9. septembra 2019

Medzi najčastejšie firemné benefity, ktoré ponúkajú zamestnávatelia svojim zamestnancom, patria stále neformálne akcie a teambuildingy. Avšak uchádzači o zamestnanie sa môžu stretnúť aj s s príspevkami na tetovanie či pomocou s domácimi prácami. 

Trendy z Bratislavy sa presúvajú aj do metropoly východu. Aspoň to ukazujú najnovšie čísla portálu Profesia, ktorý sa pozrel na to, aké esá firmy vyťahujú z rukáva v súťaži o zamestnancov. Pravidlo, že sa ľudia pozerajú iba na platy, už neplatí. Firmy pôsobiace na východe krajiny sa snažia predísť odlivu zamestnancov na západ tým, že im k výplate pridávajú aj „niečo navyše“. To potvrdzujú aj oficiálne štatistiky portálu Platy.sk, ktorý spadá do portfólia Profesie.

Firmy lákajú ľudí na benefity. Ponúkajú luxusné autá aj masáže v office

Kým v roku 2017 bola v Košiciach evidovaná približne štvrtina zamestnancov bez benefitu, v roku 2019 to bolo len niečo vyše 21 percent zamestnancov. Aj keď čísla ukazujú, že sa Košice pomaly doťahujú na hlavné mesto, kde má výhody v zamestnaní viac ako 80 percent ľudí, úplne iný obraz vytvárajú okresy na hranici s Ukrajinou. V Medzilaborciach, Snine či Sobranciach je bez benefitov viac ako polovica zamestnancov.

Telefón ako samozrejmosť

Jednotkou medzi výhodami naďalej zostávajú neformálne firemné stretnutia, ktoré využíva zhruba tretina zamestnávateľov. Avšak ešte v roku 2008 ich malo podľa portálu Platy.sk v priemere iba osem percent kvalifikovaých technických pracovníkov. Dnes už mnohé výhody vnímajú zamestnanci ako samozrejmosť. A to najmä dostať od firmy mobilný telefón, počítač či osobné auto aj na súkromné účely. Nástup generácie miléniálov na trh práce však tieto požiadavky mení.

„Ukazuje sa, že medzi benefitmi, ktoré ľudí lákajú najviac, sú najmä tie, čo súvisia s väčšou voľnosťou. Aj z tohto dôvodu ponúkajú firmy čoraz častejšie výhody ako flexibilný pracovný čas a možnosť pracovať z domu,“ vysvetľuje hovorkyňa spoločnosti Profesia Nikola Richterová. V súčasnosti flexibilne pracuje až 39 percent zamestnancov v Bratislavskom kraji a približne 31 percent zasa v tom košickom. Tieto dve miesta dominujú aj pri ponukách, kde dáva zamestnávateľ možnosť pracovať z domu.

Ak si hľadáte zamestnanie, zbystrite pozornosť: Tu sú spôsoby, ako nepodľahnúť stresu či vyhoreniu

Na druhej strane regionálny rozdiel je pri tomto benefite citeľný. Kým v Bratislave môže mať home office takmer tretina ľudí, v Prešovskom kraji je to len osem percent pracovníkov. Podobne sú však na tom aj zamestnanci v Nitrianskom či Trenčianskom kraji.

Peniaze nevymizli

Pri voľnejšej pracovnej dobe to ale nekončí. Podľa Richterovej sú na Slovensku už aj firmy, ktoré ponúkajú ako benefit príspevok na tetovanie, či pomoc so žehlením. „Zamestnanci môžu doniesť veci podľa potreby a vyhnúť sa týmto domácim prácam,“ dodáva.

Aj keď mladší ľudia sa postavili za flexibilnú pracovnú dobu, trináste platy a odmeny neupadli do úplného zabudnutia. Prieskum portálu hovorí o tom, že priemerná ročná výška provízii predstavuje za rok 1015 eur v hrubom. Približne 10 percent ľudí dostáva odmenu do 140 eur, štvrtina zamestnancov do 300 eur. „Keď sa pozrieme, akú výšku odmeny má „najlepších“ 25 percent zamestnancov, tak je to nad 1480 eur a najlepšie platená desatina pracovníkov dostáva odmeny nad 2500 eur,“ vysvetľuje Richterová.

Z peňažných benefitov sa adaptovalo napríklad aj doplnkové dôchodkové sporenie či príspevok na nadštandardnú zdravotnú starostlivosť.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk