Po tom, čo letenkový gigant Kiwi predal začiatkom leta zľahka nadpolovičný podiel americkému fondu General Atlantic (GA) za medializovaných zhruba 111 miliónov eur, má jeden z najrýchlejšie rastúcich startupov strednej Európy chuť rozbehnúť sa ešte viac.
Forbes sa porozprával s Jozefom Képesim, rodákom z Dunajskej Stredy a spoluzakladateľom českého startupu Kiwi, ktorý si aj po obchode s GA ponechal 12,5-percentný podiel vo firme.
Nové plány letenkového gigantu Kiwi:
buduje slovenskú pobočku, chce prijať až 60 ľudí
Podľa českého Forbesu mal Kiwi.com tento obchod ohodnotiť minimálne na 233 miliónov eur. A to podľa našich prepočtov ohodnocuje Képesiho podiel na zhruba 30 miliónov eur. To je, samozrejme, suma, ktorú by podľa nás zaň dostal, ak by sa ho rozhodol predať, a nie peniaze, ktoré by mu ležali na účtoch (podobnú metodiku používame aj pri našom milionárskom rebríčku).
Jozef Képesi v prvom veľkom rozhovore pre Forbes, ktorý nájdete v aktuálnom októbrovom vydaní, hovoril o tom, ako prebiehali rokovania s GA, prečo sa pre tento fond napokon rozhodli – aj keď počiatočných ponúk bolo omnoho viac – a tiež to, ako sa firma pozerá na budúcnosť cestovania.
Jozef Képesi je spoluzakladateľom a spolumajiteľom letenkového gigantu Kiwi.com, ktorý zamestnáva viac ako 2 600 ľudí a vlani vygeneroval tržby 1,1 miliardy eur. Foto: Ondřej Pýcha
Spoluzakladateľ a CTO firmy sa netají veľkými plánmi, medzi ktorými jednoznačne vyniká zámer startupu vytvoriť „door-to-door“ model cestovania, ktorý prepojí lietadlá s taxíkmi, vlakmi či autobusmi.
Čo nové plánuje Kiwi.com
Door-to-door cestovanie
Predstavte si, že cestujete s rodinou na dovolenku do Talianska. Nemusíte nič vybavovať, iba si kúpite letenku a tri hodiny pred odletom vám zastaví pred domom taxík kombi, ktorý vás s rodinou odvezie na letisko. Prejdete kontrolou, dostanete sa do lietadla a po prílete povedzme do Ríma vás opäť na letisku čaká taxík, ktorý pozná adresu vášho hotela.
Takto nejako vyzerá ultimátna predstava o cestovaní z dielne českého letenkového startupu Kiwi.com, na ktorej pracujú stovky jeho programátorov pod vedením technického riaditeľa Jozefa Képesiho.
Český startup prepája najmä leteckých prepravcov, ktorí bežne nespolupracujú. Foto: Kiwi.com
„Potrebujeme prepojiť celý obsah cestovania na svete. Spájame lety, čo je fajn. Pripájame autobusy – ešte lepšie. Ale potrebujeme tam dostať ten konečný bod. To stále nemáme: môžu to byť taxíky, niekde funguje Uber, niekde o ňom ani netušia, možno bicykle, metro. Musíme prejsť krajinu po krajine a urobiť si všade domáce úlohy,“ hovorí Képesi vo veľkom rozhovore pre Forbes.
Napríklad pri prepájaní s autobusovými prepravcami môže českému startupu hrať do karát aj to, že populárny nemecký autobusový prepravca FlixBus patrí do portfólia jeho investora GA. „Budeme, samozrejme, hľadať synergie,“ okomentoval túto skutočnosť Képesi.
Žiadna opätovná kontrola batožiny
Kiwi.com si získalo priazeň cestujúcich najmä tým, že spája vyše 750 dopravcov, a to aj takých, ktorí spravidla nespolupracujú. Cestujúci vďaka prepájaniu najmä low-costových aeroliniek dostali možnosť cestovať do destinácií, ktoré si predtým nemohli dovoliť (ide o takzvaný virtual interlining).
Najčastejším problémom, ktorý však nastane, keď si cestujúci sami poskladajú takúto letenku, je potrebná opätovná kontrola batožiny pri každom nadväzujúcom lete. Kiwi.com sa snaží túto nepríjemnosť automatizovať tak, aby letisko samo od seba zabezpečilo takúto kontrolu batožiny a cestujúci sa tak nemusel preháňať s kuframi hore-dolu po celej letiskovej hale.
„Povieme letisku: ‚Túto batožinu máme na virtual interlining, prosím handlujte ju tak.‘ A oni si už nastavia procesy. Tak vymažeme jediné mínus, ktoré to má,“ vysvetľuje Képesi.
Kiwi.com túto možnosť aktuálne testuje na londýnskom letisku Stansted. Ďalšie letiská čakajú s implementáciou tejto „vychytávky“ na výsledok testovania.
Letenkový startup Kiwi ide na Slovensko.
Otvára pobočku v Bratislave
Cieľom startupu je do budúcna zabezpečiť, aby batožina už cestujúceho po prílete do cieľovej destinácie čakala na hotelovej izbe. Bez toho, aby si ju musel vyzdvihnúť na letisku. Túto možnosť však naďalej testujú a podľa slov Jozefa Képesiho si na takýto servis budeme musieť ešte pár rokov počkať.
Zmiešané triedy leteniek
Ďalším zámerom českého startupu je pomôcť ľuďom ušetriť pri cestovaní na dlhšie trasy. Predstavte si, že cestujete napríklad z Prahy do Las Vegas, no s prestupom v Paríži. Takúto letenku si budete môcť na stránke českého predajcu kúpiť aj so zmiešanými triedami.
To znamená, že počas krátkeho letu z Prahy do Paríža sa potlačíte v economy class a na trase Paríž – Las Vegas si užijete väčšie pohodlie business class, ktorú počas dlhšieho letu určite oceníte. „Letenky mixed classes už testujeme, chceme to mať ako produkt v priebehu pár mesiacov,“ prezradil v rozhovore Képesi.
Kiwi míle
Po vzore aerolínií chce Kiwi.com spustiť aj zbieranie „míľ“ ako vlastného vernostného programu. Ako to bude fungovať?
„Ak si človek v mobilnej aplikácii objedná taxík a na dennej báze to bude robiť s nami, bude získavať míle a možno si za rok vďaka päťsto kilometrom v taxíku našetrí na dovolenku. Práve testujeme, či to funguje,“ povedal Képesi s tým, že hoci to zrejme nebudú zrovna letenky do Sydney, bežnú dovolenku to možno človeku vyrieši.
Pilotný projekt testovania spustili na domácej pôde s českou zdieľanou taxislužbou Liftago. Do budúcna však nevylučujú ani spoluprácu s ďalšími hráčmi na trhu.
Nové akvizície
Pred rokom sa podarilo českému startupu preniknúť na čínsky trh, keď začal spolupracovať s tamojšou spoločnosťou Spring Airlines. Naďalej však hľadajú partnera na škálovanie, ktoré, ako Képesi hovorí, nie je na takom veľkom trhu z Európy možné.
Na spadnutie však podľa neho vyzerá plánovaná akvizícia v strednej Európe, aj keď zdôrazňuje, že to nie je „zo dňa na deň“. „Je to veľmi blízky trh, prebieha to dlhý čas. Dávam tomu 80-percentnú šancu,“ zhodnotil Képesi bez ďalšieho upresnenia.
Startup sa pozerá tiež na príležitosti v Latinskej Amerike. „Máme človeka, ktorý nerobí nič iné, len chodí po svete a hľadá príležitosti na spoluprácu,“ hovorí.
Kiwi.com
SkyPicker, ako sa kedysi Kiwi.com nazývalo, založili v roku 2012 Oliver Dlouhý a Jozef Képesi. Vďaka vlastnému algoritmu umožňuje užívateľom kombinovať lety vyše 750 dopravcov, ktorí často vzájomne nespolupracujú. Dnes je najväčším online predajcom leteniek v strednej Európe.
Iba za vlaňajšok vykázal tržby na úrovni 1,1 miliardy eur. Na jeho stránke urobia ľudia 100 miliónov vyhľadávaní denne a predá sa asi 35-tisíc leteniek. Celkom startup zamestnáva viac ako 2 600 ľudí, väčšina sídli v centrále v Brne.
Minulý rok vyhlásil český Forbes firmu za startup roka. Pred dvoma rokmi sa Kiwi.com stalo najrýchlejšie rastúcou českou firmou a 7. najrýchlejšie rastúcou v strednej a východnej Európe a na Blízkom východe podľa Deloitte.
Celý rozhovor s Jozefom Képesim si prečítate v októbrovom čísle Forbesu. Kúpiť si ho môžete tu.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]