7. augusta 2018

Generálny riaditeľ ČSOB Daniel Kollár už vyše pol roka testuje, ako fungovať (takmer) bezpapierovo, spoznať lepšie fungovanie tímov a meniť veci vlastným príkladom.

Dôvodov, prečo sa šéf skupiny rozhodol zhruba v týždenných intervaloch meniť miesto, kde si ráno zloží notebook, bolo niekoľko. Chcel lepšie porozumieť, čo sa deje vnútri firmy, chcel, aby ľudia lepšie spoznali, čo robí on sám a chcel si tiež sám vyskúšať politiku flexibilných stolov, ktorú chcú v novej modernej centrále na nábreží Dunaja čoraz viac nasadzovať.

Ako má vyzerať moderná kancelária? Architekt menuje 4 trendy

Tu je niekoľko manažérskych otázok, ktoré pri tom riešil:

Ako si zvyknúť na bezpapierové fungovanie?

Urobil som veľkú revolúciu. Trvalo mi asi tri dni, kým som sa systematicky zbavil všetkých papierov. Chce to sústredené úsilie zistiť, ako dostať dôležité materiály do počítača, ako potom fungovať len elektronicky. Po prvom pokuse som mal stále päť plných šanónov. Povedal som si, že to musí ísť aj lepšie. Nakoniec mi zostal jeden s najdôležitejšími dokumentmi, a ten som dal na sekretariát do zamknutej skrine.

Súvisí to aj s digitalizáciou našej práce. Implementovali sme softvér na vnútornú komunikáciu Microsoft O365, takže všetky dokumenty, zápisy zo stretnutí – všetko už máme v cloude. Viem sa k akémukoľvek dokumentu dostať z hociktorého miesta, takže v aktovke nosím len notebook, nabíjačky a možno 2-3 papiere. Zbaviť sa papierov je ťažké, ale zvládnuteľné: je to hlavne mentálna záležitosť.

Kedy sa skončí tento experiment?

Zatiaľ som si dal ambíciu a cieľ byť bez kancelárie počas jedného roka a následne to vyhodnotím, či je to pre mňa dlhodobo udržateľný a správny model fungovania.

Zvykli si ľudia, že zrazu pri nich sedí generálny riaditeľ?

Niekedy sú spočiatku v strese. Snažím sa ale s nimi hovoriť, pýtam sa, čo riešia, ako uvažujú. Stávam sa na čas súčasťou ich malého tímu. Ale nemám rutinu, mám dynamický pracovný život. Nesedím pri nich dlhé hodiny. Ak som v Bratislave, som tu o ôsmej a odchádzam okolo šiestej, ale väčšinu z toho času mám porady, stretnutia s klientami, videokonferencie. Občas som videl aj také efekty, že ľudia z oddelenia sa môjmu odchodu o šiestej snažili prispôsobiť. Ale naučil som sa, že im vždy pri príchode na nové miesto poviem, aby si ma príliš nevšímali a správali sa, akoby som tam nebol. Mali by vedieť, že tam nie som na to, aby som ich kontroloval a robil dozor.

Toto sú najzaujímavejšie office priestory na Slovensku (fotogaléria)

Foto: Peter Brichta/Forbes

Ako nájsť pohybujúceho sa šéfa?

Zaviedli sme systém, aby ľudia vedeli, kde práve v budove som, keď ma potrebujú osobne stretnúť.

Podľa čoho si vybrať, kam sa usadiť?

Podľa toho, čo treba aktuálne najviac riešiť. Teraz som bol na útvare finančných trhov, kde bežal jeden skupinový projekt, chcel som vedieť o ňom viac. Vďaka tomu, že som tam dva týždne bol, som ten projekt zastavil. Zistil som, že v realite nefunguje. To by som zo šéfovskej kancelárie nezistil. Teraz sa chystám na oddelenie spracovania hypoték. Mali sme veľký nárast hypoték vplyvom toho, že klienti mali obavy z nových regulácii NBS a pred ich vstupom do platnosti uzatvárali zmluvy. Nárast bol medziročne päťdesiat až stopercentný. Po zavedení regulácií zaznamenávame zasa určitý pokles, čo však platí pre celý trh, nielen pre nás. Myslím, že postupne príde opäť rast, ale už zdravší, nie taký vysoký, aký bol doteraz.

Aké sú mínusy?

Chce to odo mňa oveľa viac času. Keď sa chcem niečo dozvedieť, musím sa tým ľuďom venovať. Keby som bol zavretý u seba, tak ten čas využijem inak. Takéto rozhovory mi zaberú možno 20 percent pracovného času. Potom to kompenzujem doma, kde čítam materiály, správy. Ale beriem to ako dobrú investíciu.

Foto: Peter Brichta/Forbes

Ľudia sú tradične zvyknutí na vlastný pracovný stôl. Dá sa zmeniť toto nastavenie?

Snažím sa o to vlastným príkladom. Zavádzame politiku flexibilných stolov. Ľudia na pozíciách, kde sa už nevyžadujú papiere, budú môcť pracovať kdekoľvek. Takýchto ľudí vybavujeme notebookmi, je ich zhruba polovica z osadenstva (zo zhruba 1 300 ľudí v centrále). Budeme chcieť, aby si túto flexibilnú politiku vyskúšali. Mám zásadu, že čokoľvek nové zavádzame, chcem si to sám vyskúšať. Potom viem lepšie povedať ďalším, čo je na tom dobré, čo treba doriešiť. Zároveň nám to umožní aj lepšie využiť priestory. Budova je v priemere zaplnená možno na 80 percent, lebo ľudia sú na pracovných cestách, dovolenkách. Denne tu máme možno 100 – 200 prázdnych miest, prečo ich teda nevyužiť. Navyše do budovy majú postupne prísť aj ďalší ľudia, ktorí sú zatiaľ v iných priestoroch skupiny ČSOB v centre Bratislavy.

Hlavná foto: Peter Brichta/Forbes