18. apríla 2019

Fintechová aplikácia Effy je, jednoducho povedané, hra pre deti, ktorá ich naučí, ako správne nakladať s financiami. Jej tvorcovia veria, že finančná gramotnosť by sa mala u ľudí budovať už v čo najmladšom veku – a ako inak, ak nie formou technológií, ktoré sú súčasťou nášho každodenného života. A táto myšlienka už stihla zaujať aj niekoľko bánk.

Trojica v zložení Radovan Šalitroš, Peter Imrich a Branislav Adamovič má najmenej dve veci spoločné. Tou prvou je stabilné zamestnanie v rozvíjajúcom sa IT sektore v Košiciach a druhou je odhodlanie využiť svoj voľný čas na to, aby vybudovali niečo vlastné a prospešné. Po nociach či na úkor dovoleniek tak postupne začali budovať myšlienku aplikácie, ktorá má naučiť našich najmenších finančnej gramotnosti.

Z Košíc vytvorili Silicon Valley. Alebo to aspoň skúšajú

„Mám skúsenosti z oblasti finančníctva a viem, ako dôležité je všeobecné vzdelanie v tomto smere. V našej aplikácii však nejde o špecializované finančné produkty alebo nebodaj o finančné inžinierstvo. Dôležité je chápať hodnotu peňazí a naučiť sa narábať s nimi tak, aby sme sa v budúcnosti vyhli nepríjemnostiam,“ vysvetľuje Adamovič. Cieľom aplikácie je preto naučiť deti efektívne hospodáriť s vlastnými financiami (vreckovým) a osvojiť si návyky, ktoré im pomôžu v dospelosti.

Maskotom aplikácie je sova – symbol múdrosti. Foto: Ján Telepovský

Ako vlastne funguje?

Od začiatku však bolo jasné, že keďže ich cieľovou skupinou budú deti vo veku 8 až 14 rokov, aplikácia musí mať hravú formu a byť intuitívna. „V prvom rade si ju však musí stiahnuť rodič, ktorý svojmu dieťaťu zadá úlohy a nastaví ich cenu. Samotné dieťa plní tieto úlohy a okrem nich spravuje aj svoj „wishlist“, čiže zoznam želaní a vecí, na ktoré si sporí. Umytím riadu a vyvenčením psa si tak môže zarobiť napríklad na novú hračku,“ hovorí Šalitroš.

Viete ako budú vyzerať banky o pár rokov? Toto sú technologické trendy, ktoré ich zmenia na nepoznanie

Ďalšou funkciou je cashflow – aplikácia totiž sleduje všetky príjmy a výdavky a dieťa vidí v prehľadnom grafe svoje úspechy, respektíve nedostatky. Ak sa mu darí a dostane sa do vyšších úrovní, naučí sa tiež ako fungujú poistky alebo pôžička. Trojica však navrhla aplikáciu tak, aby bola kompatibilná s bankovými produktmi – napríklad s reálnymi detskými účtami alebo podúčtami rodičov – ale môže sa pre ňu rozhodnúť aj rodič, ktorý ešte nechce svojmu dieťaťu zverovať skutočné peniaze. Využije preto virtuálnu menu Effy coin.

Effy má však aj ďalšiu výhodu. „Ak je rodič napríklad dlhšie v práci alebo na služobnej ceste, stále vie svojmu dieťaťu naplánovať úlohy, alebo mu dať malé vreckové. Keď napokon príde domov, rodina si môže užívať hodnotné chvíle. O finančné vzdelanie sa postará Effy,“ konštatuje Imrich.

Hravý a farebný vizuál aplikácie. Foto: Ján Telepovský

Košičania už stihli predstaviť svoju aplikáciu na niekoľkých súťažiach a za úspech, ktorý po približne dvoch rokoch vyvíjania popri full-time práci dosiahli, sa skutočne hanbiť nemusia. „Štartovacou čiarou bola pre nás súťaž, ktorú organizoval Univerzitný vedecký park Technicom a z ktorej sme postúpili na medzinárodnú úroveň. Finále v Budapešti sa nám podarilo vyhrať a to nás ešte viac utvrdilo v tom, že pracujeme na produkte, ktorý ma globálny význam a uplatnenie. Následne sme prezentovali Effy na rôznych startupových eventoch v rámci celej V4,“ hovorí Šalitroš. Imrich však dodáva, že za zmienku tiež stojí nominácia v Central Europe Startup Awards v kategórií fintech aplikácia. A hoci im víťazstvo ušlo „o chlp“, sú radi za to, že sa tam prebojovali ako jediný startup z východného Slovenska.

Teraz prichádzajú do hry banky

Trojica sa od začiatku netajila ambíciou ponúknuť svoj produkt aj bankám, pretože chceli, aby sa dostal k čo najväčšiemu počtu mladých ľudí. A tento cieľ aj dosiahli. O aplikáciu prejavila ako prvá záujem lokálna banka, s ktorou už stihli podpísať kontrakt a v súčasnosti vedú aktívne rokovania o forme spolupráce. Nepôjde teda o predaj, ale o nadviazanie partnerstva a dodávanie služby. „Effy berieme ako naše dieťa, ktoré sa snažíme rozvíjať. Rovnaký prístup majú všetci členovia tímu, a preto by sme radi ostali v pozícii dodávateľa a mohli ovplyvňovať ďalší vývoj,“ hovorí Šalitroš.

Aplikáciu si tak široká verejnosť bude mať na Slovensku možnosť otestovať až pod hlavičkou spomínanej banky, ktorá ju plánuje uviesť na trh v priebehu tohto roka (meno banky sa preto ešte nemôže zverejniť, pozn.red). Ambície Košičanov tam však nekončia a dnes vedú aktívne rokovania aj s bankami v Česku, Holandsku či Írsku. Zdá sa teda, že prebdené večery a investované vlastné úspory začínajú prinášať ovocie.

Hlavné foto: zľava Adamovič, Šalitroš a Imrich. Foto: Peter Čontoš

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk