26. apríla 2019

Hľadanie práce nemá jasné pravidlá, a tak vám tento krok do neznáma môže spôsobiť stres. Je to tiež obdobie, počas ktorého ste najviac náchylní na vyhorenie. To často nastáva v momente, keď do niečoho investujete oveľa viac, než spätne dostanete. Platí to najmä vtedy, ak vaša stratégia pri hľadaní zamestnania pozostáva z online žiadostí o pracovné miesta.

Sama som počula od jedného človeka, že cez internet podal asi stovku žiadostí o zamestnanie, no odpoveď dostal len z troch miest. Práca zohráva v životoch ľudí dôležitú úlohu.

Zakladateľ headhuntingovej agentúry:
Riešením vyhorenia môže byť aj nová pracovná ponuka

Niet teda divu, že hlboko ovplyvňuje i našu perspektívu. Tu je niekoľko spôsobov, ako eliminovať stres a vyhorenie, kým budete čakať na svoju vysnívanú pracovnú pozíciu:

Doprajte si detox v podobe skorého zaspávania

Nedostatok spánku spôsobuje, že ľudské telo vyhorí. To odpočinok vám pomôže prosperovať a dodá vám energiu na to, aby ste mohli myslieť kreatívne a konať cielene. Spánok berieme často ako samozrejmosť a nespíme dostatočne dlho. V procese hľadania nového zamestnania vám tak môže pomôcť aj odpočinok.

Preto s vyhorenými klientmi analyzujem ich spánok. Záleží mi totiž na ich blahobyte a chcem, aby pochopili spojenie medzi spánkom, produktivitou a emóciami.

Tipy, ako ušetriť čas pri hľadaní práce: 

  • K stresu môže viesť i to, ak si veci nedokážete správne zorganizovať. Mám rada aplikáciu Jibber Jobber, a tak ju odporúčam aj klientom. Tá vám pomôže s aktivitami, ktoré sa spájajú s hľadaním zamestnania.
  • Pokiaľ chcete získať emailové adresy ľudí, poslať im svoj životopis alebo s nimi nadviazať komunikáciu, tak využite služby headhunterov.
  • Pomôžte si počítačovým programom Applicant tracking system (ATS). Ten generuje, či ste vo svojom životopise použili také slová a opisy, ktoré sú pre spoločnosť relevantné.

Bojoval o titul Podnikateľa roka.
Po vyhorení sa vrhol do nového projektu a dnes vedie úspešnú firmu

Často si nedoprajete odporúčanú dávku spánku, čo je sedem až deväť hodín, pretože počas dňa nestihnete urobiť všetko, čo ste chceli. Dúfam, že vám tieto stratégie vrátia časť vášho nočného odpočinku.

Prestaňte tráviť všetok čas posielaním žiadostí

Správa spoločnosti LinkedIn uvádza, že 70 % ľudí v roku 2016 bolo najatých do firiem, s ktorými mali spojenie. Kľúčom je networking. Ak teda budete vypĺňať žiadosť o zamestnanie, tak sa uistite, že ste ju skompletizovali. Ľudia z Career Builder prišli na to, že len 30 % zamestnancov je ochotných stráviť viac ako 20 minút dokončovaním žiadosti o zamestnanie. Podľa mojej skúsenosti to však niekedy trvá i celú hodinu. Premýšľajte teda o tom, čo sa môžete naučiť , o čo sa môžete podeliť a čo môžete objaviť počas hodinovej networkingovej komunikácie.

Nezamilujte sa do pracovnej pozície priskoro

Viem, aký je to pocit. Videli ste pracovnú pozíciu a mali ste pocit, že sa k vám absolútne hodí. Tu ale prichádza problém. Lepšie pochopíte, o čo vlastne v konkrétnom zamestnaní ide, ak pôjdete do hĺbky. Po informačnom alebo formálnom pohovore je najlepší čas na to, aby ste zistili, či ide o ideálnu pracovnú pozíciu. Ak však budete príliš lipnúť na jednej ponuke, tak nemusíte postrehnúť ďalšie príležitosti, ktoré sa okolo vás vyskytnú.

Ak necháte niekoho iného, aby vám napísal životopis, tak sa držte 5 krokov

Spolupráca s kariérnym koučom alebo iným stratégom môže byť užitočná, no neberte ju na ľahkú váhu. Ak chcete eliminovať stres z tvorby životopisu, LinkedIn profilu alebo inej kariérnej dokumentácie, tak postupujte nasledovne:

  1. Nájdite ľudí, ktorí nielen napíšu váš životopis, no majú potrebné zázemie a tiež schopnosť poskytovať komplexnú podporu.
  2. Klaďte im tie správne otázky a sledujte ich prácu. Prísť tak môžete na to, či im počas práce ide o kvalitu alebo kvantitu.
  3. Investujete do niekoho, kto pre vás niečo zostaví. Kam sa takí ľudia, ale vďaka svojmu písaniu dostali? Zistite to.
  4. Akým ľuďom nedávno pomohli, a spolupracovali niekedy s ľuďmi, ako ste vy?
  5. Využívajú v procese písania vášho životopisu jedinečný prístup k obsahu? Práve váš životopis by totiž mal obsahovať všetky kariérne úspechy.

Buďte realistickí a rozumní

Nájsť si zamestnanie vám zaberie určitý čas, no oslavujte aj malé úspechy, ktoré vedú k nájdeniu tej správnej pracovnej pozície. O vlastných cieľoch tak premýšľajte postupne a nastavte si aj tie malé ciele, ktoré spustia do chodu ďalšie udalosti. Buďte však rozumní, nech sú tieto ciele špecifické, merateľné, dosiahnuteľné, realistické a časovo ohraničené. Taktiež buďte realistickí ohľadom toho, čo vlastne chcete a čo viete ponúknuť. Využívanie informácií o trhu práce vám môže pomôcť nastaviť si dosiahnuteľné ciele, ale zároveň musíte byť dostatočne odvážni na to, aby ste dokázali naplniť svoj skutočný potenciál.

Zhodnoťte svoju aktuálnu úroveň stresu

Výskum ukazuje, že stres ovplyvňuje tú časť vášho mozgu, ktorá je zodpovedná za výkonné funkcie. Tie ovplyvňujú vašu schopnosť rozhodovať sa, ale tiež vplývajú na vaše emócie a pozornosť. A práve to je najčastejším dôvodom, prečo sama navrhujem, aby sa ľudia v rámci stratégie hľadania zamestnania začali zaoberať aktivitami, ktoré posilnia napríklad ich sebavedomie. Je dôležité zistiť, kde sa práve v spektre vyhorenia nachádzate.

Hlavné foto: Unsplash/Victoria Heath

Prispievateľka Rachel Montanez píše pre Forbes.com o kariérnom rozvoji a vyhorení. 

Článok je súčasťou špeciálneho projektu Forbesu s názvom Nevyhorení, ktorý sa venuje problematike syndrómu vyhorenia, jeho príznakom a prevencii. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk