktoré si letenky zakúpili.

Máte dilemu, či napriek koronavírusu cestovať?
Poisťovne upozorňujú, že storno zo strachu neexistuje

Podobne reagovalo aj medzinárodné letisko Ferenca Liszta v Budapešti, ktoré až do 3. apríla zrušilo lety maďarskej nízkonákladovej spoločnosti WizzAir do Milána, Trevisa a Bergama, informovalo Hungary Today. Nie všetci takto reagujú, napríklad viedenské letisko Schwechat zatiaľ neprijíma takéto mimoriadne opatrenia a lety neruší.

Pritom lety rušia už aj samotné letecké spoločnosti. Napríklad materská spoločnosť leteckého dopravcu Air France uviedla, že v marci očakáva zrušenie 3600 letov, čím sa zníži kapacita diaľkových letov o 13 percent oproti pôvodným plánom, informuje TASR. Pritom kapacita v európskej sieti bude zredukovaná až o 25 percent, z toho na domácich linkách o 17 percent.

Na letiskách nemajú koho kontrolovať. Na fotografii je vyľudnené letisko Ben Gurion blízko Tel Avivu v Izraeli. Foto: SITA/AP

Podobný zámer oznámila aj holandská KLM. Ďalšie letecké spoločnosti pôsobiace v Európe, ako napríklad British Airways, easyJet a Ryanair, zastavujú lety pre pokles dopytu v dôsledku epidémie, uvádza ďalej TASR.

Letecké spoločnosti by pritom mali počítať aj s poriadnym prepadom príjmov. Podľa odhadov analytickej spoločnosti IATA môže letecký priemysel tento rok globálne prísť o 63 –113 miliárd amerických dolárov, v závislosti od toho, ako rýchlo sa podarí zastaviť šírenie vírusu.

Lietadlá duchov

Napriek zrušeniu mnohých letov do oblastí s vysokým výskytom nákazy, lety do iných oblastí naďalej premávajú. A to aj napriek badateľnému poklesu pasažierov. Napríklad spoločnosť Virgin Atlantic priznáva, že na niektorých obvykle vyťažených trasách, kde je napríklad východiskové londýnske letisko Heathrow, dnes operuje takmer prázdne linky, píše BBC.

Dôvodom je snaha udržať si časové sloty, ktoré by v prípade neoperovania letov aerolíniám podľa európskych pravidiel prepadli. Aerolínie majú totižto správou letiska a riaditeľstvom letovej prevádzky pridelené časové sloty, v rámci ktorých plánujú svoj letový poriadok, čiže pravidelné prílety a odlety do rôznych destinácií.

Zaplatený zájazd do krajiny, kde sa šíri koronavírus?
Mali by ste mať nárok na jeho bezplatné storno

Platí pritom pravidlo, že tieto časové sloty musia byť aspoň z 80 percent vyťažené, pripomína BBC. Pokiaľ nie sú, tak sa tieto časové okná prerozdelia medzi ostatné aerolínie, ktoré si tam zaradia lety do destinácií, ktoré bežne obsluhujú.

Takáto strata lukratívneho slotu môže aerolínie strašiť viac ako samotný koronavírus. „Takáto strata by mohla mať v budúcnosti, keď pominie doba vírusová, na aerolínie omnoho fatálnejšie ekonomické dopady, ako napríklad vypravenie lietadla, na ktorého palube zostala prakticky len posádka,“ píše český Forbes.

Ekologická pohroma

Práve preto mnohé aerolínie napriek poloprázdnym či celkom prázdnym lietadlám aj naďalej prevádzkujú lety, o ktoré nemajú ľudia zdržujúci sa v preventívnej domácej karanténe záujem.

Český Forbes pripomína, že tieto prázdne lety síce pomáhajú spoločnostiam zachovať si dlhodobé zisky, no škodia životnému prostrediu. Pre pripomenutie: letecká preprava sa na globálnom otepľovaní podieľa zhruba 3 percentami, pričom do roku 2050 má tento podiel narásť na 5 percent.

Pre ukážku: pokiaľ cestujete vo dvojici napríklad z Bratislavy do Londýna a späť, precestujete zhruba 2600 kilometrov a zanechávate za sebou uhlíkovú stopu v objeme 1,3 tony CO2. Ide len o výpočet pre dvojicu, nie pre celú posádku vypredaného lietadla.

No a teraz si predstavte, že približne rovnakú uhlíkovú stopu lietadlo vyprodukuje bez ohľadu na to, či si plní svoj účel, a teda vezie posádku z bodu A do bodu B, alebo iba prázdne krúži po oblohe v snahe splniť stanovené kvóty.

Zachovajte pokoj a použite mydlo.
Bojovať s koronavírusom sa dá aj umývaním rúk

Ešte vážnejšie to vyzerá pri porovnaní s inými druhmi dopravy. Pri cestovaní do destinácie vzdialenej tisíc kilometrov spôsobí štvorčlenná rodina v lietadle zhruba štyrikrát väčšie znečistenie, ako keby do rovnakého cieľa cestovala autom, uvádza ďalej český Forbes.

Na nezmyselnosť pravidla, podľa ktorého aerolínie stratia nevyužívané sloty, poukázal napríklad už aj britský minister dopravy Grant Shapps. Ten už adresoval Európskej komisii list so žiadosťou, aby toto pravidlo počas krízy spôsobenej koronavírusom zrušila, informuje ďalej BBC.

Snaha o návrat do normálu

Na druhej strane, postupne začínajú premávať lietadlá do vnútrozemia Číny. Hoci sú taktiež ľudoprázdne, nie sú ekonomicky neopodstatnené: v batožinovom priestore totiž vezú dodávky tovaru.

Podľa amerického Forbesu začínajú postupne premávať komerčné lety naložené tovarom. Napríklad singapurská nízkonákladová spoločnosť Scoot začala tento týždeň prevážať tovar v podpalubí lietadiel s kapacitou až 375 pasažierov. Cieľovými destináciami sú mestá Nanjing na východe Číne a Kanton na juhu.

Nepodliehajte panike.
Koronavírus vypredáva respirátory, škodí to tým, ktorí ich reálne potrebujú 

Spoločnosť postupne začne prevádzkovať lety podľa bežného letového poriadku. Na palube lietadiel nebude nikto okrem letovej posádky, z ktorej takpovediac urobí načas zamestnancov prepravnej spoločnosti.

Tieto lety sú zároveň vôbec prvými letmi spoločnosti do pevninskej Číny za posledné týždne, odkedy mnohé oblasti krajiny izolovala práve hrozba šírenia nového koronavírusu.

Podobne sa už zariadili aj ďalšie spoločnosti, napríklad hongkongská spoločnosti Cathay Pacific nateraz používa komerčné lety na prepravu tovaru do Pekingu, Šanghaja a do mesta Chengdu. V súčasnosti zvažuje, či rozšíri prepravu tovaru do Japonska, ktoré taktiež zápasí so zvládaním vírusu Covid-19.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk