21. júla 2020

Zdalo by sa, že počas pandémie a nastávajúcej koronakrízy klesne dopyt po „nie nevyhnutných“ veciach. Opak je pravdou. Alebo žeby superjachta bola nevyhnutná?

Holandský výrobca superjácht Heesen Yachts minulý týždeň predstavil pokroky v stavbe svojej 80-metrovej superjachty Cosmos. Ikonická nie je iba rozmermi, ale aj výzdobou a, samozrejme, aj silou.

„Odlišuje sa od väčšiny jácht,“ povedal šéf predaja a marketingu Heesen Yachts Mark Cavendish pri príležitosti osláv spojenia trupu a horných štruktúr paluby. „Je to najväčšia loď, akú sme kedy postavili. Bude to aj jedna z najrýchlejších jácht sveta. Bude to ikona v jachtárskom panteóne, tým som si istý.“

Štyri motory poháňajú dve vrtule s celkovým výkonom 19-tisíc konských síl, čo je výkon asi tak 140 áut strednej triedy. Maximálna rýchlosť? Tridsať uzlov, teda asi 55 kilometrov za hodinu, najrýchlejšia loď vo svojej triede.

Čo si milionári prikupujú k jachtám?
Lietajúce auto, ponorku a podobne

Reklama

Nie je to teda iba jedno z mnohých elegantných plavidiel. Cosmos je loď, ktorá si žije vo vlastnom vesmíre, čo napokon pasuje aj k jej menu. James Russell, spolupracovník slávneho britského dizajnového štúdia Winch Design, ktoré navrhlo exteriéry jachty, tvrdí: „Je to špeciálny projekt z viacerých dôvodov. Nielen preto, že je najväčšia, ale aj preto, aká je úroveň detailov a celý prístup k projektu. Celá je z hliníka, na obrázkoch môžete vidieť, že vyzerá ako vesmírna loď. Je naozaj cool.“

Dizajnéri riešili úlohu, ako spojiť „svalnatý“ dizajn a športový vzhľad s nadčasovou hladkou estetikou. Hliník je materiál, v ktorom je Heesen priekopníkom. Počas stavby lode patentovala lodenica aj novinku s názvom The Backbone. Je to inovácia traverzy v tvare I, ale pevnejšia.

Prvý moment, ktorý na lodi upúta pozornosť, je helipad na prove s rozlohou 270 štvorcových metrov, ktorý pripomína aj opaľovaciu palubu. Nepripomína ju náhodou, pretože hladký povrch sa po stlačení jedného tlačidla premení na priestor s pohovkami, konferenčnými stolíkmi a kinoplátnom – to všetko sa vynorí z trupu.

FOTO: FORBES USA

„Helipaluba je certifikovaná, takže nie sú tu povolené žiadne kompromisy,“ hovorí Russell. „Keďže klient chcel mať veľké plátno, museli sme vymyslieť, ako sa z paluby budú vysúvať zaťahovateľné stolíky.“

Nechýba tu sedemmetrový bazén so skleným dnom, do ktorého tečú kaskády vodopádu z hornej paluby, ako aj „plážový klub“ so zabudovaným barom. Šesť kajút vrátane VIP suity na vyvýšenej palube a tomu vpredu na hlavnej palube korunuje ohromujúca master konferenčná miestnosť.

K tomu je tu aj veľké množstvo elegantného jedálneho priestoru, lóží a zábavy z dielne holandského štúdia Sinot. Ak ste si dali priveľa koktailov a necítite sa na chôdzu po trblietavých antikorových špirálovitých schodoch, použijete presklený výťah. A ak chcete ísť na jazero, a neviete sa vzdať svojej jachty, je tu aj minireplika.

Aj tá je spracovaná do posledných detailov ako kópia svojej 80-metrovej predlohy. „Majiteľov tím bol skvelý,“ hovorí Russell. „Mali veľmi špecifickú ideu, vedeli, ako fungujú a ako bude majiteľ loď používať.“

FOTO: FORBES USA

Počas pandémie sa výroba jachty nezastavila, keďže Heesen na rozdiel od mnohých lodeníc v iných krajinách dokázal pracovať aj naďalej. „Holandsko je veľmi organizovaná krajina, a keď sa začala kríza, rýchlo zaviedli preventívne opatrenia,“ povedal Cavendish. „Nemali sme žiadne prerušenia. Namiesto jednej smeny sme predĺžili pracovný čas a rozdelili sme ľudí na dve smeny, takže sme dodržali sociálny dištanc.“

Najväčším problémom bol dodávateľský reťazec. „Samozrejme, mramor pochádza z Talianska. Prežili sme niekoľko zaujímavých momentov, keď sme si mysleli, že nedostaneme dôležité dodávky načas, ale teraz sme v termíne,“ dodal.

Jachting ako bezpečná dovolenka:
Slováci prenajímajú lode, ich biznis rastie

Cosmos je síce najväčšia jachta svojho výrobcu, ale zrejme nie je symbolom budúcnosti. Cavendish tvrdí, že o jej podobe rozhodne dopyt zo strany mladej generácie, a ten sa mení. Veľkosť lode napríklad zrejme nebude až taká zásadná. „Svet sa posúva k zelenšiemu prostrediu,“ vysvetľuje Cavendish.

„Možno si tým, že postavíme loď s tridsiatimi uzlami a štyrmi motormi aj poškodíme. Ale vyrábame aj hybridnú jachtu, ktorá patrí medzi najväčšie jachty, ktoré spotrebúvajú palivo. Tento segment sa ešte veľmi nerozbehol, má teda budúcnosť.“

Cavendish si tiež myslí, že budúcnosť prinesie úplne iný štýl jachtingu. „Ďalšia generácia majiteľov, ktorí sú deťmi dnešných majiteľov Cosmosu a podobných jácht, bude o čosi dobrodružnejšia. Namiesto plavieb krížom krážom po Stredozemnom mori uvidíme jachty v Arktíde. Tieto objaviteľské lode budú potrebovať úplne iný spôsob fungovania, schopnosť, aby vydržali dlhší čas a mali viac zdravotníckych kapacít.“

Cosmos by mal byť hotový v apríli 2022.

Autorka Rachel Ingram píše na Forbes.com o jachtách a súkromných lietadlách.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?