11. augusta 2020

S nástupom koronakrízy zaznamenali v priebehu marca medziročný prepad predaja o viac ako 60 %, po znovuotvorení obchodov naopak prišla neschopnosť uspokojiť požiadavky zákazníkov. Firma zo Starej Turej vyrábajúca bicykle značky CTM bude na tento rok spomínať ešte dlho. „Všetko je preč, sklady sú prázdne,“ hovorí jeden z majiteľov Kamil Vrábel počas našej návštevy. Ako ich ovplyvnil dramatický nárast predaja bicyklov na Slovensku aj vo svete?

Takéto turbulentné obdobie ešte dvojica Kamil Vrábel a Miroslav Lukáč nezažila, a to v biznise pôsobia už od 90. rokov, teda doby po revolúcii, keď sa celé podnikateľské odvetvie len kreovalo. Premýšľali vtedy, čomu sa budú venovať, keďže práca v neďalekej fabrike po skončení strednej školy ich nebavila.

Dvojica sa teda pustila do opravovania bicyklov v garáži starého domu. „Prekvapivo bol o to obrovský záujem. Popri servise sme neskôr začali predávať aj náhradné diely a postupne sme zisťovali, že nám pred domom stoja rady ľudí,“ spomínajú. V tom čase nemali žiadnu stratégiu ani podnikateľský plán, len podľa vlastných slov „trafili správny čas a uspokojovali dopyt.“

Sladký život na medovej farme? Nie vždy.
Rodinná firma vymýšľa nové produkty, aby prežila ťažké časy

K maloobchodnej prevádzke so športovým materiálom v roku 1996 postupne pribudli ďalšie na Myjave a v Novom Meste nad Váhom, a začali sa venovať aj veľkoobchodnej činnosti – stali sa dovozcom bicyklov dvoch českých spoločností na Slovensko.

Postupne si budovali sieť odberateľov, výroba a distribúcia vlastnej značky prišla až o štyri roky neskôr. Od malej firmy z Topoľčian vtedy po vzájomnej dohode prevzali upadajúcu značku CTM, ktorá produkovala približne 500 bicyklov ročne. V tej dobe na Slovensku teda „kraľovali“ omnoho väčší výrobcovia a dovozcovia. Postupne sa však posunuli od produkcie 500 kusov ročne až k súčasným vyše 50-tisícom bicyklov. Sú najväčším dodávateľom bicyklov na Slovensku a zároveň druhým najväčším slovenským výrobcom.

Nástup korony

Zaťažkávacou skúškou bola pre nich, podobne ako pre väčšinu firiem, koronavírusová pandémia. Podobný pohotovostný režim si pamätajú len z obdobia ekonomickej krízy v roku 2009. „Naučili sme sa, že je potrebné urobiť ten najhorší možný scenár, a podľa neho postupovať. Bolo ním, že pôjdeme na polovicu nášho obratu,“ hovorí Vrábel.

V tom období u nich vo výrobe pracovala iba tretina pracovníkov, firma prichádzala o vrchol sezóny a začínala rokovať s bankou. Pripravovali sa na to, že situácia potrvá dlhšie, budú sa musieť rozlúčiť s 20 – 30 % zamestnancov.

Trenčianski vedci vyvinuli recyklovanú zmes pre pneumatiky.
Chcú na ňu medzinárodný patent

Z tohto myslenia však vytriezveli už o pár týždňov, keď sa medzi znovuotvorenými obchodmi v prvej fáze ocitli okrem malých predajní, potrieb a opravovní aj predajne bicyklov. „Bolo to šialené, dopyt stúpol oproti predchádzajúcemu roku o 100 %. Objednávky nám narástli na tisíc kusov denne, no my sme boli schopní vyrobiť za deň len 400 – 500 bicyklov,“ vysvetľuje.

Aj oni, podobne ako mnohí ďalší výrobcovia, začali zápasiť s neschopnosťou uspokojiť požiadavky zákazníkov a dramatický nárast predaja sa čoskoro prejavil všeobecným nedostatkom bicyklov na trhu. Tá istá situácia sa po znovuotvorení prevádzok postupne zopakovala vo všetkých krajinách.

Ak sme si mysleli, aké zlaté časy pre výrobcov bicyklov nastali a ako z tejto krízy „vyťažili“, dvojica nás vyviedla z omylu. Išlo skôr len o vyprázdnenie skladov a zbavenie sa starších modelov, ktoré by za iných okolností dopredávali postupne za zlacnené ceny.

„Množstvo bicyklov na sezónu je s predstihom nakontrahované a v priebehu sezóny už ho nie je možné doplniť. Proces od objednávky tovarov až po dodávku trvá minimálne šesť mesiacov,“ vysvetľuje Lukáč. Navyše, v tejto sezóne sa museli potýkať aj s problematickým zásobovaním, najmä pri dodávkach rámov bicyklov.

Ako to vyzerá vo firme CTM?

Viac o firme CTM si prečítate v augustovom vydaní magazínu Forbes. Kúpiť si ho môžete TU.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?