14. septembra 2020

Tento rok sa o letnej sezóne ani nedá hovoriť, zachrániť by ju mohli zájazdy na konci októbra. V rozhovore pre Forbes hovorí šéf cestovnej kancelárie Kartago Tours Juraj Sliacky aj o tom, koľko ľudí stihli tento rok prepraviť či ako hodnotí novelu zákona, ktorá umožnila presunúť už zakúpené zájazdy. 

Aká bola podľa vás uplynulá dovolenková sezóna? 

O dovolenkovej sezóne tento rok ani nemôžeme hovoriť. Bola najhoršia v histórií a ani ju nechcem nazývať sezónou. Počet cestujúcich, ktorí letecky vycestovali do zahraničia, bol neporovnateľný s minulým rokom, keď sme týždenne rekreovali päť až šesťtisíc ľudí. Tento rok to bolo od 50 do 120. 

Po schválení novely zákona o možnosti refundácie prostredníctvom náhradných zájazdov dostali klienti možnosť svoje dovolenky posunúť. Koľko percent vašich zákazníkov túto možnosť využilo? 

Do vypuknutia pandémie sme stihli predať zájazd približne 12,5-tisíca zákazníkom. Možnosť náhradného termínu si vybralo asi osemtisíc ľudí. 

Stihli túto možnosť využiť už tento rok? 

Áno, ale vycestovať sa podarilo desiatkam ľudí. Zákazníkov však máme tisíce. 

Ondrejková z Pelikánu:
Cestovné kancelárie si nemôžu dovoliť prehnať to s cenami

V rámci spomínanej novely bolo uvedených viacero výnimiek, keď ste museli vracať peniaze ihneď. Koľko percent tvorili? 

Pod výnimky spadali ľudia nad 65 rokov, ľudia žijúci samostatne s dieťaťom, ľudia postihnutí stratou zamestnania z dôvodu pandémie. Takže hovoríme o pomerne výraznom percente zákazníkov, ktorým sme museli peniaze vrátiť ihneď. V číselnom vyjadrení ide o 18 – 20 percent klientov. 

Obdobie, dokedy si budú môcť zákazníci presunúť zakúpený zájazd, sa končí v auguste 2021. Máte indície, či sa bude táto lehota predlžovať? 

Nemáme indície, že by sa predlžovala lehota, počas ktorej si môžu klienti uplatniť a zakúpiť náhradný zájazd. Bude to závisieť od komplexného riešenia problematiky cestovného ruchu a samotného vývoja cestovania. Verím však, že koncom októbra sa začnú organizovať zájazdy do jednej z destinácií, ktoré sú dlhodobo zaujímavé pre slovenských klientov. Konkrétne môžem spomenúť napríklad Egypt. 

Egypt je však stále považovaný za rizikovú krajinu. 

Áno, no situácia v krajine začala v polovici augusta naberať na pozitívnom vývoji. Istý čas samozrejme trvá, kým sa zastabilizuje, no verím, že koniec októbra by mohol byť aj zo strany Slovenska časom, keď začneme organizovať ďalšie zájazdy. 

Sú ľudia ochotní ísť na dovolenku a zostať dva týždne v karanténe? 

Nie. Z toho, čo som odpozoroval, pokiaľ je nevyhnutné zostať v karanténe nejaký čas, tak ľudia na dovolenku radšej nepôjdu. 

Vláda oznámila pomoc pre cestovné kancelárie.
Ľudia si môžu zájazdy odložiť až o 16 mesiacov

Čo tento rok v rámci cestovania Slovákov najviac zaujímalo? 

Naši klienti sa najviac zaujímali o to, či je potrebný pri vstupe do krajiny a po návrate negatívny test a či budú musieť absolvovať povinnú karanténu. Stačilo, že museli splniť jednu z týchto podmienok, a rozhodli sa necestovať.  

Sťahovali ste z toho dôvodu zo svojej ponuky inak obľúbené destinácie? 

Na začiatku roka sme ponuku štandardne prichystali, s dôrazom na letecké destinácie. Len čo u nás v marci vypukla pandémia, tak sa okamžite reevidovali všetky zájazdy. V čase, keď sa uvoľnili opatrenia a bol vytvorený zoznam menej nebezpečných krajín, tak sme do ponuky zaradili opäť napríklad Bulharsko. To v tomto režime zostalo približne dva týždne. Museli sme preto flexibilne reagovať a krajinu z ponuky opäť vyradiť. 

Čo sa stalo so zákazníkmi, ktorí si zájazd do Bulharska zakúpili a o niekoľko dní už bolo zaradené na zoznam krajín, po návrate z ktorých musel ísť človek do karantény? 

Buď sme im ako alternatívu ponúkli Grécko, do ktorého sa stále lieta, alebo sme im vrátili peniaze. 

Ako často komunikujete so štátnymi orgánmi? 

Závisí to od témy rokovania. Pokiaľ ide o zoznam bezpečných krajín, tak k tomuto dialógu nás neprizval nikto a verdikt sme sa dozvedeli z tlačovej konferencie. Boli sme však pozvaní na tvorbu legislatívneho procesu novely zákona o náhradných zájazdoch. 

Boli ste spokojní so znením novely? 

Novela bola riešením pre klientov. Do veľkej miery neriešila problémy cestovných kancelárií, respektíve tieto problémy len presunula. Ale jej podoba bola výsledkom kompromisu a je možné ju považovať za akceptovateľné riešenie. 

Ako vidíte budúcnosť zájazdového typu cestovania? 

Podľa môjho názoru je úplne jedno, ak sa 150 ľudí nachádza v lietadle alebo vo vlaku, či autobuse. Navyše, letecká preprava spĺňa mimoriadne prísne kritériá bezpečnosti nielen z hľadiska prepravy, ale aj z epidemiologického hľadiska. Filtrácie vzduchu sú na veľmi vysokej úrovni a dovolím si tvrdiť, že na vyššej ako vo vlaku či autobuse. Nemám obavu z tohto typu cestovania. Otázka je, kedy sa k nemu spoločnosť vráti. 

Šport neumrel, len hibernuje. Ako my a náš biznis,
vraví majiteľ cestovnej kancelárie FutbalTour.sk

O riziku nákazy pri leteckej preprave sa nehovorilo len v súvislosti so samotným letom, ale aj o pobyte na letiskách, ktorými denne prejdú tisíce ľudí. 

Nepoznám presné štatistiky, ale takisto je na uváženie, či napríklad nákupným centrom denne neprejde viac ľudí ako letiskom. Podobne aj na väčších vlakových staniciach. 

Ako budete plánovať ďalšie sezóny? 

Budúcu sezónu už plánujeme ako za „starých“ podmienok. Môže sa stať, že bude veľmi dobrá, pretože tento rok išlo letecky na dovolenku minimum ľudí. Skupina ľudí, ktorá chcela ísť k moru, no nakoniec nešla, je veľmi veľká, a ak sa títo ľudia spoja so skupinou ľudí, ktorá neplánovala ísť tento, ale až na budúci rok na dovolenku, tak môžeme mať veľmi dobrú sezónu. Na druhej strane je potrebné počkať, aká situácia bude vo svete a akým spôsobom sa pandémia vyvinie. Musíme byť pripravení, aby sme sa dokázali prispôsobiť potrebám klientov. 

Ktoré krajiny by mohli byť v najbližšom období „v kurze“?

Myslím si, že by to mohol byť spomínaný Egypt, pretože toho môže veľa ponúknuť. Na jeseň sú v krajine stále dobré podmienky na kúpanie, ponúka výborné služby a zaujímavé ceny. Okrem toho pripravujeme zájazdy do Zanzibaru, ktorý nemá problém s Covidom. Od štátnych orgánov však závisí, či bude krajina na zozname bezpečných krajín. V prípade, že sa tak stane, určite tam začneme organizovať zájazdy. Čo sa týka budúceho roku, ak to situácia dovolí, určite bude v kurze Turecko, po ktorom je každoročne obrovský dopyt, Egypt, Tunisko a určite aj Grécko, prípadne exotika ako Kapverdské ostrovy. 

Snažia sa vás zástupcovia týchto krajín presvedčiť, aby ste k nim začali organizovať zájazdy? 

S našimi partnermi v zahraničí sme v každodennom kontakte a musíme konzultovať jednotlivé kroky. Vedia, že aktivitu môžeme vyvíjať až v momente, keď prestane byť daná destinácia zaradená v zozname nebezpečných krajín. Vtedy môžeme spoločne vytvárať marketingové aktivity a presviedčať ľudí, aby krajinu navštívili, pretože je to bezpečné.

Stalo sa vám, že sa vaši klienti chceli do niektorej z destinácií dostať za každú cenu? 

Veľa ľudí chcelo vycestovať do Turecka, Tuniska alebo Egypta. Museli sme im však vysvetliť, že tieto krajiny sú na zozname nebezpečných krajín. Pri vstupe budú potrebovať negatívny test a po návrate zasa karanténu. Takže nakoniec si to rozmysleli. 

Môžeme už hovoriť o zmene cestovateľských návykov? Videli sme, že veľa ľudí dovolenkovalo doma. 

Myslím si, že cestovateľský návyk sa len prispôsobil tlaku, ktorý bol vyvíjaný. Ak to bude len trochu možné, tak podľa môjho názoru budú mať ľudia budúci rok veľký záujem o more. Tým pádom sa vrátia k tradičnému spôsobu cestovania. Pandémia nás naučila, že sa musíme pozerať dopredu a hľadať cesty, ako sa prispôsobiť novovzniknutým trendom. 

O akých trendoch hovoríme? 

Napríklad vidím budúcnosť v predávaní dynamických modelov produktov. To znamená, že cestovná kancelária bude predávať dopravu či ubytovanie zvlášť. 

V poslednom čase sa stáva, že ľudia na seba ukazujú prstom, pretože bol niekto na dovolenke pri mori a mohol sa napríklad stať šíriteľom vírusu. Ako to vnímate? 

Vnímam to negatívne a ako sociálnu šikanu a nielen preto, že pracujem pre cestovnú kanceláriu. Som človek, ktorý má rád cestovanie, pretože ma obohacuje. Človek sa počas cestovania naučí veľa nielen o danej krajine, ale aj o tej, v ktorej žije, a o sebe samom. Získava skúsenosti. Zakazovať aj takýto spôsob vzdelávania sociálnou šikanou vnímam veľmi negatívne. 

Skúšate nájsť spôsoby, ktoré by vám do budúcna pomohli predísť negatívnym dopadom pandémie? 

Sme v kontakte s partnermi z poisťovní. Tie však majú vo svojich zmluvách rôzne klauzuly, na ktoré sa pandémia nevzťahuje. Uvedomujú si však, že je napríklad aj takéto poistenie nevyhnuté, takže je možné, že počas najbližších mesiacov prídu s novým produktom. 

Začali ste niečo robiť inak ako pred pandémiou? 

Ako firma sme zatiaľ v strede celého procesu a aktuálne sa podmienky pre cestovanie zhoršujú. Zostáva nám len čakať, kedy sa cestovateľské semafory rozsvietia na zeleno. Veríme, že to bude čím skôr. Musíme mať pripravenú ponuku, zorganizovaný personál, aby sme v správnom momente vedeli nasadiť produkty, ktoré budeme predávať našim klientom. Snažíme sa pozerať po nových produktoch, ktoré by boli napríklad kombinované s individuálnou dopravou, niečo podobné sa možno pokúsime zorganizovať už pre tohtoročnú lyžiarsku sezónu.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?