11. mája 2019

Spoločnosť Floravere, ktorá šije svadobné šaty,  je výsledkom práce Molly Kang a Denise Jin. Sú to dve priateľky, ktoré sa spoločne rozhodli “narušiť” tradičný svadobný priemysel. Kang založila značku na jeseň v roku 2016 po absolvovaní štúdia na Stanforde, neskôr sa k nej pripojila ako spoluzakladateľka aj Jin. 

Následne obe nervózne pozorovali, ako ich nový model síce “nerozbil internet”, no rozhodne oživil svadobný segment. Až prišiel prelomový rok 2018. Vtedy totiž Serena Williams investovala do tejto značky prostredníctvom fondu Serena Ventures s dodatočným financovaním od Felixis Ventures.

Učí výtvarnú výchovu a šije eko svadobné šaty. Jej značka je u nás unikát

Odvtedy majiteľky Floravere upustili od svojej prvotnej predstavy, že budú viesť biznis výlučne na internete. Momentálne majú v USA celkovo 9 showroomov, vrátane nového obchodu v New Yorku, ktorý je vlajkovou loďou ich značky.

Čo vás motivovalo spustiť Floravere? Svadobné nakupovanie je dosť stresujúce na to, aby ste ho zažili raz alebo dvakrát v živote, no venovať sa mu profesionálne?

Kang: Presne tento stres z nákupu šiat nás dostal tam, kde sme dnes. Značka Floravere sa zrodila z vlastných skúseností s nákupom oblečenia. Najskôr išlo v mojom prípade o nákupy šiat s priateľkami a neskôr o svadobné šaty. Šokovala ma ich cena oproti ponúkanej hodnote.

Mladá Slovenka vyrába svadobné šperky. A predáva ich najmä do sveta

Zdalo sa mi, že všetky šaty, ktoré sa mi páčili, alebo ktoré som si uložila na Pintereste, stoja 10-tisíc dolárov alebo viac. A to bolo poriadne prekročenie môjho pôvodného dvojtisícového rozpočtu, ktorý som si určila. Šaty, ktoré som si mohla dovoliť, boli starodávne, očividne masovo vyrábané a rozhodne nie šik.

Čo teda robíte v značke Floravere inak?

Jin: Floravere sme koncipovali ako priamy predaj zákazníkovi. Chceli sme zmeniť spôsob, akým robia ženy jeden z tých najdôležitejších nákupov svojho života. Vytvárame svadobné šaty v kvalite ako dizajnérske spoločnosti, ktoré zároveň vzdorujú akejsi očakávanej svadobnej uniformite. Taktiež sa snažíme zvrátiť zaužívané definície svadobných skúseností.

Náš model umožňuje ženám získať šaty za dostupnejšie ceny, zatiaľ čo stále používame rovnaké látky a konštrukcie ako dizajnérske značky. Nevesty si ich môžu bez námahy vyskúšať v pohodlí svojho domova alebo v jednom z 9 showroomov v USA.

Povedzte mi viac o investícii Sereny Williams.

Kang: Serena, ktorá bola nedávno sama nevestou, na vlastnej koži zažila, aký nezabudnuteľný a zmysluplný je proces hľadania svadobných šiat. Zaujalo ju preto naše poslanie šiť šaty na mieru, ktoré by boli dostupné pre viac žien a to bez ohľadu na ich veľkosť, kultúru či bydlisko. Potešilo nás teda, že sa chcela stať súčasťou revolúcie značky Floravere.

Ste vďaka modelu „direct to consumer“ schopné uspokojiť nevesty všetkých veľkostí a kriviek?

Jin: Tradičný zážitok z nakupovania svadobných šiat je frustrujúci pre ženy, ktoré sa nezmestia do konfekčných veľkostí v rozmedzí 30 až 42. V butikoch majú obyčajne len vzorové šaty v jednej veľkosti a v porovnaní so súčasnou módou sú veľkosti svadobných šiat ozaj malé. To znamená, že si väčšina žien skúša šaty, ktoré im ani zďaleka nesadnú, a následne sa cítia zraniteľné, keď sa v nich majú ukázať ostatným.

A presne toto robíme vo Floravere inak. Vyrábame šaty konfekčných veľkostí v rozmedzí od 30 až do 56, takže sa naše nevesty cítia sebavedomo a nemusia si len predstavovať, ako by vyzerali v šatách vlastnej veľkosti.

V biznise sa ľudia veľmi obávajú zmien, teda rovnako ako aj v osobnom živote. Očakávam teda, že Floravere ľudia vo vašom odvetví nevítajú práve s otvorenou náručou. Mám pravdu?

Jin: Tento 10-miliardový priemysel so svadobnými šatami tvoria predovšetkým miestne butiky, obchody a značky, čo je teda dosť úzko prepojená komunita značiek a obchodníkov, ktorí pôsobia v rámci tradičného maloobchodného modelu.

Ako si už možno sami domýšľate, tak práve od týchto ľudí sme dostali samé negatívne reakcie. Najčastejšie od nich počujeme niečo v štýle: „Takto to so svadobnými šatami nefunguje. Toto nie je to, čo nevesty chcú.“ Vzhľadom na to, že ani jedna z nás nemá zázemie v svadobnom priemysle, tak títo ľudia predpokladajú, že jednoducho nevieme, čo robíme.

No pre nás to znamená, že sme na správnej ceste. Veď ak chcete nastoliť veľké zmeny a zrušiť to zaužívané, tak musíte spochybňovať samotný systém, pravidlá a základné predpoklady, s ktorými všetci ostatní naokolo narábajú. Zistili sme však, že vďaka tomu, že nemáme žiadne skúsenosti s týmto priemyslom, sa na všetko pozeráme inými očami.

A čo so značkou Floravere plánujete do budúcnosti?

Kang: Vpred a nahor! V nasledujúcom roku plánujeme otvoriť druhý obchod, ktorý bude našou vlajkovou loďou na západom pobreží v Los Angeles. Tiež chceme rozšíriť naše showroomy a spustiť nové produkty pre nevestu a jej hostí. Máme vízu, že sa naša značka sústredí na nevesty z generácie mileniálov a bude z nej akási virtuálna svadobná najlepšia priateľka, ktorá bude so ženou od dňa zasnúbenia až po moment, keď bude kráčať uličkou.

Hlavné foto: Forbes.com

Prispievateľ Micah Solomon píše pre Forbes.com o zákazníckych službách i firemnej kultúre.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk