Už 25 rokov dokazuje, že jej úspech v módnom priemysle právom patrí. Jitka Klett je majiteľkou a zakladateľkou známej módnej značky, módnou návrhárkou a dizajnérkou. Začínala v roku 1994. Vtedy ešte ako Mikulová vytvorila vlastnú značku JM MODA. Tú o 12 rokov neskôr, v roku 2006, premenovala. Odvtedy ju na Slovensku, v Česku a vo svete poznajú pod značkou JK Klett.
Klett sa narodila zmiešanému česko-slovenskému páru. Polovicu svojho života prežila na Slovensku a tú druhú v Česku. Spolu so svojím nemeckým partnerom sa usadili v Prahe, kde si založili rodinu. Oblasť módy, v ktorej je jej meno známe, ju zaujímala od detstva. „Už ako malé dievča, asi štvorročná – päťročná, som vyťahovala z maminho šatníka šaty a rôzne ich kombinovala. Ak mi to dovolili, tak som aj strihala a menila ich pôvodný vzhľad,“ spomína.
Pohŕdala fádnym dress kódom a biznis postavila na sukniach. Tie venovala silným a nezávislým ženám
Do biznisu sa pustila v roku 1994 a už o rok neskôr zorganizovala svoju prvú samostatnú módnu šou na Slovensku. Za viac ako dve desaťročia sa prepracovala na vrchol, vybudovala značku, ktorú poznajú ľudia doma i vo svete. „Viesť vlastný biznis v módnom svete vôbec nie je jednoduché. Uspieť na lokálnej úrovni v krajinách, akými sú Česko a Slovensko nie je samozrejmosť. Ale ak ste dobrý, máte aspoň minimálne finančné zázemie, ste vytrvalý, máte podporu v rodine, dá sa to dosiahnuť za relatívne krátky čas,“ hovorí Klett.
Šaty si ušije aj z obrusu či nohavíc. 10 rád od slow fashion blogerky, ako spomaliť v móde i v živote
Podľa majiteľky módnej značky je oveľa ťažšie uspieť v zahraničí. Ona sama ale takúto ambíciu má. „Tam nehrá žiadnu úlohu lokálpatriotizmus, ale oslovujete klientov naozaj len svojou tvorbou a jedinečnosťou, prípadne cenou, v závislosti od úrovne módnej značky. A to je to, čo ma baví. Výzva. Výzva presadiť sa aj cez všetky prekážky, ktorým musíme čeliť,“ vysvetľuje.
Symbolom jej značky je hodváb
Návrhárka prezentuje dve samostatné línie. Prvou je Jitka Klett Couture, v ktorej predstavuje výber tých najlepších materiálov a doplnkov. „Zahŕňa dva exkluzívne módne salóny v Košiciach a Prahe,“ ozrejmuje. V prípade Couture si klienti vytvoria rezerváciu na súkromné stretnutia v jej štúdiách. Všetko, čo v tejto línii vznikne, je šité na mieru a s maximálne individuálnym prístupom.
Pre Klett je móda veľmi dôležitá. Aktuálne jesenné obdobie je pre ňu rušné. Foto: archív značky JK Klett
Druhou líniou je Ready-To-Wear (RTW). Tá je na trhu pod značkou JK Klett a predáva sa v obchodoch. Klett hovorí o dvoch vlastných butikoch v Prahe, jednom concept store vo francúzskom Nice a tiež v Dubaji. Túto líniu predstavuje majiteľka značky dvakrát do roka ako kolekcie na jar/leto a jeseň/zima. V roku 2019 uviedla na trh za obdobie jar/leto kolekciu s názvom Integrity. Fotografovanie tejto konkrétnej línie RTW prebehlo dokonca v dubajskej púšti. Pre aktuálne obdobie jeseň/zima zase predstavila nadčasovú kolekciu Matrix.
Materiály vyberá Klett podľa konkrétnej kolekcie. „Symbolom našej značky je hodváb a naše ikonické hodvábne šaty. Veľmi rada však pracujem aj s bavlnou, ľanom, vlnou, kašmírom. Preferujem v tvorbe skôr prírodné materiály s toleranciou umelých vlákien v podobe elastanu, ktorý nám garantuje komfort a stálosť látky aj bez väčšej gramáže,“ vysvetľuje. Majiteľka značky tiež vytvára vlastné látky, ktoré si vzormi necháva potláčať v Taliansku a Turecku.
Filozofiu, ktorou sa riadi pri vedení vlastného biznisu, zachováva od samého začiatku. „Prenášanie ženskosti, elegancie a harmónie do odevu. Vhodným strihovým riešením, charakteristickými dezénmi vlastných autorských látok prinášame v našich modeloch ženám pocit komfortu a jedinečnosti,“ vysvetľuje. Jednoducho módu, ktorá pochádza z dielne JK Klett, venuje jej zakladateľka a majiteľka ženám, ktoré sú aktívne. Ako v osobnom, tak i pracovnom živote. „Chceme ich sprevádzať a dávať im pocit istoty, že náš odev a štýl ich nikdy nezradí,“ dopĺňa Klett.
Jeseň je obdobie plné módnych udalostí
Pri otázke, či sa pri tvorbe drží trendov, vraví, že tie si v značke vytvárajú sami. „Ak ste aktívny a úspešný v módnom biznise 25 rokov, viete sa obklopiť správnymi ľuďmi z novej generácie a tiež ľuďmi so skúsenosťami, nemusíte sa báť tvoriť a šíriť vlastnú filozofiu v obliekaní, kde určité trendy patria. In v móde dnes znamená byť spokojný, šťastný a nemyslieť len sám na seba. Byť pozitívny, so záujmom o záchranu našej planéty a ľudstva,“ hovorí Klett.
Majiteľka značky, módna návrhárka a dizajnérka chce, aby sa ženy v jej kúskoch cítili pohodlne. Foto: archív značky JK Klett
Práve takéto jesenné obdobie je pre majiteľku značky JK Klett z pracovného hľadiska jedno z najnáročnejších. Konajú sa totiž rôzne fashion weeky, veľtrhy a iné udalosti spojené s módou. „Je to čas pred Vianocami a plesovou sezónou, my sa v podstate na chvíľku zastavíme až v apríli, máji, pokiaľ sa nerozhodnem, že v tomto období už budeme otvárať ďalší obchod,“ vraví s úsmevom.
Úspešná podnikateľka sa tiež zaujíma o charitu. Založila občianske združenie, nadačný fond a zapojila sa do projektu Fashion Revolution, ktorý upozorňuje na detskú prácu v módnom priemysle.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]