27. októbra 2019

Digitálna revolúcia mení aj sektor vzdelávania. Študenti sa učia z online platforiem namiesto učebníc. A keď sa chcú pustiť do nového jazyka, tak vôbec nemusia navštevovať kurzy. Sťahujú si totiž rôzne aplikácie. Vzdelávací tech sektor, inak známy pod skratkou edtech, je podľa EdTechXGlobal jednou z najrýchlejšie rastúcich oblastí.

Podľa očakávaní by mal edtech trh do roku 2020 dosiahnuť hodnotu 252 miliárd amerických dolárov. Sektor obsahuje rozmanitú plejádu startupov, ktoré sa snažia narušiť tradičné učenie, ako ho poznáme. Napríklad:

Sparx Maths

Táto personalizovaná vzdelávacia platforma je určená pre študentov vo veku od 11 do 16 rokov. Sparx Maths sa snaží preklenúť priepasť medzi technológiou a tradičnými metódami výučby. Pomocou 43 miliónov dátových ukazovateľov, 35-tisíc človekom zostavených otázok a 8300 inštruktážnych videí vytvára študentom učenie na mieru. A to na základe ich správania. Platforma totižto využívaním strojového učenia a umelej inteligencie zaisťuje, aby každý študent čelil vhodným a primeraným výzvam.

Rozbeh startupu ju stál veľa síl. Táto CEO čelila sexistickým i rasistickým urážkam prominentov

S týmto nápadom prišiel v roku 2010 štatistik Mark Dixon. Ako rodič chápal úzkosť študentov z matematiky. To ho podnietilo k vytvoreniu spoločnosti Sparx a jeho cieľom je zlepšiť chápanie matematiky pomocou výskumu a údajov. Na základe 8 rokov výskumu na britských školách dnes už existuje dôkaz, že platforma Sparx Maths zvyšuje u študentov sebavedomie a pokrok v oblasti matematiky.

Život po Facebooku: Jeho spoluzakladateľ miliardár Eduardo Saverin rozbehol nový biznis

„Sparx Maths šetrí učiteľom v priemere 5 hodín týždenne. A to plánovaním, označovaním a prehodnocovaním lekcií a úloh,“ vraví Dixon. „Študenti dosiahli pomocou Sparxu pokrok o 65 %. Po jeho implementácii sa v jednom prípade dokonca zvýšila miera dokončenia úloh z pôvodných 20 % na 95 %.“ Spoločnosť si nedávno zabezpečila investíciu vo výške 25 miliónov dolárov od Oxygen House, ktorý do nej už investoval 38 miliónov dolárov.

Blackbullion

Tento nový edtech startup dáva študentom finančné zručnosti, ktoré potrebujú pre štúdium na univerzitách ale i mimo nich. Spolupracuje napríklad s King’s College London, Manchester University či Central Queensland Univesity. To všetko s cieľom poskytnúť študentom finančné vzdelanie.

Zakladateľka Vivi Friedgut strávila časť svojej kariéry manažovaním majetkov milionárov. V tejto práci sa ale začala zamýšľať nad tým, čo by mohli ďalší ľudia dosiahnuť, keby sa finančné vzdelávanie stalo dostupnejším. Blackbullion založila v Londýne v roku 2014 ako e-learning platformu.

V súčasnosti má do nej prístup 700-tisíc študentov vo Veľkej Británii, Austrálii a na Novom Zélande. Cieľom zakladateľky je do roku 2021 získať milión používateľov. Spoločnosť Blackbullion si zabezpečila celkovú investíciu vo výške 1,28 milióna dolárov. Friedgut nedávno vyhrala semifinále Global Edtech Startup Awards a budúci rok bude reprezentovať Veľkú Britániu na finále udalosti BETT.

Chatterbox

Utečenci po celom svete sú nezamestnaní a sociálne vylúčení z trhu práce. Odhaduje sa však, že 20 % z nich má vyššie vzdelanie, než ostatní ľudia v populácii, v ktorej žijú. Chatterbox je online jazyková škola, ktorá školí týchto utečencov ako lektorov cudzích jazykov a spája ich so študentmi a profesionálmi z celého sveta.

Za touto platformou stojí zakladateľka Mursal Hedayat. Ona sama utiekla z vojnou zničeného Afganistanu a usadila sa vo Veľkej Británii. Na tejto ceste ju sprevádzala jej matka, inžinierka, ktorá ovládala štyri jazyky a aj napriek tomu mala problém nájsť si zamestnanie.

Chatterbox pomáha ľuďom, ktorí sa ocitli v podobnej situácii. Ponúka im prácu online lektorov cudzích jazykov. Utečencov platforma nachádza prostredníctvom partnerov, akými sú Refugee Council, Červený kríž a Citizens UK. Od spustenia platformy v roku 2016 získala viac ako milión dolárov v investíciách od Bethnal Green Ventures, All Turtles a Guardian Media Group Ventures.

Aula Education

V spolupráci si inštitúciami na oboch stranách Atlantiku, akými sú Coventry University, University of Glasgow a Portland State University, chce Aula Education zmeniť spôsob, akým sa digitálne technológie používajú v univerzitnom vyučovaní. Túto spoločnosť založili v roku 2016 Anders Krohn, Oliver Nicolini a Adrian Franklin. Prvé inštitucionálne partnerstvo nadviazali v roku 2017 s Ravensbourne University London.

Aula Education je inšpirovaná nástrojmi ako WhatsApp či Slack. Funguje ako platforma sociálneho vzdelávania, ktorá je digitálnym rozšírením triedy. Vďaka nej by sa skončili dni neprehľadného Learning Management Systemu (LMS), teda virtuálnej kartotéky, ktorú používajú takmer všetky univerzity. Cieľom Aula Education je urobiť z LMS to, čím vždy malo byť. Priestorom pre komunitu, v ktorej sa študenti môžu spojiť a zapojiť.

„Angažovanosť a zmysel pre komunitu sú kľúčovými prvkami, ktoré študentom zabezpečia úspech,“ bližšie ozrejmuje CEO spoločnosti Krohn. Aula Education doposiaľ získala 7,4 milióna dolárov z fondov rizikového kapitálu Brighteye Ventures (Paríž), Project A (Berlín), Emerge Education (Londýn) a anjelských investorov Nordic Makers.

Prispievateľka Alison Coleman píše pre Forbes.com o podnikaní a podnikateľoch.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk