22. júla 2020

Fitness oblečenie dnes distribuujú do 50 krajín sveta a sú oficiálnym dodávateľom oblečenia pre športovcov kvalifikovaných na najprestížnejšiu kulturistickú súťaž vo svete Mr. Olympia. Hoci sa slovenskej značke Nebbia v súčasnosti darí, prešla si rokmi, keď bola až po uši v dlžobách. „Najväčšia chyba bola, že sme až príliš verili v to, čo robíme a stratili sme triezvy pohľad,“ hovorí s odstupom času CEO spoločnosti Martin Pecko. Príbeh Nebbie ukazuje nielen motiváciu a úspech, ale aj odvrátenú stránku podnikateľského zápalu.

História značky sa začala v roku 1991, keď Martinov otec spolu s krstným otcom otvorili v Žiline fitness centrum. Martin, vtedy 17-ročný študent, v ňom pracoval. Vďaka dennodennému kontaktu so svetom cvičenia v ňom objavil svoju záľubu a keď prišla túžba po osamostatnení, začali spolu s manželkou Stankou hľadať možnosti práve v tejto sfére. „Logickým krokom bol predaj športovej výživy, neskôr otvorenie malého obchodíka v Žiline, kde sme predávali fitness doplnky a oblečenie,“ spomína Martin.

V tom čase šila Stanka doma tepláky z rôznych látok pre svojich známych a manželia si stále viac a viac uvedomovali, aká veľká “diera” je na našom trhu. „Slovenských výrobcov veľa nebolo a oblečenie, ktoré sa ku nám dovážalo prevažne z USA, bolo cenovo nedostupné,“ vraví Martin a dodáva, že boli mladí a situáciu si príliš idealizovali. Napriek nedostatočným financiám sa však v roku 1997 pustili do malej výroby.

Tržby mu v čase korony rastú dvojnásobne. GymBeam získal najväčšiu investíciu v e-commerce

Dnes na tieto začiatky spomína s úsmevom. „Dnes, keď má každý informácie na dva kliky, bolo pre nás bez skúseností a poznania odboru textilnej výroby veľmi ťažké nájsť výrobcu materiálu, nevedeli sme nič o sériovej výrobe, technológiách, potlači… No o to väčšiu chuť a odhodlanie sme mali,“ hovorí.

Slovenská značka distribuuje produkty do 50 krajín sveta. Foto: archív Nebbie

Problematické bolo aj dostať sa k zákazníkom. V tom čase sa totiž nedali nájsť jednoducho na internete, ale museli sadnúť do auta a obchádzať mesto po meste. Chodili po fitness centrách, malých športových predajniach a majiteľov presviedčali, že ich neznáma značka má potenciál a bude sa predávať rovnako dobre ako konkurencia.

Úpadok

Už počas prvých piatich rokov od vzniku firmy sa značke Nebbia podarilo etablovať vo svete fitness a jej oblečenie sa stalo medzi športovcami obľúbeným. No to jej majiteľom nestačilo. „Zdalo sa nám, že ten skutočný biznis úspech na nás čaká mimo fitness oblečenia. Žili sme v naivnej ilúzii, že môžeme byť ‘slovenský adidas’ a niekde medzi rokmi 2001 a 2002 sme sa rozhodli, že do našej ponuky zaradíme aj outdorové a klasické športové oblečenie, ktoré už nemalo nič spoločné s fitness,“ hovorí Martin.

Košičan má sieť fitnescentier v Austrálii.
Príde o státisíce eur, ale vláda mu to vynahradí

Pre firmu to však bol krok vedľa, ktorý bol podľa Martina dôsledkom prílišnej viery v to, čo robia. Postupne stratili triezvy pohľad na svoje podnikanie a nechceli si uvedomiť, že ako „všešportová“ značka akceptovaní nie sú. Naopak, boli presvedčení, že táto nálepka fitness bráni ich vstupu medzi veľkú konkurenciu. „Prestali sme vyrábať to jediné, čomu sme skutočne rozumeli a postupne sme z nášho sortimentu vytlačili fitness,“ spomína na ťažké časy, ktoré boli poznačené množstvom chýb a zlých rozhodnutí.

Dlžoby

Značka sa niekoľko ďalších rokov hľadala. „Bezhlavé chcenie a netriezve vyhodnotenie situácie nás hnali vpred, no firmu vyčerpávali finančne“ vraví majiteľ. A to až tak, že nakoniec dlžili všetkým dodávateľom, štátnym inštitúciám a valila sa na nich jedna exekúcia za druhou. Postupne s nimi strácali trpezlivosť dodávatelia, ktorých omrzeli ich sľuby. „Z firmy sa postupne začal vytrácať život a dôveru začali strácať aj naši zamestnanci, ktorým sme neustále meškali s vyplácaním miezd,“ spomína.

“Zdalo sa nám, že ten skutočný biznis úspech na nás čaká mimo fitness oblečenia. Žili sme v naivnej ilúzii, že môžeme byť ‘slovenský adidas’,” hovorí Martin Pecko. Foto: archív Nebbie

Pohnúť sa ďalej mohli len vďaka uvedomeniu si, že to, čo robia, nemá zmysel. Po 13 rokoch podnikania museli zmeniť zmýšľanie a od základov aj všetko vo firme. „Nastavili sme si systém ako robiť s peniazmi, ako čo najefektívnejšie nakúpiť materiál, ten v čo najkratšom čase spracovať, tovar predať a rýchlo všetko platiť. A samozrejme sme z našej ponuky vyradili všetko, čo nebolo fitness,“ hovorí.

Značka sa vtedy vrátila k tomu, čomu rozumela a v čom bola skutočne dobrá. Aké poučenie priniesli majiteľom roky hľadania sa? „Keď sa snažíte robiť všetko a každému vyhovieť,  skôr či neskôr zistíte, že nič nerobíte dobre a už vonkoncom nie srdcom,“ vysvetľuje Martin. Zmena síce neprišla zo dňa na deň, ale postupne sa pozviechala.

Prestížne partnerstvo

Pre Nebbiu bol zlomovým najmä rok 2015, keď sa stali oficiálnym dodávateľom oblečenia pre športovcov kvalifikovaných na najprestížnejšiu svetovú súťaž v kulturistike Mr. Olympia. No ako hovorí CEO, firme zo Slovenska sa dvere v Amerike otvárajú veľmi ťažko.  „V prvom rade sme museli zistiť, kto o partnerstve rozhoduje a neustále sme sa pripomínali. Vedeli sme, že organizátori Olympie majú platný kontrakt s iným dodávateľom, no chceli sme získať ich dôveru,“ hovorí.

Stanka Pecková kedysi šila tepláky len svojim známym, manželia našli dieru na trhu. Foto: archív Nebbie

Podstatné boli aj pozitívne referencie, kvôli ktorým spoločnosť systematicky vyhľadávala spolupráce s organizátormi profesionálnych súťaží, pri ktorých mali šancu, aby sa o nich dopočuli aj organizátori Mr.Olympia. Tiež sme museli veľa cestovať a byť na očiach. „V momente, keď sme si boli istí, že máme dobré referencie a ľudia z prostredia Olympie nás poznajú, využili sme naše kontakty a lobing známych,“ spomína.

Spolupráce so športovcami

Nebbia má dnes okrem fitness oblečenia v ponuke aj športové spodné prádlo, plavky a od minulého roka sa snaží viac pretláčať modely vyrobené z ekologických či recyklovaných materiálov. Svoje produkty exportuje do viac ako 50 krajín, pričom pozíciu lídra  si zatiaľ držia na Slovensku, v Česku, v Rusku či na Ukrajine a medzi popredné fitness značky patria aj v Maďarsku, Poľsku či v Taliansku.

„Materiály, ktoré používame, sú len od popredných výrobcov z Talianska, Španielska a Portugalska. Preto nie sme schopní konkurovať lacnému fitness oblečeniu, ktoré je na našom trhu. No ani nechceme,“ hovorí majiteľ.

Z pomerne úzkej špecializácie fitness oblečenia sa v minulosti chceli preorientovať na širšie masy, no zistili, že to bola chyba. Foto: archív Nebbie

Pozornosť ľudí si držia aj vďaka marketingu vybudovanému okolo spolupráce so športovcami a osobnosťami zo sveta fitness, ktorých príbehy ukazujú. „Ľudia si veľakrát všímajú to, kde ste sa dostali, no nevidia cestu, ktorú ste museli absolvovať. Toto je cieľ nášho marketingu,“ hovorí k spoluprácam so športovcami. Bez nich by sa podľa neho presadili len veľmi ťažko.

Biznis v čase korony

Ako sa firme darilo v čase pandémie? Podobne ako mnohé ďalšie firmy, ani Nebbia nebola schopná reagovať na situáciu okamžite a pocítila následky. Pätnásť percent obratu firmy pochádza z retailu, ktorý dlhšiu dobu vôbec nefungoval, a problematické pre nich bolo aj to, že medzi ich top trhy patria Taliansko a Rusko, kde sa obchod zastavil úplne. Pokles predaja pocítili už vo februári a v medziročnom porovnaní mali horší aj marec. V apríli sa však situácia stabilizovala, a dnes majú tržby lepšie ako v roku 2019.

„Plán pre rok 2020 boli tržby nad 10 miliónov eur a značná expanzia našich franchisingových predajní. Boli sme nútení veľa vecí zmeniť, no stále veríme, že pokles dobehneme a hranicu prekonáme,“ hovorí Martin, no do úvahy berie aj možnú druhú vlnu koronavírusu. Okrem nových projektov teda pracujú aj na krízovom pláne.

Zaujímavosťou je, že dnes, v čase rastu e-commerce, sa Nebbia sústreďuje na rozvoj predajní po celom svete. Aj keď si uvedomujú riziká. „Mať vlastnú sieť kamenných predajní sa veľa firmám ukázalo ako obrovská príťaž. Navyše v nákupných centrách nie ste flexibilný, keďže platia viacročné nájomné zmluvy a prevádzkové náklady sú veľmi vysoké,“ hovorí Martin.

Prečo ich teda posilňujú? „Netajíme sa ambíciou byť luxusnou značkou vo fitness móde. Ani kabelku Fendi či Gucci si nebudete kupovať online, chcete prísť do predajne, zažiť to vzrušenie a zážitok… Toto je náš cieľ,“ hovorí.

Firma očakáva, že v budúcnosti budú predajne tvoriť až polovicu ich predaja. Aké sú teda ďalšie plány? Len minulý mesiac otvorila firma svoju ďalšiu predajňu v Prahe a v auguste otvárajú prevádzku v Brne. Do konca roka chcú stihnúť Rusko a začínajú aj s hľadaním potencionálnych partnerov v Taliansku a Španielsku. Lebo ako dodáva Martin, „pocit exkluzivity a zážitok z nákupu zákazníkovi nedáte cez online predaj“.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?