25. februára 2020

Viezli ste sa niekedy v Holdene? Asi to nie je to veľmi pravdepodobné. Za 112 rokov svojej existencie však austrálska automobilka, ktorej definitívny koniec oznámila jej matka General Motors (GM) pred pár dňami, vyrobila takmer osem miliónov áut.

Na GM si, samozrejme, s chuťou zanadával aj austrálsky premiér Scott Morrison („zobrali si dve miliardy podpory a nechali značku vyšumieť“), ako s „ikonickou značkou“ sa s Holdenom lúčil aj denník The New Zealand Herald. Posledné dva roky sa Holdeny už v Austrálii ani nevyrábali, od budúceho roka GM značku pošle “do dôchodku”, čiže zruší, úplne. Díleri v Austrálii očakávajú, že zásoby sa vypredajú oveľa skôr, pravdepodobne už o pár týždňov.

Keďže globálne automobilové rodiny konsolidujú bohaté portfóliá svojich značiek, tradičných mien zrejme bude ubúdať aj naďalej. Ktoré značky boli kedysi naozaj slávne, ale napriek tomu neprežili krízu, omyl ich stratégov či príchod novej éry?

Keď je auto staršie ako šofér: na renovačnej dielni Hollen Oldtimer

Začnime prehľad ako lokálni patrioti najprv tromi legendami česko-slovenských ciest.

10. Wartburg

U nás na cestách až tak nedominoval, v Nemeckej demokratickej republike však mal veľkú históriu. V 70. a 80. rokoch bol v NDR v podstate stelesnením komunistickej „strednej triedy“.

Wartburg 311 z konca 50. rokov. FOTO: SITA, AP

Značka sa po prvý raz objavila už v roku 1898, najprv na bicykloch a starodávnom „Motorwagene“, ešte so sklápacou strechou potiahnutou kožou.

9. TAZ

Skratka, ktorá znamená Trnavské automobilové závody, už dnes asi veľmi známa nebude. Auto, ktoré táto automobilka 24 rokov (!) vyrábala, však bolo skoro tri desaťročia absolútnym kráľom (takmer jediným vozidlom) v segmente malých úžitkových automobilov, teda „dodávok“.

Foto: SITA

Samozrejme, pôvodne sa volalo Škoda 1203 a značka Škoda existuje aj dnes. Od roku 1981 sa však celá produkcia vyrábala v Trnave a po rozpade Československa pokračovala ešte šesť rokov ako TAZ 1500.

Nový Cybertruck od Tesly nie je auto pre každého a má aj svoje chybičky

8. Trabant

Po cestách socialistického Československa behali okrem škodoviek aj moskviče či volgy, trabant je však trochu iná trieda. „BMV“, čiže bakelitové motorové vozidlo, sa vyrábalo vo východnom Nemecku 34 rokov, celkovo ich vznikli viac ako tri milióny.

Stretnutie trabantistov v Podbrezovej v roku 2008. Foto: SITA

Či ste mladí, alebo starí, určite si potrebujete vypočuť (pripomenúť) zvuk trabantu.

7. Holden

Skutočne, nebola to malá značka. Dlhé roky bola číslo jeden na celom kontinente, hoci na najmenšom. Aktívna bola aj na automobilových pretekoch.

A ešte v roku 2007 sa zdalo, že GM Holdenu celkom veria, zverili mu výrobu aj tohto luxusného konceptu s názvom Efijy.

Holden Efijy. FOTO: SITA/AP

6. Studebaker

V roku 1874 táto americká legenda, jedna z mála, ktoré neboli pôvodom z Detroitu, hovorila o sebe ako o najväčšej fabrike sveta na „vehikly“. Vyrábala vtedy kočiare, vozy, vozíky a povozy.

Studebaker z 50. rokov v prevádzke v roku 2012 na Kube. FOTO: SITA, AP

Od roku 1902 prišli aj autá, po druhej svetovej vojne však značka neprežila cenovú vojnu, ktorú rozpútala americká Veľká trojka – Ford, GM a Chrysler, a tiež pomýlenú stávku na luxusný segment.

5. Oldsmobile

Ďalšia z niekdajších značiek General Motors. Ani ona dnes tiež nie je taká známa, pred vyše sto rokmi, ešte pred Fordom, však patrila k priekopníkom masového automobilizmu. Už v roku 1937 prišla napríklad s poloautomatickou prevodovkou.

Sedan Oldsmobile Series 70 z roku 1941. FOTO: SITA, AP

Vyrábala sa od roku 1987 a za roky existencie Oldsmobilov vzniklo až 35 miliónov kusov týchto áut. Produkcia sa skončila v roku 2004.

4. Edsel

Prvé miesto v disciplíne „pálenie peňazí“. Ford túto značku, ktorá sa mala stať „autom budúcnosti“, vyrábal iba tri roky (1956 – 59). Prerobil na nej štvrť miliardy vtedajších dolárov, dnes by to bolo asi 2,3 miliardy. Vyrobilo sa 118-tisíc kusov.

Zbierka Edselov z roku 2005. FOTO: SITA, AP

Teórie, prečo Edsely nikto nechcel, sú v zásade tri: prvá hovorí, že to bolo dobré auto, ale prišlo v zlý čas. Druhá, že to bolo zlé auto a prišlo v zlý čas. A tretia, že bolo škaredé a malo čudné meno (predstavenstvo názov schválilo akurát v čase, keď bol Henry Ford II neprítomný).

3. Pontiac

Tak ako Edsel, ani toto nie je originálna automobilka. Na rozdiel od neho však GM vyrábalo pontiacy solídnych 84 rokov, a v 60. rokoch vytiahol model GTO značku na tretie miesto na americkom trhu za Chevroletom a Fordom.

Pontiac GTO z roku 1965. FOTO: SITA, AP

Aj v 70. rokoch sa zdalo, že by Pontiac mohol prekonať hranicu milióna áut za rok – ale odvtedy to išlo už len dole vodou. Na jar 2009 sa značka stala obeťou bankrotu General Motors, keďže vláda firmu donútila osekať portfólio.

2. Hummer

Ďalšia obeť bankrotu GM. Veľké, hranaté a nenásytné (okolo 20 litrov na 100 kilometrov) esúvéčko sa síce vyrábalo iba 18 rokov, stihlo sa však stať symbolom celej márnivej éry pred prepuknutím finančnej krízy. V roku 2006, najlepšom pre značku, sa Hummerov predalo asi 70-tisíc kusov.

FOTO: SITA, AP

Ak to náhodou neviete, prvé dva Hummery si kúpil Arnold Schwarzenegger (na fotke na Times Square). Pred mesiacom General Motors oznámili, že značka sa vracia: má mať tisíc koní…

1. Saab

Na konci prehľadu nie je preto, že by to bol najväčší auto-bankrot. Len v kontexte General Motors bol jedným z mnohých. Za 62 rokov sa vyrobilo 4,5 milióna vozidiel, čo tiež nie je monumentálne veľa.

Takéto auto (Saab Aero-X) so 400-koňovým motorom na etanol chcel Saab vyrábať od roku 2007. FOTO: SITA, AP

Je to však taký reprezentatívny príklad, ako prebieha pomalá smrť automotive značky: dlhodobo slabšie výsledky, pohltenie veľkým globálnym vlastníkom a prepojenie s jeho značkami, pád ekonomiky, kolaps matky, dlhé ťahanice o to, či značka musí prežiť, alebo sa iba „nejako“ predá, prípadne v ktorej krajine (Holandsko, Čína…) by sa mohla oživiť.

Nakoniec predaj, potom aj druhý , epizóda s ruským milionárom, rozdelenie, nekonečné reči politikov a odborov… A nakoniec nič. A napokon, je to európska značka, takže aj preto je v tomto zozname neúspechov číslom jeden.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk