26. októbra 2020

Karolína a Michal Jankivovci sú popularizátormi ručne vyrábaného plissé na Slovensku. Súrodenecká dvojica založila módnu značku Jankiv Siblings pred štyrmi rokmi a má za sebou pestrú podnikateľskú cestu plnú objavovania. Teraz cítia, že sú na razcestí, keď hľadajú nový pohľad na svoj biznis. Nepopierajú, že prežívajú neľahké časy, keďže kvôli koronakríze sa nekonajú oslavy, svadby či kultúrne udalosti, ktoré by si vyžadovali odevy na špeciálne príležitosti.

Ich víziou bolo zviditeľniť plissé ako výnimočnú techniku, ktorá robí odevy neprehliadnuteľnými, hoci nebránili sa ani jeho prirodzenému spojeniu s folklórom. Práve na plisovaní folkloristických sukní sa remeslo naučili a kúsok slovenského folklóru tak uviedli do súčasného módneho sveta.

Podarila som im spolupráca s Univerzitou Tomáša Baťu v Zlíne, kde s odborom Design obuvi spolupracovali na vývoji topánok s prvkami plissé. Tiež spojili sily so šperkárkou Petrou Tóth a módnou návrhárkou Janou Pištejovou, s ktorými sa podieľali na plisovaní šiat na Ples v Opere, a s košickou návrhárkou Idou Sandor pripravili kolekciu, ktorá bola uvedená na Harbin fashion weeku v Číne. Navyše v roku 2018 získali Jankiv Siblings ocenenie Zlatá Fatima za najlepší dámsky výrobok roka a tento rok sa Karolína stala Podnikateľkou Slovenska v kategórii úspešná živnostníčka.

V dielni maľuje na kabelky z prírodného materiálu. Značka Blubery stavila na ľan

Jankiv Sinblings
Jankiv Siblings je módnou značkou, v ktorej hrá prím ručne vyrábané plissé. Foto: Archív Jankiv Siblings

Rúško ako prvý plán v čase korony

Jankivovci pracujú s vášňou a nadšením a medziročný nárast Jankiv Siblings predstavoval 74 percent. Teraz sa však aj vplyvom pandémie dostávajú na rázcestie. “Aktuálna situácia nás donútila zamyslieť sa, trochu sa obzrieť dozadu, zhodnotiť náš stav, smerovanie, dať si dokopy čísla. Aktuálne síce máme rôzne nálady, ale vnímame to ako príležitosť na zmenu, možno ako nejaký filter,” vraví Michal Jankiv.

Podobne ako mnohé ďalšie odevné firmy, aj Jankiv Siblings začali po vypuknutí pandémie šiť rúška. “Šili sme rúška pre seba, ale aj pre firmu, s ktorou v tejto oblasti spolupracujeme. Bolo krásne pozorovať solidaritu slovenskych firiem a značiek, ktoré zo dňa na deň preorganizovali svoje dielne, aby mohli v tejto oblasti pomocť,” vravia súrodenci, ktorí tiež priznávajú, že im šitie rúšok pomohlo v ťažkých časoch zabezpečiť príjem.

Trendové rúška a luxusné gély na ruky. Zvláštna móda v čase koronavírusu

V porovnaní s minulým rokom ich tržby za prvých šesť mesiacov klesli o 22 percent. “Postupne v mesiacoch apríl a máj sme začali nabiehať na štandardný režim. Nekonajú sa však spoločenské udalosti, svadby, oslavy, stužkové, plesy. To sú udalosti, na ktoré sme každoročne pripravovali modely. Nekonajú sa výstavy, ani prehliadky. Ľudia nemajú veľmi možnosť chodiť do spoločnosti kultúrne sa vyžiť,” vysvetľuje Michal.

Podnikateľ vníma pozitívne fakt, že predávajú produkty len cez svoj online shop, vďaka čomu boli následky koronakrízy na ich obchod miernejšie. “Pokles našich tržieb je miernejší oproti značkám, ktoré svoj predaj orientujú skôr do kamenných predajní alebo nákupných centier, ktoré v období prísnejších opatrení musia byť zatvorené.”

Michal Jankiv pri tvorbe plissé. Foto: Jankiv Siblings

 Zmena pre značku, zmena pre planétu

Na zvažovanie ďalšieho pôsobenia Jankiv Siblings nepriviedla súrodencov len samotná aktuálna kríza, ale aj pohľad na konzumný charakter odevného priemyslu a jeho dopady na planétu. “Nevieme sa stotožniť s filozofiou fast fashion, rýchloobrátkovych kolekcií, ktoré sa tvoria niekoľkokrát do roka,” priznáva podnikateľská dvojica.

“Myslíme si, že je to enormná záťaž pre našu planétu od začiatku až po koniec procesu výroby. Sme v situácii, kedy pociťujeme, že to, čo robíme, potrebuje zmenu. Snažíme sa hľadať prienik medzi naším presvedčením a pocitom a medzi tým, ako to funguje vo svete módy,” hovorí Michal, pričom zvýrazňuje, že udržateľnosť, vytváranie a uchovávanie hodnôt sú pre nich prioritou.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?