4. októbra 2019

„Ponuky práce na diaľku a dobrovoľnícke programy pre zamestnancov sú na vzostupe. I napriek tomu ale existuje veľa spoločností a lídrov, ktorí si neuvedomujú, aké dôležité je dovoliť ľuďom menej dochádzať a viac cestovať. Najmä pre ich sociálne dobro,“ vraví Caroline Pinal, spoluzakladateľka spoločnosti Giveback Homes. Ide o realitnú agentúru, ktorá postavila stovky domovov pre ľudí v núdzi v Spojených štátoch amerických, Portoriku, Nikarague a Mexiku. 

Prostredníctvom Giveback Homes spolupracuje Pinal s realitnými agentmi a maklérmi v celých Spojených štátoch. Poskytuje im možnosť zapojiť sa do projektov, vďaka ktorým pomáhajú ľuďom v núdzi. Spoločnosť tiež ponúka vlastnej komunite marketingové a komunikačné nástroje, ktoré ľuďom pomáhajú deliť sa o svoje filantropické úsilie s klientmi, priateľmi a rodinnými príslušníkmi.

Práca na diaľku? Toto je 6 dôvodov, pre ktoré manažéri nedovoľujú ľuďom pracovať virtuálne

„Na svojej práci mám najradšej, keď odvediem skupinu realitných agentov do Nikaraguy, aby pomohli pri stavbe domovov pre rodiny v núdzi,“ vraví Pinal.  „Robíme to raz alebo dva razy do roka a vždy je skvelé vidieť, ako to niektorí ľudia zažívajú prvýkrát.“

Voľno využívajú zamestnanci na oddych

I Pinal chcela vždy cestovať a konať vo svete dobro. Nemala na to však zdroje, prostriedky a ani voľný čas. Bolo to skrátka niečo, o čom snívala. Niečo, čo sa jej malo podariť, ak by bola staršia a uznávanejšia. Potom si ale našla prácu v TOMS. Spoločnosti, ktorá pri svojich topánkach prišla s obchodným modelom „jeden pár kúp, druhý daruj“.

Caroline Pinal je spoluzakladateľkou Giveback Homes. Život jej zmenilo zamestnanie vo firme TOMS. Dovtedy o cestovaní a dobrovoľníckej činnosti len snívala. Foto: Forbes.com/Giveback Homes

Na novom mieste dostala Pinal za úlohu vycestovať do El Salvádoru, kde pomáhala distribuovať obuv deťom v núdzi. „Pozerám sa späť na túto skúsenosť a myslím na to, aká neuveriteľná bola. Vďaka tejto práci som mohla spolu s ďalšími zamestnancami cestovať a konať dobro. Prečo je to teda také zriedkavé?“ pýta sa.

Home office nie je zamestnaneckým benefitom. Práve naopak

V tom čase sa Pinal stretla so svojím najlepším priateľom Blakeom Andrewsom, ktorý s ňou pracoval v TOMS. O niekoľko rokov neskôr prišli obaja s myšlienkou uplatniť model z tejto firmy v realitnom svete. Založili preto spoločnosť Giveback Homes. V rámci nej ponúkajú zamestnancom možnosť pracovať na diaľku a cestovať.

„Berieme do sveta realitných agentov z celých Spojených štátov amerických, aby sme im dopriali silný sociálny zážitok. Staviame domy, dostávame ľudí z komfortných zón a spájame ich s obyvateľmi iných krajín spôsobom, ktorý ich navždy ovplyvní a inšpiruje k tomu, aby robili viac,“ vysvetľuje Pinal.

„Firmy svojim zamestnancom poskytujú dovolenkové dni alebo platené voľno. Tento čas ľudia pochopiteľne využijú väčšinou na dovolenku. Čo ak by ale spoločnosti ponúkali príležitosť cestovať a venovať sa dobrovoľníckej činnosti v zahraničí? Salesforce, Timberland, Patagonia a IBM patria medzi podniky, ktoré v súčasnosti ponúkajú zamestnancom miesta platených dobrovoľníkov v zahraničí. Čo keby to urobila každá firma z rebríčka Fortune 500 alebo aj menšie podniky ako TOMS? Predstavte si, aký vplyv by to malo na krajiny a tiež ľudí, ktorým by pomáhali,“ vraví Pinal.

Dôvody pre dobrovoľníctvo

Sama preto dopĺňa štyri dôvody, pre ktoré by mali spoločnosti ponúkať zamestnancom platené príležitosti pre dobrovoľnícku činnosť ale tiež väčšiu flexibilitu v každodennom zamestnaní. Tu sú:

  • Zvyšuje sa ich angažovanosť. Každý človek chce byť súčasťou niečoho väčšieho. Zamestnanci sa do práce vrátia inšpirovaní, omladení a oveľa angažovanejší.
  •  Zlepšuje sa fluktuácia. Flexibilita a možnosť pracovať z domu zohrávajú hlavnú úlohu v tom, či človek pracovnú ponuku prijme alebo či zo zamestnania odíde. Najmä v prípade mileniálov, ktorí hľadajú obohacujúcejší a nekonvenčnejší životný štýl.
  • Networking prebieha na inej úrovni. Rada sa prechádzam po meste (akomkoľvek), nájdem bar, v ktorom sa môžem najesť a rozprávam sa s čašníkmi, taxikármi alebo miestnymi obchodníkmi. Stretla som úžasných ľudí a tieto kontakty nečakane pomohli aj mojej firme.
  • Práca bude hotová! Spoločnosť Gallup uvádza, že pracovníci, ktorí strávili 60 až 80 % svojho času mimo kanceláriu mali najvyššiu mieru angažovanosti. Produktívnejší sa stali na tých nepravdepodobných miestach. Práca pri stole pod lampou nie je vždy práve inšpiratívnym a motivujúcim prostredím. Napríklad ja som najproduktívnejšia a najkreatívnejšia v lietadlách. Väčšinu nápadov, písania alebo čítania robím vo vzduchu. A sama si dávam za cieľ vrátiť sa s náčrtom projektu alebo novým nápadom pre našu spoločnosť.

Prispievateľka MeiMei Fox píše pre Forbes.com o úspešných ženách.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk