20. júla 2020

Mnohé spoločnosti stiahli reklamu na Facebooku, aby podporili kampaň „Stop Hate for Profit“, ktorá sa rozbehla po smrti Georga Floyda v americkom meste Minneapolis. Firmy ňou odkazujú gigantovi sociálnych médií, že nerobí dosť pre zastavenie nenávistných prejavov na svojich platformách.

Porušovanie ochrany osobných údajov a neschopnosť zamedziť šíreniu nenávistnej rétoriky zo strany Facebooku mali za následok aj odstránenie všetkého Facebook obsahu a nástrojov z aplikácie Viber. Na otázky o tom, čo viedlo spoločnosť k týmto krokom či aké sú jej očakávania v zmene správania Facebooku, odpovedá Anna Znamenskaya, ktorá je zodpovedná za globálny marketing a produktový rast v spoločnosti Rakuten Viber.

 Aký bol váš hlavný dôvod pre prerušenie obchodných vzťahov s Facebookom?

Viber sa snaží dodávať svojim používateľom skvelé služby a zároveň chrániť ich dáta a súkromie a naša otvorenosť ekosystému Facebooku bola vždy limitovaná. Dúfali sme, že Facebook svoj prístup v posledných rokoch zmení, ale to sa, bohužiaľ, nestalo. V nadväznosti na dianie z posledných týždňov chceme poukázať na dôležitosť určitých princípov, a preto sme sa rozhodli podporiť iniciatívu #StopHateForProfit. Porušenie ochrany osobných údajov a umožnenie šírenia nenávistnej rétoriky podľa nás prekročili hranicu, ktorá je pre nás prijateľná. Toto rozhodnutie sme zvažovali už nejaký čas, ale práve tieto udalosti nás presvedčili, že naše rozhodnutie je správne.

Facebook má problém, bojkotuje ho už 150 firiem.
Reklamu stiahol aj Ford, Starbucks a Adidas

Reklama

Myslíte si, že je Facebook pod tlakom? Ak áno, tak od koho? Pokles príjmov z reklamy sa totiž nezdá byť pre tohto giganta nijako zásadný… 

V poslednom čase môžeme pozorovať, že zmenu v prístupe Facebooku požadujú používatelia, firmy aj inzerenti. A aj my, ako jedna z najpoužívanejších komunikačných aplikácií na svete, chceme pre našich používateľov súkromie a bezpečnosť. Rozhodli sme sa prerušiť obchodné vzťahy s Facebookom z dôvodu opakovaných porušení ochrany osobných údajov aj umožnenia šírenia nenávistnej rétoriky, ktorých sme na Facebooku v posledných rokoch svedkami.

Osobne podporujem všetky spoločnosti, ktoré sa rozhodli pripojiť k tomuto globálnemu bojkotu Facebooku, a rovnako aj ich odhodlanie chrániť záujmy používateľov. Navyše žijeme v čase, keď je online komunikácia dôležitejšia ako kedykoľvek predtým – a to pre všetky ľudské aktivity od nakupovania, vykonávania finančných transakcií až po prácu z domu a možnosť byť v spojení s rodinou a priateľmi. O to významnejšie je aj úsilie o bezpečnosť v online prostredí.

Domnievate sa, že tlak zo strany nadnárodných spoločností ako Viber alebo Unilever povedie k zmene správania Facebooku? 

Rozhodnutie používateľov, firiem a inzerentov bude mať na Facebook priamy vplyv. No ako sa Facebook zmení, nevieme. Naším cieľom je, aby sa mu tentoraz nepodarilo situáciu vyriešiť bez podstatných zmien v tých najdôležitejších oblastiach, teda v ochrane osobných údajov, regulácii nenávistnej rétoriky a v šírení nepravdivých správ. A jediný spôsob, ako to dosiahnuť, je aktivitami a tlakom, ktoré Facebook ovplyvnia hlavne na strane biznisu – teda v oblasti príjmov a prístupu k dátam a používateľom. Jedine tak môžeme vytvoriť rovnocenné a spravodlivé prostredie pre všetkých a pre celkový lepší stav našej spoločnosti.

Vo firme Viber má na starosti rozvoj podnikania.
Toto sú jej 4 tipy pre budúcich podnikateľov

Je technicky možné, aby Facebook kontroloval všetok obsah v aplikácii?

Veríme, že dohľad je možný. A rovnako dôležité je, aby platforma fungovala bezproblémovo v oblasti komunikácie. Samozrejme, k tomu je potrebné vyvinúť veľké úsilie a iba malý počet firiem na svete by to zvládlo. No Facebook definitívne je jednou z takýchto firiem. Vieme, že Facebook monitoruje obsah užívateľov pre cielenie inzercie, a preto sa domnievam, že podobne môže byť postupované v oblasti nenávistnej rétoriky a nebezpečného obsahu naprieč platformou.

Facebook má najsilnejšie postavenie v oblasti sociálnych médií a na trhu je v súčasnosti veľký dopyt zo strany používateľov aj spoločností, aby došlo k zmene. A tu sa otvára priestor pre ostatných lídrov v tejto oblasti, aby počúvali, čo ľudia chcú, a snažili sa to premietnuť do vlastného prístupu.

Aká dôležitá je pre vás vlastná propagácia na Facebooku? Budete nejako meniť marketingovú stratégiu? 

Cielene sme sa v posledných rokoch snažili nespoliehať na Facebook ako na náš hlavný zdroj rastu. Namiesto toho sme sa sústreďovali na organický rast, odporúčania používateľov a vytváranie strategických partnerstiev so značkami, influencermi a spoločnosťami, ktoré zdieľajú naše hodnoty. Naša stratégia pre rast sa teda bude aj naďalej uberať týmto smerom.

Anna Znamenskaya. Foto: archív Rakuten Viber

Čo by sa muselo stať, aby Viber obnovil svoje vzťahy s Facebookom? 

Ako som sa už zmienila, už v predošlých rokoch sme sa snažili minimalizovať naše prepojenie a závislosť od Facebooku. Naše súčasné rozhodnutie je pevné a do budúcnosti sa sústredíme hlavne na vývoj vlastných nástrojov a systémov, ktoré našim používateľom zaistia bezpečnosť a súkromie.

Ide len o Viber alebo obchodné vzťahy s Facebookom prerušila celá Rakuten Group?

Viber je súčasťou Rakuten Group a naše rozhodnutie bolo v súlade s materskou spoločnosťou. A je skvelé, že toto rozhodnutie zdieľajú aj akcionári. Na druhej strane má v rámci skupiny každá spoločnosť vlastné vedenie a každá robí vlastné rozhodnutia.

Čo si myslíte o kontrole nenávistnej rétoriky v Nemecku? Je to podľa vás efektívny prístup?

Domnievame sa, že majitelia komunikačných platforiem by mali byť schopní kontrolovať, aký obsah ich platforma šíri, a obmedziť nenávistnú a nebezpečnú rétoriku a diskrimináciu rovnako ako majú túto povinnosť iné médiá. Niektoré štáty sa môžu rozhodnúť, že platformy pre to nerobia dosť. V Nemecku bol viditeľný nárast antisemitizmu a diskriminácie menšín práve na sociálnych sieťach, a preto sa vláda rozhodla zapojiť do riešenia problémov.

Reklama

Zavedie podľa vás podobné opatrenia ako Nemecko tiež EÚ? 

Všetci pracujeme v súlade s reguláciami GDPR, ktorá EÚ predstavila nedávno. Teraz je na stole téma súkromia a bezpečnosti. V rámci inštitúcií EÚ prebiehajú na túto tému debaty a je na nás, prevádzkovateľoch komunikačných platforiem, aby sme dobrovoľne povedali, ako vytvoriť bezpečné prostredie, kde môžu používatelia komunikovať a kde bude odstraňovaná nenávistná rétorika alebo šírenie nepravdivých informácií.

Napríklad my sme v tejto oblasti už aktívni spolu s ďalšími spoločnosťami. Sme totiž globálnou spoločnosťou a vždy budeme fungovať aj podľa regulácií v jednotlivých regiónoch a štátoch, aby sme udržiavali funkčné vzťahy so štátnou správou, ale súčasne vždy budeme zameraní hlavne na našich používateľov.

Ako by mali podľa vás komunikačné platformy regulovať nenávistnú rétoriku a diskrimináciu? Vzhľadom na slobodu prejavu je to veľmi citlivá téma. Kde je podľa vás hranica? 

Nenávistná rétorika nemá miesto v našom normálnom živote. Predstavte si, že vystupujete na konferencii a začnete niekoho diskriminovať alebo budete šíriť nenávisť. To neurobíte, že? Tak prečo by to malo byť možné na sociálnych médiách – malo by to byť neakceptovateľné, nech sa vyjadrujete online alebo offline. Každý sa môžeme vyjadrovať tak, ako chceme, ale nemôžeme pritom ubližovať ostatným – psychicky alebo fyzicky. A to isté platí pre sociálne médiá – je preto nutné, aby bol takýto obsah obmedzený. Používatelia sa môžu vyjadrovať tak, aby to neprekračovalo túto líniu, čo pritom neznamená, že sa nemôžu vyjadrovať slobodne.

Anna Znamenskaya
je v spoločnosti Viber zodpovedná za marketing, produktový rast a analytiku s cieľom posilniť používateľskú základňu aplikácie. Viac ako 15 rokov zastávala vedúce pozície v spoločnostiach pôsobiacich v oblasti mobilných a webových technológií. Pracovala ako regionálna riaditeľka spoločnosti Apple pre Rusko a Spoločenstvo nezávislých štátov, kde bola zodpovedná za marketing a výkonnosť App Store, iTunes a ďalších služieb, a tiež ako riaditeľka digitálnych technológií pre medzinárodnú telekomunikačnú spoločnosť VEON a globálnu mediálnu agentúru Mindshare.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?