Na Slovensko priniesli ekologickú náhradu alobalu a potravinovej fólie. Martin a Martina Gáborovci z Marianky založili slovenskú značku Včelobal. Z bavlny, vosku od tamojších včelárov, jojobového oleja a živice vyrábajú ekologické obaly na potraviny.
Do vlastného biznisu sa pustili, pretože sa im páčila skutočnosť, že by svojou prácou mohli prispieť k zníženiu plastového odpadu na skládkach a v prírode. „Baví nás práca, do ktorej môžeme zapojiť nielen počítač, ale aj ruky,“ upresňuje Martin. Ich voskové obrúsky stačí po použití opláchnuť, odložiť a sú pripravené na opätovné použitie.
Našli si ich pod stromčekom
Myšlienky, ako prestať používať plasty, nosili Martin s Martinou v hlavách už dlhší čas. A keď spolu cestovali na bicykloch po Ázii, kde videli pláže, dediny a lesy plné tohto materiálu, tak ich to len utvrdilo v tom, že používať plasty nie je správnou voľbou. „Výdobytok minulého storočia sa rozmohol prirýchlo a nekontrolovateľne,“ vysvetľuje Martin pre Forbes.sk.
A tak pri hľadaní vianočných darčekov pre svoje rodiny narazili na voskové obrúsky, ktoré sa im ale zdali byť pridrahé. Spokojní neboli ani s ponúkanými rozmermi, preto na ne zabudli.
Neočakávané prekvapenie však na nich čakalo počas vianočných sviatkov. „Teta, nevediac o našom predošlom pátraní, podomácky vyrobila prvé Včelobaly a celá rodina si ich našla pod stromčekom,“ spomína Martin.
Pre túto mladú dvojicu to bola podľa ich slov láska na prvý pohľad, vôňu, ale aj dotyk. Ihneď si vybavili ich prvý, vtedy zabudnutý kontakt s voskovými obrúskami. V tom momente sa už myšlienky vlastného ekologického biznisu chytili nadobro.
Martin hovorí, že vlastné ekologické obaly si môžete vyrobiť i vy. Chce to správne ingrediencie, trochu trpezlivosti a zalepených rúk. Foto: archív Včelobal
Presne takéto šetrné obaly totiž chceli sprístupniť každému. Svojej rodine, kamarátom aj širšiemu okoliu. Prvé Včelobaly z ich dielne uzreli svetlo sveta v apríli 2018. A záujem okolia o tieto ekologické obrúsky Martina s Martinou prekvapil. Ich počiatočné investície neboli vysoké, zhodujú sa na tom, že išlo o pár stoviek eur. Za tieto peniaze nakúpili základné suroviny, potrebné náradie a sami doma vyrobili prvé kusy. S narastajúcim záujmom však proces výroby neustále vylepšujú.
Ceny produktov sú výzva
Na tom, aby značka Včelobal napredovala, pracujú neustále. Navrhnúť a vyrobiť prvé skutočné obaly im zabralo mesiace. Martinu v tom čase zamestnával ich polročný syn Benjamín a Martin sa zase ich spoločnému biznisu dokázal venovať len po práci, keď jeho rodina spala. „Začali sme testovať rôzne typy bavlnených látok, pomery zmesi vosku, živice a jojobového oleja a zisťovali sme, ktoré sú najvhodnejšie,“ opisuje Martin pre Forbes.sk.
V korporátnej práci trpeli. Otvorili si vlastný bezobalový obchod
Ich predaj naštartovala najmä online obchod s handmade produktmi slovenských výrobcov a niekoľko instagramových postov od známych osobností, medzi ktoré patrili napríklad herečka Kristína Tormová alebo streetstyle blogerka Marika Beňadik Majorová známa ako Tonbogirl.
V júli 2018 poslali Martin s Martinou vzorky ich produktov na chemické skúšky. Chceli si byť absolútne istí, že bavlny, ktoré používajú, pri kontakte s potravinami neuvoľňujú žiadne škodlivé látky. A výsledok? Včelobaly testom prešli.
Bez včelieho vosku od lokálnych včelárov by to nešlo. Foto: archív Včelobal
Za skutočnú výzvu v biznise pokladajú cenu ich produktov. Museli ju nastaviť tak, aby výrobky dokázali so zaujímavou maržou dostať do obchodov, no zároveň nesmeli dovoliť, aby ich práca zostala podhodnotená.
Skončiť môžu v komposte
Včelobaly je možné opakovane používať a tiež kompostovať. „Potraviny vydržia dlhšie čerstvé, dýchajú, predsa sú zabalené v niečom prírodnom,“ hovorí Martin. A na rozdiel od potravinových fólií tieto voskové obrúsky neprispievajú k tvorbe plastového odpadu. Po skončení životnosti ich môžu ľudia pokojne hodiť do kompostu alebo pomocou nich založiť oheň.
Motivuje ľudí ekologickými kefkami. Podnikať začal so 40 kusmi
Cieľom dvojice, ktorá stojí za značkou Včelobal, je, aby bol ich výrobok okrem spomínaného ekologického rozmeru i funkčný a na pohľad atraktívny. Svojim zákazníkom tak ponúkajú voskové obrúsky s rôznymi veselými a pestrofarebnými motívmi. „V zmysle – dobré sa samo šíri – by mal byť samotný produkt sám sebe reklamou,“ upresňuje Martin s úsmevom.
Do Včelobalov môžete zabaliť naozaj čokoľvek. Foto: archív Včelobal