20. januára 2020

Ocitli ste sa na kariérnej križovatke a hľadáte nové zamestnanie? Azda vás zaujme voľná pracovná pozícia v konkrétnej spoločnosti, rýchlo odošlete svoj životopis a čakáte. Týždeň, dva, tri. Nič sa nedeje, nikto sa vám neozýva. Možno ste to ešte nezažili a možno je vám to až príliš povedomé. Ako teda prelomiť ignoráciu zo strany personalistov? A čo ju spôsobuje? 

Máte 10 až 30 sekúnd

Ondrej Ivan, zakladateľ a CEO personálnej agentúry Headscout, najskôr približuje, že na Slovensku to síce nie je presne zmerané, no podľa odhadov viac ako 90 % uchádzačov o zamestnanie vyhľadáva pracovné ponuky na internete. Je to predsa jednoduché. Stačí, aby ste svoj životopis odoslali z pohodlia domova, cez formulár na webových stránkach alebo emailom.  

Pohovor má byť dialógom. Toto je 20 otázok, ktoré môžu položiť uchádzači o zamestnanie

Ondrej Ivan, zakladateľ a CEO Headscout

Odborník však prízvukuje, že sa kvôli internetu vytráca dôležitý aspekt. „Osobný rozmer komunikácie,“ dodáva. Čo je teda v prípade, že si hľadáte nové zamestnanie, rozhodujúce? „Priemerný čas, ktorý personalista venuje prvotnému screeningu životopisu, trvá 10 až 30 sekúnd,“ vraví Ondrej Ivan. Tento časový interval je pre vás mimoriadne dôležitý. Podľa odborníka totiž rozhoduje o tom, či sa do vášho životopisu HR manažér podrobnejšie začíta, alebo sa mu už venovať skrátka nebude. 

Následne sa môže stať, že vás personalista začne ignorovať. Čakáte týždeň, dva, tri a nič. Vladimír Koša, zakladateľ Consilium Consulting & Business Group, kariérny poradca a kouč, vysvetľuje, že niekedy spoločnosti dostávajú množstvo životopisov a pre vyťaženosť nedokážu odpovedať v dohodnutej alebo dohľadnej dobe. „Žiaľ, stáva sa niekedy, a to by sa naozaj nemalo, že uchádzači nedostanú odpoveď vôbec. Takúto spätnú väzbu dostávame od kandidátov čoraz častejšie,“ vyhodnocuje. 

Volajte, mailujte ale osobne nikam nechoďte

„Väčšina veľkých spoločností napíše potvrdzujúci email, že obdržali vašu žiadosť a životopis, do dvoch dní. A to aj s informáciou, ako bude vyzerať nasledovný proces,“ ozrejmuje bližšie Vladimír Koša. Niektorí zamestnávatelia sa s vami podľa odborníka ihneď spoja, aby si dohodli osobné stretnutie a pohovor.  

Vladimír Koša, zakladateľ Consilium Consulting & Business Group

Ak ale odpoveď zo strany spoločnosti, v ktorej sa uchádzate o voľnú pracovnú pozíciu, neprichádza, mali by ste podľa Ondreja Ivana čakať týždeň, maximálne dva. To považuje za rozumný časový rámec. Pokiaľ ste stopercentne presvedčení, že spĺňate požiadavky a pre spoločnosť by ste boli pridanou hodnotou, nebojte sa ozvať a zistiť, v akom stave je vaša žiadosť. Ako? „Odporúčam telefonicky,“ hovorí  vzápätí odborník.

Dlhodobo nezamestnaný človek na pohovore? Netreba klamať, no dať zmysel kariérnej pauze

Keď sa pre tento krok rozhodnete, personalista by mal oceniť úsilie, ktoré vyviniete navyše, a taktiež váš evidentný záujem. Počas tohto telefonátu sa správajte rovnako, ako keby ste boli priamo na pohovore. Ondrej Ivan poukazuje na to, že podporujete svoj životopis follow-upom, takže by ste sa mali vopred pripraviť. Premyslite si, čo chcete telefonátom získať, a očakávajte otázky. To vám dá možnosť vyniknúť medzi ostatnými uchádzačmi.

A čo po pohovore: čakať, či sa firma ozve, alebo sa pripomenúť? Niekoľko tipov (v angličtine)

Necítite sa pri slove telefonát dvakrát príjemne? Vladimír Koša dodáva, že sa pokojne môžete HR manažérovi pripomenúť v sprievodnom emaile. „Uveďte, že ste reagovali vtedy a vtedy, overte si, či váš životopis obdržal a požiadajte znovu o spätnú väzbu,“ radí. Ani jeden z odborníkov však neodporúča, aby ste v prípade, že vás personalista ignoruje, zašli do spoločnosti osobne. „Myslím, že takéto správanie môže byť v niektorých prípadoch považované za nežiadúce,“ upresňuje Ondrej Ivan a Vladimír Koša dodáva: „Túto stratégiu osobne neodporúčam.“

Pedantní detailisti a ich preklepy

Nedajte sa pomýliť, HR manažéri veľmi dobre vedia, že na trhu je málo kvalitných kandidátov a veľa zaujímavých pracovných pozícií. Pokiaľ vás ignorujú, možno ste niekde urobili chybu, ktorá sa neodpúšťa. Ondrej Ivan menuje, že personalistu môžu odradiť od ďalšej komunikácie s vami napríklad skúsenosti, nekorešpondujúce  s popisom práce pre voľnú pozíciu, nevhodná úprava životopisu či fotografia.  

A to nie je ani zďaleka všetko. „Uchádzači až prekvapivo často zabúdajú na správnu gramatiku, odseky či čiarky. No na druhej strane medzi schopnosti radi napíšu, že sú pedantní a majú zmysel pre detail,“ uvádza Ondrej Ivan. Kameňom úrazu sa môže stať i krátky životopis, príliš dlhý životopis alebo len všeobecný a nič nehovoriaci sprievodný list. Odborník odporúča, aby ste si tieto podklady pripravili vždy na mieru pre konkrétnu pozíciu a spoločnosť.  

Posielanie životopisov kade-tade

Zrejme najčastejšia chyba v komunikácii s HR manažérom, ktorá vám môže zmariť šance na úspech, je podľa odborníka nevysvetlenie medzier v životopise. Pokiaľ ste medzi jednotlivými zamestnaniami nepracovali, mali by ste to aspoň stručne odôvodniť a nenechávať si to len na osobný pohovor. „Tak ďaleko sa práve kvôli tomuto ani nemusíte dostať,“ vysvetľuje Ondrej Ivan.  

Ďalšou častou chybou, ktorú podľa odborníka personalisti nemajú dvakrát v láske, je, keď ako uchádzači o zamestnanie posielate svoj životopis na rôzne, a niekedy aj absolútne nesúvisiace pozície v rámci jednej spoločnosti. I to môže byť dôvod, pre ktorý sa vás skrátka rozhodnú ignorovať. Tomuto problému sa môžete podľa Ondreja Ivana vyhnúť aj kvalitným sprievodným listom. Na mieru ho zostavíte nasledovne:  

  • Poriadne si prečítajte popis pracovnej pozície. 
  • Naštudujte si spoločnosť, jej úspechy, komunikáciu a kultúru. 
  • Robte si krátke poznámky, na základe ktorých zostavíte stručný sprievodný list.  
  • Tento podklad má reflektovať, prečo sa hodíte na pracovnú pozíciu i do spoločnosti.  

A v neposlednom rade nezabúdajte na to, že je lepšie, keď po vás životopis, ale tiež sprievodný list prečíta niekto ďalší. Nech už je to váš partner, rodinný príslušník alebo priateľ. Podľa Ondreja Ivana vám tento človek pomôže nájsť prehliadnuté pravopisné a štylistické chyby, no tiež pochopiť, prečo vás niektorí HR manažéri v minulosti ignorovali. A tohoto problému sa v budúcnosti vyvarujete.  

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk