Čo sa za posledný mesiac udialo vo svete marketingu? Výber aktuálnych víťazov a porazených, ktorý tvoria samé známe mená, zostavili Ida Vrabcová Bírová, Head of Ideas v agentúre PS:Digital, a Róbert Potoma, Social Media Specialist & ideamaker v agentúre Promiseo. Článok vám prinášame v spolupráci s Asociáciou digitálnych marketingových agentúr.
Výber Idy Vrabcovej Bírovej
Lidl má vlastný merch
V Česku prišiel Lidl s vlastným merchom, ktorý je postavený iba na obrovskom logu na štýl značky Supreme. A keďže ide o český trh, medzi merchom majú svoje čestné miesto aj ponožky či šľapky. Ak sa pýtate, čo im to tam u susedov napadlo, tak vedzte, že mužská kolekcia je už dávno vypredaná a v agentúre sme si všimli aj to, že v Holandsku či Fínsku sa tento merch v hodnote cca 15 eur predáva na internete ako luxusný tovar za stovky eur. Nuž, recesia sa dnes nosí.

Telekom, Ikea aj Maroš Kramár.
Čo si odborníci myslia o nedávnych marketingových kampaniach
Keď vám Twitter spravuje strážnik
Nie vždy sa to skončí zle, ak dáte svoje sociálne siete spravovať „neskúsenej“ osobe. National Cowboy & Western Heritage Museum v Oklahome počas karantény, a teda aj uzávierky, zverilo svoj Twitter účet ich hlavného strážnikovi Timovi. Ide o staršieho pána, a tak vyzerajú aj jeho tweety. Často sú milé, vtipné, ale tiež neskúsené, s chybami či zlými hashtagmi. Niekedy dokonca Tim používa Twitter namiesto Googlu… A práve to na ľudí zafungovalo až tak, že sa celý tento počin stal virálnym po celom svete a záujem o múzeum rapídne stúpol. Odporúčam prečítať si pár jeho úsmevných príspevkov.
Didn’t get the Selfie Station photo quite right. I get it now. Here’s the Selfie Station in the Warhol and the West running through May 10, 2020. Thanks, Tim pic.twitter.com/lDVd8GaIXs
Reklama— Nat’l Cowboy Museum (@ncwhm) March 19, 2020
McDonald’s či 365.bank vytvorili kvalitné reklamy aj počas krízy.
Naopak, Amazonu sa to nepodarilo
Fail:
Lasso, kópia TikToku, končí
Facebook po roku a pol ruší svoju aplikáciu Lasso. Možno ste o nej nepočuli, pretože bola spustená iba na niektorých trhoch, hlavne v Južnej Amerike. No keďže išlo o čistý klon oveľa slávnejšej a obľúbenejšej aplikácie TikTok, ktorá počas „korona“ mesiacov zaznamenala obrovský boom, nie je sa čomu čudovať. Ponaučenie pre Facebook – namiesto kopírovania sa oplatí venovať energiu a čas do niečoho nového. Je to risk, ale spraviť duplikát je evidentne rovnaký hazard a nie vždy to vyjde tak dobre, ako keď Instagram úspešne ukradol Snapchatu Stories formát.
Facebook’s TikTok clone lasso is shutting down ahead of the Instagram Reels launch, so basically Fb lost 2 years by half-assing. Brb, gotta go save my zero Lassos pic.twitter.com/VgKImjgWM4
— Josh Constine -SignalFire (@JoshConstine) July 2, 2020
Výber Róberta Potomu
Tatra Banka – Bejby Blue
Na tejto kampani sa mi páči hlavne inovatívnosť – prvé výraznejšie využitie digitálnej osobnosti v reklame na Slovensku. Teasing (použitie Bejby Blue v pesničke od influencera Dalyba) bol originálny a vzbudil záujem medzi mladými na Slovensku, čo vyvolalo vlnu diskusií, kto je vlastne Bejby Blue. Vyzdvihnúť musím dobrú prácu s cieľovou skupinou, pretože kampaň sa nachádza najmä na Instagrame, Youtube a TikToku. Už teraz som zvedavý, ako kampaň bude pokračovať ďalej.
Liga za duševné zdravie – Koľko váži duša?
Skvelá a v týchto ťažkých časoch naozaj potrebná kampaň. Páči sa mi kreatívne riešenie kampane, kde je vizuálnym symbolom duše pierko a následná hra so slovom vážiť. V kampani boli tiež využití najmä uveriteľní influenceri, ktorí sa o podobnú problematiku reálne zaujímajú. Skvelým doplnkom kampane bol aj AR filter na Instagrame a minimalistické vizuály na Facebooku.
Fail:
Mark Zuckerberg a jeho neskoré kroky
Za najväčší fail považujem neskoré kroky Marka Zuckerberga a jeho snahu odvrátiť bojkot značiek ako Verizon, Coca Cola, Honda či Unilever. Dlhodobo, narozdiel od iných sociálnych sietí, nerobil s rasistickým obsahom či fake news vôbec nič a v tichosti ich toleroval. Pridanie nejakých štítkov na označenie obsahu, ktorý je proti pravidlám, považujem teda za trápny pokus zlepšiť si PR. Využite túto príležitosť a inzerujte v júli na Facebooku viac, pretože ceny inzercie sa môžu znížiť.
Asociácia digitálnych marketingových agentúr Adma je združenie profesionálnych agentúr, ktoré pôsobia v oblasti digitálneho marketingu. Jej úlohou je najmä rozvoj digitálneho marketingu na Slovensku.
Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk