4. marca 2018

Svoj biznis naštartovali počas materskej dovolenky, pričom inšpiráciou sa im stali práve ich deti. Našli nedostatok na trhu, dodali mu moderný dizajn a vznikla detská značka MØE. Do firmy investovali svoje úspory a dnes vedia, že to bola dobrá voľba. Do budúcnosti hľadia s novými nápadmi a neboja sa ďalších výziev.

Spoznali sa na vysokej škole, kde študovali kamarátky z Ratky Jana Jackuliaková a Eva Smoláková ekonómiu. Venovali sa účtovníctvu, auditu a financiám, no cítili, že to pre ne nie je úplne ideálna cesta. „Mali sme deficit kreatívnej práce a chceli sme vytvárať niečo vlastné,“ hovorí Eva.

Materská dovolenka ako dobrý štart na podnikanie

Veci sa dali do pohybu aj vďaka materskej dovolenke. „Keby sme naďalej pracovali vo financiách, kde sme zarábali dobre, asi by rozhodnutie pustiť sa do niečoho nového bolo ťažšie,“ priznáva Jana Jackuliaková. „Nemali sme podrobný biznis plán, ale mali sme na začiatku všetko prerátané, to je dôležitá vec.“ dodáva. Počítali však aj s tým, že to nebude jednoduché a boli odhodlané nevzdať sa.

Manželia z Bánoviec urobili z detských papúč klasiku, ale aj hit

Celkom prirodzene sa spustilo pátranie po produkte, ktorý na Slovensku chýba. Smolákovej prekážalo, že jej dcéra má často odhalené nohy, keď ju pestuje na rukách. Preto začala vyhľadávať  slovenských výrobcov podkolienok. „Nenašla som nič, čo by zodpovedalo nášmu vkusu. Boli veľmi farebné alebo nemali pekné dizajny,“ vraví mama v biznise. Výsledok pátrania sa stal živnou pôdou pre vznik novej značky.

Reklama

Vytvorili prvú kolekciu siedmich dizajnov podkolienok. Podmienkou bol vysoký podiel bavlny, aby boli podkolienky vhodným produktom aj pre deti s citlivou pokožkou.  „Začali sme v menšom, aby sme zistili, aký by bol o produkt záujem. Postupne sme pridávali jednotlivé kolekcie,“ povedala Jackuliaková.

Dve podnikateľky, ktoré predstavujú značku MØE Jana Jackuliaková, Eva Smoláková. Foto: Nora & Jakub Čaprnka

Svojmu produktu verili, obávali sa trhu

Chceli priniesť kvalitný produkt s vlastným dizajnom. Svoj branding vložili do rúk slovenských grafikov zo štúdia Dve Lamy, ktorí im do loga zakomponovali Ø ako odkaz na severský štýl, jeho jednoduchosť, funkčnosť a prírodné motívy charakteristické aj pre značku MØE. „Nám sa to páčilo a bolo to úplne iné ako všetko na trhu. Mali sme pred spustením značky strach, že keď sa 90 percent vecí predáva s  komerčným dizajnom, či sa to na Slovensku uchytí,“ spomína Eva Smoláková.

Umelkyňa premýšľala ako podnikateľka. Jej kariére to prinieslo úspech

Všetky obavy však zmizli ešte pred spustením e-shopu, keď sa ukázala sila sociálnych sietí.  Mysleli si, že ak dajú na Facebook pár fotiek, nikto si to extra nevšimne. „Lenže v priebehu pár dní sa okolo toho spustil ošiaľ. Neskutočné množstvo objednávok nám chodilo cez Facebook,“ spomína Smoláková, ktorá spolu so svojou partnerkou prvý mesiac odpisovala na správy zákazníkov do skorých ranných hodín. „Nečakali sme, že to bude mať taký ohlas. Keby sme to vedeli, počkáme, kým sa dokončí e-shop. Aspoň sme si otestovali záujem,“ vraví s uspokojením.

Keď skúsenosti chýbajú

Zamerali sa na veci, ktoré nie sú na Slovensku úplne bežné, aspoň nie s dizajnom, aký vie ponúknuť MØE. Po detských podkolienkach upriamili svoju pozornosť aj na obuv pre bábätká – capačky. Od ostatných produktov na trhu sa okrem dizajnu odlišujú aj tým, že ich vyrábajú z prírodnej kože, ktorá neobsahuje toxíny ani chróm.

Ich capačky sú rozpoznateľným produktom na trhu. Foto: Nora & Jakub Čaprnka

Vrhnutie sa do výroby kožených capačiek však stále považujú za určité bláznovstvo, s ktorým by s dnešnými vedomosťami pravdepodobne nezačali. Problém bol vytvoriť prototyp topánky, keďže nie sú obuvníčky, ale aj zohnať dielňu, kde by ušili ich kožené capačky. „Mali sme odvahu, aby sme sa do toho pustili. Veľmi pomaly sa to zo začiatku hýbalo a aj doteraz šijeme capačky ako limitované série. Nevieme to zatiaľ technicky zastrešiť,“ priznáva Jana.

Svoj biznis orientujú na slovenského zákazníka, no objednávky im chodia aj zo zahraničia. Okrem Českej republiky aj z Fínska, Nemecka, Belgicka, Anglicka, ale aj z USA. V budúcnosti plánujú orientovať kampaň tiež na český trh. Cítia, že značka MØE má potenciál napredovať. Jana Jackuliaková hovorí, že ich pátranie po produktoch, ktoré chýbajú na trhu, nekončí. „Je dôležité, aby sme sa prispôsobovali trhu a stále hľadáme čo tu chýba, čo by sme mohli pridať, v čom sa zlepšovať a čo by mohlo maminy osloviť.“

Hlavná foto: Nora & Jakub Čaprnka