18. augusta 2020

Kolotoč pôžičiek aj bankrot stoja na podnikateľskej ceste Štefana Čemana, ktorý sa v roku 2012 rozhodol, že sa sústredí na predaj elektrobicyklov na Slovensku. Aby naštartoval biznis, musel investovať veľa energie aj peňazí do samotnej osvety okolo elektrobicyklov, ktoré boli v danom čase vnímané skôr ako vozidlo pre lenivých či náhrada babety.

Pred tromi rokmi sa však pomery zmenili a biznis sa odvtedy posúva výrazne vpred. Dnes Štefan Čeman vraví, že sa začína masová éra elektrobicyklov. 

Pracoval ako výrobný riaditeľ, riadil 350 ľudí a žil pohodlným životom zamestnanca. V roku 2012 však vášnivý cyklista a bývalý reprezentant v downhille pochopil, že chce byť slobodný a robiť to, čo má rád, a rozhodol sa vrátiť k bicyklom.

O bežných bicykloch hovorí ako o dinosauroch a budúcnosť vidí práve v elektrobicykloch, ktoré jazdcom ponúkajú pridanú hodnotu. „Je na tom oveľa väčšia sranda, jazda je dynamickejšia a popritom je to stále tréning ako na klasickom bicykli. Máte rovnaký šport, ale viac vidíte. Nemusíte sa obmedzovať – idem sám, lebo mi nikto nestíha. Spája to ľudí,“ vraví Štefan Čeman.

Ich bicykle putujú zo Starej Turej do sveta.
Sklady sú prázdne, hovoria o následkoch korony

V roku 2012 založil firmu Ride. “ Vtedy už mal rodinu a jeho rozhodnutie nieslo isté riziká. Začal totiž predávať elektrobicykle v časoch, keď o ne nebol veľký záujem.

„Niežeby elektrobicykle nikto nechcel, ale každý ich nenávidel. Nikto nerozumel, čo to robí, že to nechodí samo, že je to športový nástroj. Takže všetci to vyslovene odmietali,“ spomína podnikateľ. 

Ťažký rozbeh na dlhú trať

Na svoj biznis si na začiatok požičal 20-tisíc eur, čo mu okrem prvotných výdavkov na firmu umožnilo nákup prvých piatich elektrobicyklov. Povedal si, že bude predávať len to najlepšie, preto začínal so značkou KTM. Lacné elektrobicykle z Číny absolútne neprichádzali do úvahy.

„Bicykle som začal dávať do požičovní, lebo som vedel, že vygenerujú zákazníkov, ktorým sa to bude páčiť, a tí si ich následne budú chcieť kúpiť,“ vraví Čeman o svojom rozhodnutí vybudovať sieť požičovní.

Nakoľko nás ochránia cyklistické helmy?
Pri zrážke s autom len veľmi málo

„Prvé štyri či možno päť rokov to bolo vyslovene trápenie. Ani zďaleka to nešlo samo. Dnes už na otázku, či je to babeta, nedokážem reagovať,“ hovorí Štefan Čeman, ktorého počas ťažkých rokov držalo nad vodou aj predsavzatie, ktoré si dal pri odchode z práce v roku 2012, že to bude robiť do konca života.

„To ma držalo. Vravel som si, nebuď mäkký a nezačni robiť niečo iné. Mal som tendencie sa na to vykašľať,“ priznáva.

Prvý rok mala jeho firma obrat 14-tisíc eur, druhý 120-tisíc. Vtedy investoval do bicyklov 100-tisíc eur. „Pretáčali sme tovar a v zimných obdobiach som si požičiaval peniaze od kamarátov, od 20- do 50-tisíc,“ vraví podnikateľ, pre ktorého bol zlomovým rok 2017.

„Vtedy som v zime nezískal od kamarátov peniaze, takže som ‚zahučal‘. Celý biznis zastal. Zamestnanci sa vyplašili, polovica odišla, nemali sme tovar. Musel som predať autá, aby som mal z čoho zaplatiť DPH, a chceli ma vysťahovať z domu. Bola to dráma,“ rozpráva Štefan Čeman.

Bicykel, Ride.sk, Štefan Čeman
Štefan Čeman od začiatku vo svojej firme dbal najmä na kvalitu. Elektrobicykel sa vraj oplatí kupovať od ceny 2 000 eur. Foto: RIDE.sk

Od predaja k servisu, od dlhov k plusu

Paradoxne v roku 2017 prišiel aj moment, keď záujem o elektrobicykle začal výrazne stúpať a Štefanovi Čemanovi bez vyvinutia marketingových aktivít, na ktoré v tom čase nemal peniaze, začali prichádzať zákazníci z referencií. Založil dve spoločnosti Ride Service, ktorá sa sústreďuje na predaj a servis elektrobicyklov, a Ride Rental, zahŕňajúcu požičovne. 

Za minulý rok sa podarilo jeho firmám dosiahnuť tržby vyše 700-tisíc eur. „Nie je to zlé, ale prišli sme na limity tohto biznisu,“ vraví Čeman, ktorý v novembri prepustil všetkých zamestnancov a vytvoril nezávislú servisnú sieť v desiatich mestách.

„Myslím si, že biznis sa zmení a klasické bicyklové obchody nebudú fungovať ako dnes. Preto som sa viac začal venovať servisu a školeniu ľudí. Predpokladám totiž, že sa bude viac predávať online,“ vraví podnikateľ, ktorého servisnú sieť využíva aj Alza.

Štefan Čeman stojí za platformou Ride.sk. Foto: RIDE.sk

Podnikanie potrebuje čas

Štefan Čeman má za sebou náročné roky a za svojimi problémami vidí tiež zlú schopnosť odhadnúť čas. „Myslel som si, že rozbehám biznis za tri roky a nikdy som neveril Američanom, ktorí písali, že to trvá 10 – 15 rokov. Dnes už viem, že to naozaj trvá  tých 10 až 15 rokov. Mieril som vysoko, ale nemal som background, financovanie, poriadne nastavené procesy,“ priznáva. 

Napriek všetkému neprestal svojmu biznisu nikdy veriť a držal sa hesla: Rob to, čo ťa baví a z čoho majú ľudia úžitok, a budeš spokojný. „Až teraz sa začína masová éra elektrobicyklov. Doteraz to bola štartovacia fáza,“ hovorí Čeman s nadšením. 

Pre ľudí, ktorí uvažujú nad kúpou elektrobicykla, má Štefan Čeman radu. „Treba si kupovať bicykle, ktoré sú overené. Overenú značku s overeným pohonom, prípadne s overeným servisom. Len čo mám tieto tri veci, som v pohode,“ vraví. Treba sa však pripraviť, že elektrobicykel je finančne náročnejší. „Cena bicykla je aj o vybavení a kvalite. Ak mám poriadne požiadavky, tak si nemôžem kúpiť lacný bicykel, lebo to nebude fungovať,“ uzatvára podnikateľ. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?