17. júna 2018

Láska k umeniu a joge priviedla dvojicu kamarátok k založeniu vlastnej značky YOGIness. Kristíne Dugovičovej (30) a Jaroslave Jančíkovej (24) totiž chýbala na slovenskom trhu ponuka kvalitného a funkčného oblečenia.

Do spoločného biznisu priniesla každá niečo svoje. Na začiatku podnikania ponúkali legíny v 7 rôznych dizajnoch. Len za obdobie 16 mesiacov sa im podarilo zvýšiť číslo produktov na 106 a zaradiť ich do 12 kategórií. So značkou YOGIness sa plánujú presadiť tiež v zahraničí.

Do biznisu išli ako dve neznáme

Obe mladé ženy sa spoznali v reklamnej agentúre. Jaroslava Jančíková tam nastupovala na stáž ako grafická dizajnérka. „O osem mesiacov mi prišla správa, v ktorej sa písalo: “Jarka, založme si spolu joga značku.” Treba podotknúť, že vtedy sme sa takmer vôbec nepoznali, absolvovali sme dovtedy spolu asi dva firemné obedy,“ pripúšťa pre Forbes.sk Jaroslava Jančíková.

Joga je vraj pomalá a len pre ženy. Jaro Pávek vás vyvedie z omylu

V tom čase sa popri štúdiu na vysokej škole venovala rôznym veciam – od šitia cez kreslenie až po grafický dizajn. Mala rozbehnutých niekoľko projektov a chýbal jej človek, ktorý by s ňou zdieľal nadšenie pre vec. Preto neváhala a návrh spoločného biznisu od Kristíny s radosťou prijala.

Dvojica kamarátok zdieľa lásku k umeniu i joge. Zľava: Jaroslava Jančíková a Kristína Dugovičová. Foto: YOGIness

Nasledoval prvý spoločný brainstorming, pracovná cesta, tvorba názvu a loga, hľadanie správnych látok, dizajnov, ideálneho strihu a taktiež slovenskej krajčírskej dielne. Tento proces prípravy trval kamarátkam pol roka. Následne sa im podarilo spustiť vlastný eshop. Objednávky začali prichádzať ihneď a Kristínu s Jaroslavou to prekvapilo a motivovalo.

Túžba po funkčnom a zároveň peknom oblečení

Značka YOGIness vznikla z dôvodu, že dvojici dievčat na Slovensku chýbala joga značka, ktorá by ponúkala predovšetkým kvalitné, funkčné a zároveň tiež hravé oblečenie. „To vyrobené na Slovensku nám nesedelo – legíny, športové podprsenky a tielka nemali tvar ani materiál podľa našich predstáv a kritérií. Ak ste chceli pekné a zároveň funkčné joga oblečenie, tak ste si ho museli kúpiť v zahraničí,“ hovorí Kristína.

Cirkusová škola, kam chodí aj Kristína Farkašová. Bežných ľudí učia lietať

Obe majú veľmi blízko k joge a tiež k móde. Preto si začali predstavovať, aké kúsky oblečenia by mohli ženy nosiť, keby ich začali vyrábať podľa vlastnej predstavy. Pri výbere názvu a loga mali jasno. Chceli v nich zahrnuté slovo joga doplnené o lotosový kvet, ktorý sa s touto aktivitou často spája a zároveň je symbolom šťastia.

Joga je pre dvojicu dôležitá. Foto: YOGIness

Do podnikania nevstupovali s veľkým kapitálom a nehľadali ani investora. Vložili doň to, čo mali našetrené. „Zatiaľ sme takmer všetko zarobené investovali hneď späť, aby sme mohli rozšíriť ponuku produktov. Aktuálne plánujeme vyšší objem investícií, aby sme dokázali vyhovieť domácemu dopytu a ľahšie prenikli i na zahraničné trhy,“ tvrdí Jaroslava.

Látku si nechávajú dovážať zo Španielska

Z dizajnérskej a grafickej stránky sa na výrobe oblečenia podieľajú len dve. „Šitie sme sa rozhodli zveriť do rúk profesionálnej krajčírskej dielne,“ hovorí Kristína. Ako vyzerá proces výroby týchto kúskov? Prvým krokom je tvorba dizajnu. Kamarátky vymyslia motívy a naplánujú, ktorá čo namaľuje. Býva to však tiež naopak. Najskôr niečo vytvoria a potom sa zhodnú, že by to rozhodne mohli použiť ako dizajn pre produkty vlastnej značky. Svoje maľby následne nafotia, niektoré doplnia o ilustrácie, a špeciálnou technikou ich u externého dodávateľa natlačia na látku, ktorú majú zo Španielska. Tá putuje do dielne pod šijacie stroje a hotové kúsky zase do ich eshopu.

Duo hľadalo funkčné i pekné joga oblečenie. Foto: YOGIness

V rebríčku obľúbenosti u zákazníkov si od začiatku držia najsilnejšiu pozíciu legíny. „Ľudia si ich chvália hlavne pre materiál. Je veľmi jemný a pokožka v ňom dýcha,“ hovorí Kristína. Po nich patria medzi najpredávanejšie produkty športové podprsenky a doplnky.

Pri tvorbe dizajnov hľadajú inšpiráciu v abstraktnom umení, prírode a svete okolo nich. Pod drobnohľadom majú i mladých výtvarníkov, ktorým by chceli ponúknuť priestor na vytvorenie novej kolekcie s ich vlastnými motívmi. Pri navrhovaní produktov zase sledujú módne trendy, počúvajú svojich zákazníkov a joga inštruktorov, s ktorými dlhodobo spolupracujú.

So značkou majú jasný cieľ

Ako obe uvádzajú, objem ich predajov sa vyvíja. Majú mesiace, keď predajú desiatky produktov, ale aj také, keď ich predajú stovky. „Podarilo sa nám však stabilizovať rast, takže sa tešíme nielen zvyšujúcemu sa záujmu o naše oblečenie, ale tiež rastúcim krivkám predajov,“ tvrdí Kristína.

V YOGIness si prídu na svoje i mamičky a deti. Foto: YOGIness

V rámci značky YOGIness im pritom záleží na jasných cieľoch, zabehnutom výrobnom systéme, dodržiavaní termínov, ale i priateľských vzťahoch, úprimnosti alebo empatii. To pomáha dvojici kamarátok rásť a obe veria, že to pomáha i iným ľuďom, ktorí uznávajú podobné hodnoty.

Jaroslava a Kristína sa v súčasnosti snažia rozbehnúť spolupráce s viacerými joga štúdiami v rámci Slovenska,  pracujú i na zväčšení objemu výroby a posilnení predajov v Českej republike. „Okrem toho by sme chceli osloviť i rakúsky trh a časom postúpiť tiež ďalej do zahraničia,“ dodáva Jaroslava.

Chcete začať s jogou? Dvojica, ktorá stojí za značkou YOGIness, vám na tejto ceste odporúča pár tipov:

  • nájdite joga štúdio s kvalitnými inštruktormi
  • vyberte si správny druh jogy (niekomu vyhovuje dynamickejšia podoba, iným zase pokojnejšia)
  • neporovnávajte sa s ostatnými žiakmi
  • správne odhadnite vlastné sily
  • počúvajte svoje telo
  • napredujte systematicky
  • motivujte sa kvalitným a pekným joga oblečením (úsmev)

Ako na koniec dodáva veselá dvojica: úspechy, psychická i fyzická pohoda sa po čase určite dostavia. Hlavne vytrvajte!

Hlavná foto: YOGIness