13. augusta 2018

Po 21 rokoch sa Milan Vašina, už bývalý CEO Slovak Telekomu a súčasne aj českého mobilného operátora T-Mobile, rozhodol požiadať o uvoľnenie z funkcie. V rozhovore, ktorý ste mohli nájsť v minuloročnom augustovom vydaní magazínu Forbes hovorí o dôvodoch, ktoré ho k tomu viedli, ale aj o tom, ako hodnotí svoje dlhoročné pôsobenie v telekomunikáciách.

Do rozhovoru v časopise sa nám ale zďaleka nezmestilo všetko z nášho stretnutia. V tomto článku si môžete prečítať jeho tipy (nielen) pre začínajúcich manažérov o tom, ako podľa Milana Vašinu budovať firmu, byť priamočiary, dôverovať ľuďom a objavovať nové manažérske talenty.

1. Komunikujte, majte tykadlá po celej firme

Len vďaka komunikácii budete vedieť, čo sa vo firme deje. To platí rovnako pre korporáciu, ako aj pre malú firmu. Foto: pexels.com

Pre budúcich manažérov je tiež nesmierne dôležité neustále komunikovať. Ja hovorím o veľkej korporácii, ale môže to byť aj v malej firme, startupe… Musíte mať tykadlá po celej firme. Komunikácia musí fungovať napríklad aj medzi partnermi vo firme. Ak nebudete mať veci rýchlo odkomunikované, ak sa nebudete rozprávať o veľkých problémoch, riešiť stratégiu spoločne, nebude to fungovať.

Bez papierov, bez kancelárie. Čo sa po pol roku takéhoto fungovania naučil šéf ČSOB

Reklama

Keď komunikujete, viete čo sa deje vo firme, viete čo sa deje v hlavách biznis partnerov. Keď je problém, ste schopní o tom hovoriť a vyriešiť to. Dokážete tak rýchlejšie pochopiť, že niekoho niečo nebaví a nechce to robiť. Zistíte, že ho musíte presunúť niekam inam, vďaka komunikácii nájdete nových ľudí, lebo v nich objavíte nadšenie pre vec.

2. Hľadajte budúcich hrdinov

Komunikácia s ľuďmi na všetkých úrovniach firemnej štruktúry vám zároveň pomôže objaviť skrytých hrdinov, ktorí môžu spoločnosť potiahnuť dopredu. Foto: pexels.com

Vďaka komunikácii vo firme nájdete aj ľudí, ktorých jeden môj známy nazýva „hero in waiting“. To je ten človek niekde vo firme, ktorý je možno práve teraz kdesi v úzadí, ale keď ho vytiahnete na svetlo, ukáže sa v plnej kráse. Ak s ľuďmi nebudete hovoriť, k tomuto sa nikdy nedopracujete. Na základe komunikácie vybudujete dôveru, budete schopní nachádzať ľudí, dokážete diskutovať, vytvárať vízie, budovať firmu, mať dlhodobý potenciál.

3. Hovorte veci narovinu

Hovorte jasne a priamočiaro o tom, čo od ľudí očakávate. Foto: pexels.com

Človeku musíte veľmi natvrdo, priamo povedať, čo od neho očakávate. Som presvedčený, že ak ľuďom všetko presne a jasne vysvetlíte, je pre nich o to ťažšie porušiť to, sklamať vašu dôveru. A keď s nimi hovoríte priamo, nemôžu sa ani vyhovoriť, že o niečom nevedeli. Preto mám osobne s každým človekom, ktorý ide ku mne na manažérsku pozíciu, polhodinové stretnutie. Nielen preto, aby som zistil, aký je to človek, aký je to manažér, aké sú jeho ciele, ale aj aby som mu jasne vysvetlil, aké sú moje očakávania, ako aj to, čo absolútne netolerujem, čo je „no-go“.

Naučte sa spoľahnúť na tím. Sedem rád, ako byť lepší od Michala Meška z Martinusu

4. Hľadajte ľudí, ktorí majú vybalansovaný život

Človek nežije len pre prácu. Hľadajte ľudí, ktorým záleží na tom zvládať nielen kariéru, ale mať aj kvalitný osobný život. Práve vďaka tomuto nastaveniu bývajú v práci efektívnejší. Foto: pexels.com

Som zástancom toho, že človek by nemal byť 100-percentne oddaný iba práci. Verím, že by mal mať vybalansovaný život. Paradoxne, vo firmách často platí, že napríklad ženy, ktoré majú veľké rodiny a sú vo vysokých pozíciách, sú fantastické. Pretože sú extrémne efektívne, neriešia hlúposti, veci majú naplánované, chcú ich rýchlo vyriešiť. Je pre ne dôležité, že si splnia svoje pracovné povinnosti a chcú ísť domov venovať sa svojej rodine. Preto sú schopné všetko si dobre zorganizovať, sú pragmatické a neriešia balast.

Foto: Portrét, Miro Nôta pre Forbes