Tento článok je brandvoice. Čo to znamená?
3. apríla 2019

Mať pobočky plné priehradok, kde sa sedí a čaká s poradovým číslom nestačí. Banky to už pochopili. Ak sa niečo za posledné roky zmenilo, tak je to spôsob, ako s nimi klienti prichádzajú do kontaktu. Nechcú riešiť otváracie hodiny, dlhé čakanie, a nekonečné papierovanie. Vďaka novým technológiám  ani nemusia. Pozreli sme sa preto na to, ktoré technologické trendy budú pre bankovníctvo disruptívne.

„Mobile first“, alebo všetko z mobilu

Návšteva pobočiek určite nepatrí medzi činnosti, ktoré by človek aktívne vyhľadával. Potvrdzuje to neustále rastúca obľúbenosť mobilného bankovníctva, ktoré postupne robí aj z internet bankingu prežitok minulosti. Dokonca, podľa štatistického portálu Statista bude budúci rok vo svete až 80% všetkých transakcií realizovaných cez mobilnú aplikáciu.

Aj preto sa už dnes vytvára veľký priestor pre tzv. challenger banky, ako sú Starling, Atom, Monzo, či u nás 365.bank, Revolut a N26. Výhodou „mobile first“ bánk je, že cez nich môžete bankovať on-the-go 24/7. Sú navrhnuté tak, aby priniesli patričnú užívateľskú skúsenosť, ale aj bezpečnost, a pohodlie.

Dávno tak neplatí to, že mobile banking je iba na posielanie malých platieb a maximum čo dokáže, je zaplatiť faktúry cez QR kód. Spolupráca finančného a technologického sektora totiž vytvára čoraz viac možností, napríklad aj na správu majetku a investícií či wealth management.

„Mobilné banky nie sú len o aplikácii, v ktorej zaplatíte účet alebo spravíte prevod. Sú to celé banky v mobile. Stávajú sa našimi poradcami a strážcami výdavkov. Primárnou úlohou mobilnej banky je zjednodušiť človeku život od výplaty k výplate, ale aj uľahčiť spravovanie jeho financií v dlhodobom horizonte, tzv. slow money,“ hovorí Marek Šupa, CEO mobilnej 365.bank.

Foto: Unsplash/Markus Spiske

Big data sú “big deal” v kvalite služieb

Gigantom, ako sú GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple) ľudia denne poskytujú objemy dát. Rovnako tak aj bankám. Zo štúdie jednej z najrenomovanejších poradenských spoločností vyplýva, že až 67% klientov bánk, by bolo ochotných zdieľať viac informácií, výmenou za nové výhody.  Ak má byť zber dát na niečo dobrý a prinášať hodnotné zistenia, nie iba neužitočné metriky, treba mu venovať náležitú pozornosť.

Vďaka pokročilým prediktívnym modelom, umelej inteligencii a machine learningu, dokážu banky tieto objemy dát spracovávať efektívne, a prinášať tak naozaj relevantné a personalizované ponuky.

Ľudia aj firmy si začínajú postupne uvedomovať, že dáta sa dajú veľmi dobre zhodnotiť. Zatiaľ čo jedným je to spôsob, ako výmenou za svoje údaje získať rôzne benefity, pre druhých sú to cenné poznatky, vďaka ktorým môžu skvalitňovať služby.

“Príkladov, ako sa dá v banke pracovať s dátovou analytikou je mnoho, v praxi sa to môže prejaviť tak, že neponúkne úver niekomu, kto ho nepotrebuje, ale osloví relevantného klienta ponukou šitou na mieru. Alebo mu môže dávať užitočné postrehy, ktoré mu dopomôžu zmeniť svoje finančné správanie. Napríklad cez push notifikáciu mu povie, že väčšina jemu podobných ľudí má usporených viac peňazí ako on, a tak by sa mal začať zaoberať tým, ako viac ušetriť. Vďaka správnemu prístupu k dátovej analytike mu vie poradiť, kedy je už najvyšší čas na kúpu nového auta, než dokola platiť za opravu toho starého,” menuje konkrétne výhody M. Šupa.

365.bank, mobile
Foto: Unsplash/Rami Al-zayat

Banka ako platforma

Spolupráca finančného a technologického sektora nie je iba o tom, ako umožniť klientom čo najjednoduchší kontakt s bankou. Ponúka veľa možností, aby ľudia mohli vďaka svojej banke využívať, okrem bežných produktov, aj celý ekosystém finančných nástrojov. Banka je teda finančnou inštitúciou a zároveň aj technologickou platformou.

Marketplace predstavuje situáciu, kedy sa banka nesnaží svojpomocne vyvíjať portfólio vlastných produktov, ale vytvára platformu, niečo ako je obchod s aplikáciami, kde poskytne priestor na predaj iných produktov.

Napríklad britská Starling bank poskytuje účet s kartou a ostatné služby zabezpečuje tretími stranami. Práve marketplace tvorí jeden z jej základných pilierov. Ako v auguste minulého roka na ich blogu poznamenala CEO Anne Boden, ide o jeden z najväčších ekosystémov v Európe, ktorý umožňuje klientom banky prístup k doplnkovým ponukám od poisťovní, k hypotékam až po dôchodky a investičné služby.

Podľa ďalšieho prieskumu, do ktorého sa zapojilo vyše 600 expertov z bankového sektoru, sa tiež očakáva, že v horizonte dvoch rokov vyše polovica bánk bude pracovať na vlastnej marketplace platforme, do 10 rokov to má byť až 9 z 10 bánk. Nahráva tomu aj prijatá legislatíva PSD2, ktorá bude banky viesť k „open bankingu“ a väčšej náklonnosti spolupracovať s fintech startupmi, ktoré tieto služby poskytujú. Vďaka takýmto riešeniam môžu banky napríklad zjednodušiť investovanie, ponúkať pokročilé analytiky pre klientov v maloobchode, alebo napríklad pomôcť bežným užívateľom vyhľadávať zľavy. Získavajú všetci. Klienti majú nové možnosti, banky lepšie produkty a tech firmy majú možnosť dostať produkt bližšie k používateľom.

Hlavné foto: Unsplash/Jean Gerber