17. septembra 2020

Láska k umeniu a joge pretrváva. K nej sa navyše pridružil záujem o ekológiu a udržateľnosť. V júni 2018 sme vám predstavili značku YOGIness, v ktorej kamarátky Kristína Kósová (vtedy Dugovičová) a Jaroslava Jančíková navrhujú funkčné oblečenie. Ich legíny, tielka, šortky, podprsenky či topy sa tešia čoraz väčšej obľube. Kým sprvu dbali predovšetkým o to, aby bolo ich oblečenie kvalitné, dizajnové a hravé, za uplynulé obdobie sa posunuli o krok vpred. Predstavili aj svoju prvú ekologickú kolekciu. 

Hľadali spoľahlivú krajčírsku dielňu

Naposledy k snom a plánom do budúcnosti kamarátky uviedli, že by chceli rozbehnúť spolupráce s joga štúdiami v rámci Slovenska, čo sa im aj podarilo. „Pomohli nám prepojiť online svet, v ktorom predávame, s reálnym svetom, v ktorom sú naše produkty používané,“ konštatuje Kristína. Vzhľadom na to, že dvojica z YOGIness nemá vlastnú kamennú predajňu, práve cez tieto štúdia sa zákazníci môžu dostať k jej produktom ešte skôr, než si ich kúpia. 

Joga je vraj pomalá a len pre ženy. Jaro Pávek vás vyvedie z omylu

Okrem Bratislavy sa kamarátky rozhodli so spoluprácou osloviť aj štúdia v Brne a Prahe. Záujem o produkty značky YOGIness v Českej republike ich prekvapili natoľko, že sa napokon rozhodli počkať s expanziou do ďalších krajín, a naplno sa sústredili na slovenský a český trh. Počas uplynulých dvoch rokov sa však v podnikaní stretli aj s prekážkami. „Najväčšou výzvou bolo nadviazať spoluprácu s krajčírskou dielňou, ktorá by nám sedela nielen kvalitou výroby, ale aj ľudsky,“ dodáva Jaroslava. 

Spoluzakladateľky značky sa v biznise vyžívajú. Môžu totiž popustiť uzdu svojej fantázii. Zhora: Jaroslava Jančíková a Kristína Kósová. Foto: archív YOGIness

Dvojica vyskúšala viacero externých dielní, kým našla tú, s ktorou je spokojná a ktorá dokáže spracovať elastické materiály. Výroba funkčného oblečenia značky YOGIness preto prebieha v rodinnej dielni v Piešťanoch. „Majiteľ ju prebral po svojich rodičoch. Zamestnaných má okolo desať žien. Pri pracovnom stretnutí sa na dvore môžete stretnúť aj s jeho mamou, sestrou či deťmi, ktoré sa s vami chcú hrať na schovávačku, keďže dielňa je postavená priamo pri jeho rodičovskom i vlastnom dome,“ opisuje atmosféru Kristína.  

Reklama

Do dielne v Piešťanoch sa dostávajú látky potlačené v Trenčíne. Táto spolupráca pomohla kamarátkam vyriešiť jeden veľký problém. Keďže sa záujem o funkčné oblečenie značky YOGiness neustále zvyšoval, Kristína s Jaroslavou nedokázali pokryť dopyt zákazníkov. „Mali sme obdobia, počas ktorých bol náš e-shop doslova prázdny,“ spomínajú spoločne. Dvojica zároveň investovala niekoľko desiatok tisíc eur do dolaďovania výroby, nákupu strojov a zväčšenia objemu výroby. V priemere teraz vybavia mesačne stovky objednávok.  

Znečistenie a plasty im nie sú ukradnuté

Od júna 2018 sa kamarátky rozhodli aj pre krok, ktorým svoj biznis posunuli na ďalšiu úroveň. V spolupráci s firmou Seaqual vytvorili prvú ekologickú kolekciu. V nej si dali Kristína s Jaroslavou za cieľ ukázať, že ako značka vnímajú alarmujúci stav znečistenia planéty a dokážu byť zodpovednou alternatívou. „Správna cesta tkvie v lokálnej výrobe, počas ktorej produkt nemusí prejsť pol sveta k spotrebiteľovi. Okrem toho sme hľadali ekologickejšiu alternatívu k nášmu materiálu,“ upresňuje Jaroslava.  

Ich značka Abraka je o ekologickej športovej móde.
Stavili na materiály z rybárskych sietí či PET fliaš

A tak sa spoločne rozhodli, že stavia na opätovné využitie plastového odpadu. Kristína s Jaroslavou vysvetľujú, že práve z neho dokáže firma Seaqual vyrobiť polyesterové vlákno a spracovať ho ako materiál na výrobu funkčného oblečenia. Prvú kolekciu tohto druhu značky YOGIness predstavili vlani na jeseň. Pozitívna spätná väzba zákazníkov ich utvrdila v tom, že by mali v tejto iniciatíve naďalej pokračovať.  

O čom je YOGIness? O láske k joge, pohybu, umeniu, udržateľnosti i ekológii. Foto: archív YOGIness

„Dodnes materiál používame v kolekciách, a tiež sme k nemu pridali recyklovaný materiál od ďalších spoločností,“ dopĺňa Kristína. Kamarátky tiež pri navrhovaní a výrobe funkčného oblečenia siahli po novom druhu materiálu, takzvanom cottonfeel. Čo je jeho najväčšou devízou? Keď sa doň zákazníci odejú, majú pocit, ako keby nosili bavlnu, no v skutočnosti si podľa dvojice zachováva všetky vlastnosti materiálov, akými sú polyamid či polyester zmiešaný s elastanom.  

Dvojica tiež poukazuje na to, že vo svojej značke YOGIness dáva od začiatku priestor a možnosť prezentovať sa mladým umelcom. Na motívoch a dizajne kolekcií preto spolupracovali i študentka VŠVU a ilustrátorka Simona Jančíková či ilustrátorka a dizajnérka Zuzana Gálová. Okrem toho oslovujeme pri tvorbe produktov aj ľudí zo športového fachu, vďaka čomu vznikla dlhodobá spolupráca s inšpiratívnou fitnes trénerkou Simonou Kozerawski. Jej skúsenosti s cvičením nám pomohli vymyslieť unikátny strih legín,“ upresňuje Jaroslava.  

Ďalšie smerovanie? Ekologickejšie a udržateľnejšie

Posledným počinom dvojice zo značky YOGIness bola letná kolekcia, v ktorej sa objavili produkty s hravými digitálnymi ilustráciami. Napríklad kúsky Peach s broskyňami či Doggo so psami. Čím sa nechali inšpirovať? „Svojimi detskými dušami,“ hovorí Kristína s úsmevom a ihneď dodáva, „Obe sme veľké psičkárky, chceli sme vzdať poctu štvornohým spoločníkom z nášho okolia. V prípade Peach sme zatúžili po dizajne, ktorý by odrážal veselú letnú náladu či bezstarostné poobedia u starkej na záhrade.“

Cirkusová škola, kam chodí aj Kristína Farkašová.
Bežných ľudí učia lietať

Na začiatku tohto leta dvojica navrhla jesennú kolekciu, ktorá sa práve šije v piešťanskej krajčírskej dielni, a v najbližších týždňoch sa dostane na trh. „Veľmi sa na ňu tešíme, pretože sme v nej odzrkadlili našu lásku k japonskému umeniu,“ prezrádzajú spoločne. Kristína s Jaroslavou už pripravujú aj nové produkty na zimné obdobie a simultánne sa chystajú na nárast predaja. „Očakávame, že ľudia sa budú pre pandémiu vyhýbať preplneným obchodným centrám a svoje vianočné nákupy budú smerovať skôr do online priestoru,“ vraví Kristína.  

Kamarátky zabodovali motívmi Doggo i Peach. Ukázali na nich svoju hravosť. Foto: archív YOGIness

V budúcnosti by kamarátky rady ďalej rozširovali portfólio značky YOGIness. Na sociálnych sieťach preto pravidelne zisťujú, o aké produkty a dizajny by mali ich zákazníci záujem. „Hľadáme tiež nové typy ekologických materiálov,“ ozrejmuje Jaroslava a dodáva, že časom by z nich chceli vyrábať bez výnimky všetky svoje produkty. Hlavnými zásadami do ďalšieho fungovania biznisu pre dvojicu zostáva udržateľnosť a etická výroba.  

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?